Tävla i Miss bikini någon?

En ny dag gryr och klockan står nu på 9.57 och jag har hunnit äta frukost (en grov smörgås med makrill i tomatsås och en smörgås med leverpastej och gurka+ stort glas mjölk) och gått ut med Kiwi på en lite längre promenad än vanligt. Det blev väll en promenad på 30 min ungefär. Nu sitter jag och glor runt lite på youtube och kollar lite bloggar med en kopp grönt te äpple i handen.

Nu har det tydligen kommit en ny gren inom kroppsskulpturförbundet både i Usa och i Sverige. Tyvärr är den så pass ny att det inte finns några riktiga riktlinjer vad gäller bedömningar vilket är lite tråkigt. Det är väll egentligen det som har varit lite tråkigt med Fitness och bodybuildning i sverige att utbudet på tävlande är väldigt varierat och på så sätt inte riktigt rättvist enligt min mening. Fitnessfestivalen som varit en nybörjartävling börjar likna alltmer en blandad tävling där både gamla och nya möts och självklart blir det ingen rättvis bedömning då. 


Sverige: Vinnaren till Höger


USA tjejerna


Hur som helst så har det nu kommit en gren som heter Bikini och jag vet egentligen inte jättemycket om den just nu mer än att det ser rätt intressant ut. För nybörjare som funderar på att gå över till BF kanske detta vore ett bra alternativ innan man tar sig så långt som till en BF tävling? vad vet jag men det är ju iallafall ett alternvativ då det inte krävs lika mycket muskler i bikini som i BF dvs en lägre klass kan man säga och bedömningen är lite annorlunda.

Jag hittade lite information på Jessica svenssons blogg på fitnessguru  http://fitnessguru.se/jessica om just denna tävling eftersom hon ska tävla i det själv. Så här har hon skrivit:

Tävlings regler USA

I nationell nivå på tävlingar tillåter man inte "crossover" mellan olika grenar på samma tävling ex. fitness och bikini eller bodybuilding. (Man får alltså inte deltaga i Bodybuilding, Fitness och figur på samma tävling som man tävlar i fitness)
Deltagarna tävlar i bikini. Nedre delen skall vara v-formade. Inga string är tillåtna. Alla baddräkter måste vara i god smak.
Tävlande måste bära höga klackar.
Tävlande får bära smycken och ha smink.

Presentation 

De tävlande kommer att gå på scenen ensam och utför sina "Modell Walk" (personlig preferens) Kommer förmodligen inte att ske på min tävling eftersom deltagandet inte kommer att vara lika stort(?), och thank god. 
Modell Walk består av följande:
Gå till centrum av scenen, stanna och göra en front hållning sedan ett helt varv och gör en bakre hållning sedan till fronten igen framför domare och sedan gå vidare till sidan av scenen.

Rond 2. Bikini 

De tävlande kommer att bedömas bärandes bikini och klackar.
Konkurrenterna kommer att läggas ut i en grupp och inte detta en fullständigt fram och bak hållning.
Domarna kommer att ha möjlighet att jämföra konkurrenter mot varandra i halv varv. (endast fram och baksida) 
Domarna kommer att poäng ge följande punkter:
• Balans och Form
Totalt utseende inklusive hy, hudton och hållning och övergripande presentation.

Att tänka på inför Bikini

Skaffa licens (Jag kommer tävla för Team Fitnessguru - http://fitnessguru.se/teamfitnessguru)
Tävlingsfärg
Bikini
Skor
Hår (förlängning och style)
Naglar
Smink 
Öva poseringsstyle föra sig på scen

Här nedan är ett klipp från USA hur denna tävling kan gå till:




Visst är det roligt att det kommer nya tävlingar men jag hoppas också att det kommer bli hårdare bedömningar i samtliga tävlingar. Det är ju som sagt väldigt stor skillnad på tävlande i USA och Sverige och jag tycker personligen att det borde vara lite mer jämnställt länderna i mellan.

Anders

Förstår du själv vad du menar med sista stycket i inlägget?

2010-09-09 | 15:02:19 |
Lina

"Visst är det roligt att det kommer nya tävlingar men jag hoppas också att det kommer bli hårdare bedömningar i samtliga tävlingar."



Menar du att domarna är för snälla? Hur menar du att man ska kunna få tävlande i två olika länder bli mer lika varandra? Lokal konkurrens styr väl hur bra man måste va för att vara bäst?

2010-09-09 | 15:16:55 |
Ellie

Anders: med andra ord tycker jag att de tävlandes nivå är mer jämn i usa medans i sverige kan det skilja mycket mellan den bästa och bästa tjej (inget sagt att de på något sätt är sämre för det) att det skulle vara hårdare att tävla mot eliten dvs de som är bland de bästa i sverige. Kanske att man på något sätt kan kvala in till dessa tävlingar genom nybörjartävlingar.

2010-09-09 | 19:09:14 |
Ellie

Lina: Jag menar att lägstanivån borde bli högre i sverige. Ser man till de 4 senaste åren så har antalet tävlande ökat marknat från det att jag blev intresserad av sporten då det kanske bara fanns 8 st tjejer i korta klassen och kanke 15 i långa. Nu är det knappt att samtliga deltagare får plats på schenen samtidigt och därför borde högre krav sättas in.

2010-09-09 | 19:29:25 |
Lina

Kval finns redan till SM tex. Anledningen till att man inte har fler kval beror på att antalet aktiva är för få och man inte har tillräckligt publikunderlag. Om du kollar upp tävlingar i USA mer noggrant kommer du upptäcka att de flesta tävlingar där håller mycket sämre klass än de få tävlingar vi har i norden. Din egen dröm om att nå scenen skulle ju direkt krossas om man höjde kraven?

2010-09-09 | 20:19:54 |
Ellie

Lina: jo det stämmer att det finns kval till sm. Men är det inte bättre och ha få tävlande och mer status på tvälingarna än att ha helt öppna tävlingar som alla får vara med i?, eller har jag fel?. jag vill så gärna att branchen skulle växa men fortfarande är det en väldigt smutsig sport och däför måste man tror jag hålla högre klass på tävlingarna.Det som dock är riktigt bra är att de tydligen infört dopingtester och det är ju ett stort steg frammåt.

Den behöver inte vara krossad. Dock är jag inte lika säker på om jag är intresserad av att just tävla i dagsläget även om jag tokälskar sporten. Jag har haft träning och diet som högsta prio och många år nu vilket gjort att min undgdomstid (läs tonåren) förlorats mer eller mindre. Jag vill ta igen dessa år nu genom att skaffa familj och umgås med vänner. Inget fel i det, alla kommer vi dit någon gång frågan är bara när.

2010-09-09 | 21:49:25 |
Lina

Om dopingtesterna blir mer frekventa har man satt den sista spiken i kistan. Sporten liksom all annan elitidrott idag existerar pga dopingen. Bodybuilding och knappt bodyfitness kommer finnas om de tävlande inte dopar sig. Det är ytterst få tävlande som inte är dopade.



Du vill ha högre klass på tävlingarna men ändå få de renare, en omöjlig ekvation. En stor anledning till att de på stora tävlingar i USA är så bra är just tillgången på preparat :-)



Måste kännas konstigt att prioterat det så hårt och att det stjält så mycket tid och ändå knappt gett resultat?

2010-09-10 | 08:30:08 |
Ellie

Lina: Jo fast det är sånna som tänker som dig som gör att just dessa sporter inte kommer att finnas eftersom ni resonerar som ni gör. Visst finns det mycket doping inom denna sport men det finns MÅNGA som inte tar till preparat. Det kan inte vara omöjligt att få till en snygg vältränad kropp genom att inte äta preparat. Doping finns inom all idrott idag men det finns även dopingtester och dessa idrotter finns kvar endå. Doping kommer alltid att finnas!. Elitidrottare kan man bli utan doping varför skulle man då inte kunna bli elit inom BF och BB? och då har idrottarna mycket mer att kämpa för med tanke på att det är fysiska sporter.



Därför tror jag också att man kan ha hög klass på på tävlingarna även om man inför dopingtester. Visst fler kanske åker dit men att vinna och vara dopad är ju verkligen inte skjyst bedömt om resten är rena. Jo i USA finns det nog en hel del att ta till och det gör säkert de som tävlar i figure också men jag tror dock inte att det är lika vanligt som inom BB där du MÅSTE vara dopad för att över huvudtaget ta dig någonstans. Men precis som här är det hemskt tråkigt.



Jag vet inte hur länge du hängt med i bloggen men jag var väldigt nära på att tävla en gång och kom i faktiskt rätt bra form enligt mig själv. Pga av knappt om tid då jag hade en del kilon kvar att gå ner och jag blev psykiskt stressad av detta blev det ingen tävling MEN jag kom i bra form som jag trivdes väldigt bra med och det tyckte jag var huvudsaken då jag gått på diet i 5 månader. Har alltid haft svårt att gå ner i vikt och måste kämpa riktigt riktigt hårt och därför är det inte säkert att BF är något för mig heller, vad vet jag. Sedan var jag också en oslipad sten, så klart men vi alla kan bli bättre.

2010-09-10 | 11:46:04 |
Lina

Då jag varit en del av denna circus sedan tidigt 80 tal är det gulligt att läsa hur naiv du är. Det finns lika många rena på svenska BF/AF/BB scener som det finns snöhögar i Sahara. De flesta av profilerna är bekanta och somliga tom nära vänner så jag har insikt i deras vanor. Givetvis finns det undantag men ingen som stått på pallen eller varit i final i någon av grenarna.



Jag har följt din blogg i flera år och minns ditt försök. Den form du visade på bilderna var långtifrån tävlingsform.

2010-09-10 | 15:39:11 |
Ellie

Lina: Ja om det är som du säger så är det riktigt tråkigt. Jag tror dock att man kan bli riktigt bra endå utan att proppa i sig massa skit. Det är min uppfattning.



Ja just därför hoppade jag tävlingen eftersom jag inte var i tävlingsform. Dock var jag nöjd över formen rent offseason men då kanske du förstår varför jag inte tävlade.

2010-09-10 | 18:14:45 |
Jessica

Varför jag tror att det är så stor skillnad på det tävlande i USA vs Sverige är kort och gott för att :



1 .

Bikini är en relativt ny tävlingsgren som har kommit till Sverige. Och än så länge finns inga regler från proffsförbundet IFBB ännu och SKKF har heller inte tagit till sig grenen ännu.



Bara fristående tävlingar i Sverige än så länge. Första var Fitnessdagen Miss Bikini 2010. Så ingen vet hur bedömning skall gå till, finns inget att ta till sig förutom att titta på det amerikanska damerna.



2. Ingen vet om Bikini. Därför ett lågt antal deltagare vid tävling vilket resulterar i att förbundet lär ta längre tid på sig att ta till sig tävlingen.



Jag tror absolut inte att doping förekommer i Bikiniklasser,



Kul Ellie att du skrev om mig i den blogg! :)



http://http://fitnessguru.se/jessica

2010-09-10 | 18:26:28 | http://http://fitnessguru.se/jessica
Ellie

Jessica: jag håller med dig!. Det är klart att det kan vara svårt och veta vad för regler man ska tillämpa. Visserligen kanske man inte borde starta en gren utan att ha klara regler för den men men nu är det ju som det är.

Kul att du hittade hit tycker jag!

2010-09-11 | 16:54:05 |



Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:



Trackback



Namn: Elinor Lilja
Bor: Skärblacka
Ålder: 25

Övrigt: Välkommna till min blogg!. Elinor heter jag och är 25 år och bor i ett litet samhälle som heter Skärblacka utanför Norrköping med min man och min dotter Heiley född 110123.Här kan ni läsa om mitt intresse för inredning, familjeliv, och allt annat som händer i i min vardag med småbarn. Varmt välkommna in!.






RSS 2.0