Nattning- Tips

Jag tänkte jag skulle ta upp ämnet nattning. Jag vet att det är ett väldigt hett ämne på diverse bloggar och föräldrar som blir gråhåriga av att de aldrig får sina bebisar att sova. Därför tänkte jag nu dela med mig av hur vi gör när vi nattar Heiley för det har funkar för oss sedan hon föddes. Dock får ni tänka på att bebisar hamnar i diverse utvecklingsfaser och då kan rutinerna ändras under just dessa perioder men då gäller det att försöka räkna till 10 och se glad ut:).

Först och främst har vi märkt att Heiley absolut vill vara hemma senast 19 på kvällarna (om vi är ute och far), annars blir hon så grinig och svår att handskas med så vår kväll börjar vi 19 på kvällarna då vi ser till att alltid vara hemma (oftast). Om det är en baddag börjar vi med att bada henne och av det blir hon supertrött så det är ett perfekt tillfälle att få henne att bli trött på då hon alltid sprattlar och leker så mycket att hon helt enkelt blir trött. Efter badet smörjer jag in henne likt babymassage fast i lightverasion och det blir hon också trött av. Sedan intar vi soffläge och oftast ligger hon på mage i soffan och leker lite eller rullar runt. Därefter vid kanske 20 tiden byter vi blöja på henne så hon lägger sig torr för det är väldigt viktigt då vi inte byter blöja på henne under natten MEN för henne är det viktigt att iallafall somna med torr blöja.

Beroende på lite hur hungrig hon är så får hon välling mellan 20-20.45 och då sitter vi i soffan med henne i famnen och välling använder vi BARA som nattmål då det har blivit en rutin för henne som betyder "nu är det natt och dags att sova". Oftast somnar hon direkt efter att hon har druckit upp vällingen och då gäller bara napp. Hon får sedan somna/sova på mitt/eller pappas bröst och när hon somnat ordentligt går vi in och lägger henne i sin säng och så sover hon för natten. Vanligtvis somnar hon kl 21 på kvällen.

Om det inte är baddag så hoppar man helt enkelt över badrutinen.

Det här är något som funkar för oss och visst har hon ibland svårt att sova men då gäller det att endå försöka hålla fast vid rutinerna men att man ev måste lägga till/dra ifrån något, allt för att få bebisen att sova. Vi förespråkar absolut inte 5 minuters regeln där bebisen istortsett för skrika sig till sömn. Vi går in till henne SÅ FORT hon börjar skrika/gnälla, på så sätt vet hon att vi alltid är i närheten och får på så sätt trygghet. Här nedan följer lite tips i kortare verasion:

1. Ha alltid fasta rutiner!. Håll ögonen öppna efter vad just er bebis vill ha för rutiner och försök skapa rutiner som funkar för hela familjen inkl bebisen. Det är ju trotsallt bebisen som ska sova och inte du!.

2: Använd gärna bad eller massage som en del av nattningsrutinerna. Visst bad i överflöd är ju inte bra men lär er lätt babymassage och har rutin att massera bebisen, det gör att både du och bebisen blir avslappnade och bebisen har lättare att sova.

3: Använd välling som nattmål! eller ev gröt men det är noga att låta denna rutin vara en rutin som alltid ser likadann ut för då vet bebisen precis vad som gäller!. Använd därför inte vällingen helt plötsligt på morgonen då bebisen kanske tror att det är natt och inte tvärtom.

4: Låt absolut inte bebisen skrika sig till sömns!. Enligt mig är det det värsta föräldrar kan göra då det bara skapar otrygghet och bebisen blir bara helt utmattad av att skrika att den tillslut somnar. Trygghet är A och O för bebisen i alla lägen! och det gör inte att bebisen blir bortskämd!, snarare en bättre bebis!.


Vi har som sagt alltid varit där för Heiley! oavsett vilken tid på dygnet det är, är hon ledsen är vi där!. Kanske är det därför som hon är en välidgt lugn bebis och oftast väldigt nöjd med det mesta. Vissa rutiner vi har vad gäller läggning har hon skapat själv och vi har varit lyhörda. Vällingen har hon alltid velat ha till natten ända sedan vi gav henne det första gången så för oss har det varit en självklarhet.

Så testa gärna dessa tips!, det kanske inte funkar för just ert barn men då har ni ju iallafall testat det:)

OBS dock att vi inte fått dessa råd från någon proffisionell person utan det är något vi kommit fram till själva och funkar för oss.








Träningspappan Oskar

Vi har också nattnings rutiner. Vi sitter asolut inte i soffan och nattar. Vi har en bekväm fotölj inne hos Frans. Han dricker sin välling och sedan bums i säng. Vi sitter kvar om han verkar ororlig att bli lämnad. Oftast somnar han innom 5 min. Jag tycker man ska förknippa sövandet i det rum barnet ska sova och absolut inte där tv mm är.

2011-09-13 | 10:57:57 |
Ellie

Träningspappan: Ja det är ju olika från barn till barn, Heiley somnar bäst när det är lite liv runt om så länge det inte är för stökigt så för oss funkar det. Skönt att det funkar för er!. Dock kommer vi börja läsa saga innan nattningen sen när hon är lite mer medveten om sagor. Nu vill hon bara hålla själv i boken och sliter mer än gärna boken ur handen på en så det for nog vänta ett tag och då kommer vi så klart läsa i sovrummet:).

2011-09-13 | 12:21:45 |
Linda Ljungkvist

Oskar: Varför låter du jämt så negativ i dina inlägg och typ som att det dom gör e helt fel o ditt sätt perfekt???? är det meningen så eller tolkar jag dig bara fel??

2011-09-13 | 13:32:06 |
Malene

LÄS barnläkare Berndt Eckerbergs och hans fru barnpsykolog's metoder! Vad som är rätt o fel kan diskuteras i oändlighet.



Melker sover i eget rum, i sin spjälsäng utan barnskrik sedan han var 5 mån. Vi körde metoden som barnläkaren o barnpsykologen rekommenderar.

http://www.eckerberg.se/be/index.html



Antar att jag är en dålig förälder eftersom Melker lärde sig somna själv efter att ha skrikit sig till sömns några dagar. Barnksrik i sig är ju inte ett tecken på otrygghet! Håller dock med om att RUTINER är A och O för barn!!

2011-09-13 | 13:49:38 | http://fitnesslifestyle.blogg.se/
Ellie

Malene: ja visst alla har sin metoder men frågan är om de är bra eller dåliga?. Det är samma sak med kostråd, det delar ju också på sig i en oändlighet och vilka metoder som är bäst etc. Det viktiga är vad man själv tycker och känner. Fast jag anser att om en bebis skriker eller gråter så är något fel och om den då gråter eller skriker innan den somnar så betyder den att den inte är nöjd med tillvaron. Självklart är man inte en dålig förälder men jag tycker inte att ett barn ska behöva som sagt skrika sig till söms vare sig det är några dagar eller fler månader. Men det är ju som sagt bara jag.

2011-09-13 | 22:40:47 |
Mamma till William och prinsessan i magen

Vilken söt bild på sötnosen med boken på huvudet :) kram

2011-09-14 | 10:03:50 | http://blondis81.blogg.se/
Malin

Linda Ljungkvist: Är lite nyfiken på vad i Oscars inlägg du menar är tecken på negativitet? Att man inte är av samma uppfattning som en viss person är inte likställt med att vara negativ. Jag menar att Oscar är saklig i sitt inlägg och delar med sig av sin erfarenhet av nattning, även om de inte överensstämmer med Elinors.

2011-09-14 | 15:17:36 |
Ellie

Mamma till william: hehe ja visst är den! bebisar kan somna precis hur som helst hihi:).

2011-09-14 | 19:48:33 |
Träningspappan Oskar

Självklart får alla natta hur man vill. Inga sätt är mer rätt eller fel. Vi har valt vårat och det fungerarr. Vi sjunger vaggvisor i Frans rum om han inte somnar eller verkar orolig.

2011-09-15 | 05:31:00 |
Linda

Malin: jag tycker bara att det låer så när han skriver men som jag skrev det kanske bara e så att jag fattat fel. Du tolkar det annorlunda än mig o så är vi ju som invider. Därför jag frågade han om det va negativ eller positivt från hans sida.(inlägget).

2011-09-15 | 09:58:30 |
Daniel

Så när ditt barn är +3 år och skriker för att så sin vilja igenom kommer hon få det varje gång eftersom om ett barn skriker är något fel?

2011-09-15 | 14:51:12 |
Ellie

Daniel: Nej men självklart inte men det är två helt olika saker!. Jag pratar om bebisars nattning och när ett barn är 3 år kan den förhoppningsvis säga någelunda vad som är fel och man kan nog lättare skilja på barnets behöv och trotsighet eftersom det finns fler variabler att ta hänsyn till.

2011-09-16 | 11:29:24 |



Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:



Trackback



Namn: Elinor Lilja
Bor: Skärblacka
Ålder: 25

Övrigt: Välkommna till min blogg!. Elinor heter jag och är 25 år och bor i ett litet samhälle som heter Skärblacka utanför Norrköping med min man och min dotter Heiley född 110123.Här kan ni läsa om mitt intresse för inredning, familjeliv, och allt annat som händer i i min vardag med småbarn. Varmt välkommna in!.






RSS 2.0