Introducera mat 3,5 månad

TJOHOO!! idag hörde jag att SLV (svenska livsmedelsvärket) ändrat rekommendationerna ang att ge smakportioner till spädbarn. Tidigare var rekommendationen att ge smakisar från 6 månader men nu har de tydligen ändrat till 4 månader!. Detta tycker jag låter sååå himla bra för jag vet många föräldrar som haft storta problem med matvägrande barn som fått smaka mat så sent som vid 6 månader. Detta eftersom bebisar oftast blir intresserade av mat långt tidigare och märker de då att de inte får någon annan mat så "tappar" de suget. Dessa föräldrar har stora problem med matvägran länge (upp mot 3-4 års åldern!). Därför är jag stenhård med att absolut inte börja för sent och har därför börjat ge Heiley mat nu. Hon har blivit sååå intresserad av det, tom så intresserad att hon snodde min macka och var milimeter från att stoppa in den i munnen hihi. Då kände jag att det var dax att ge henne riktig mat:).

Hon äter gröt (mild havregröt) på kvällen (smakportion enligt förpackningen) och under dagen får hon smaka antingen fruktpure eller någon grönsakspure ca 1-2 gånger om dagen. Hon ÄLSKAR verkligen maten!, hon skulle kunna äta hur mycket som helst. Givetvis ger jag henne även ersättning men gröten ger jag henne just till kvällen för att hon ska kunan sova hela natten utan att vakna vilket hon gjort i 2 hela nätter nu!. Somnat runt 20 och vaknat runt 8-9 på morgonen:). Ger henne ca 3-4 tsk mat och det är verkligen lite när man har en bebis som skulle kunna äta upp hela burken:).

Mat har ju alltid funnits från 4 månader men de har alltid rekommenderat (från 2001) att man helst ska börja ge smakisar från 6 månader och bara ge bröstmjölk fram till 6 månader men att OM man vill får man börja redan vid 4. Nu ska det tydligen ge rekommendationen att börja vid 4  månader istället för 6. Hoppas ni förstår vad jag menar.


Mätt och belåten Heiley som precis ätit morot och potatispure (det syns va:)) och ersättning:). Hon äslar verkligen mat:).

Har pratat med BVC om att jag börjat ge henne redan nu (3,5 månad) och det var tydligen inga problem, det enda hon frågade var om hon gillade det:). Vi var nämligen där idag för att väga och mäta henne och idag vägde min lilla tjej 6515g och var hela 64,1 cm lång!. Det betyder en total viktuppgång på 285g och +2,1 cm på 2 veckor. Hon har tidigare bara vuxit 0,5 cm i veckan men nu var det 1 cm så kanske beror det på maten jag ger henne:), hihi man kan alltid hoppas :). Min filosofi är att man ska ge bebisen så tidigt som möjligt (dock tidigast 3 månader) för då får man lättare ett barn som gillar mat:). Iallafall enligt många andra föräldrar och det tror jag också på!.

Idag flyttade vi in skötbordet till Heileys rum igen. Vi flyttade det till vårt sovrum i när hon föddes eftersom det var så kallt i hennes rum under vintern. Nu är det dock sommarväder och mycket varmare+ att rummet är 10 gånger ljusare än sovrummet så nu ser vi vad vi håller på med:).



Och så var jag så klart och träffade tisdagsmammorna som vanligt och denna gång hemma hos Emma. Idag kunde äntligen Sofie och lilla Wille komma:).


Hannes och Isabell såg såå kära ut idag!, de höll varandra i handen och lilla isabell blev såå glad och charmig och det var sååå sött och se:), såå söta så!.

Nehe snart är det dax att sova. Hoppas ni haft en underbart solig dag:).








Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:



Trackback



Namn: Elinor Lilja
Bor: Skärblacka
Ålder: 25

Övrigt: Välkommna till min blogg!. Elinor heter jag och är 25 år och bor i ett litet samhälle som heter Skärblacka utanför Norrköping med min man och min dotter Heiley född 110123.Här kan ni läsa om mitt intresse för inredning, familjeliv, och allt annat som händer i i min vardag med småbarn. Varmt välkommna in!.






RSS 2.0