Vecka 32

Ja ha då har man gått 32 fullgångna graviditetsveckor (igår) och är inne på min 33:dje vecka. Känns fantastiskt och av någon anledning så är man inte riktigt lika rädd för förlossningen som jag var innan. Kanske är det så att man mognar med bebisen? och ju närmare man kommer desto mer accepterar man att den helt enkelt ska ut och att mödan kommer att vara värd. Självklart är man rädd för smärtan, det är väll alla? men man kan övervinna den med lite positivt tänkande. Jag brukar prata med Heiley i magen och säga att tillsammans klarar vi allt!. På något sätt känns det bättre att säga det för vi kommer ju faktiskt göra det här tillsammans:) och det får man ju inte glömma!.

Det kom faktiskt fram en kund idag på jobbet och frågade när "den ska ploppa ut". Först förstod jag inte vad hon menade men efter en stund förstod jag att hon menade bebisen hihi. Har fått väldigt mycket positiv respons av kunder som frågar när jag ska föda, om jag vet könet och att det börjar dra ihop sig nu och massa annat.

Ang det att föda på en annan ort så har jag funderat en hel del på det de senaste dagarna. Jag vill fortfarande gärna föda i Nyköping men anser att jag kommer föda i Norrköping i första hand, blir jag skickad till Linköping kan jag lika gärna föda i Nyköping. Nu har jag ju av någon konstig anledning fått bli kallad omogen, barnslig etc BARA för att jag vill föda på en annan ort och det kan jag inte alls förstå vad det har med omognad att göra. Alla kvinnor gör olika val under sin graviditet och en av dom valen är vart man vill föda. Bara för att jag funderade på att föda på en annan ort betyder inte det att jag är barnslig eller omogen. Det är helt enkelt något jag bara funderade över men tydligen får man inte planera för sin förlossning eller planera hur livet ska bli när bebisen kommer för då är man barnslig haha ja ska man skratta eller gråta?.

Det mesta jag skriver under mina graviditetsveckor är som sagt MINA tankar och känslor som JAG vill skriva om. Ja som en slags dagbok som jag senare kommer kunna gå tillbaka till och läsa för att se hur jag upplevde min graviditet etc. Vill ni ha ett diskussion så får ni vända er till något annat ställe som är mer lämpat för detta. Passar det inte att läsa om det jag skriver så läs inte!. Lite konstigt är det dock att de flesta icke bloggläsande människorna inte har några som helst problem med när och hur länge jag ska vara ledig, hur jag känner etc. Ni på bloggen dock verkar ha VÄLDIGT stora problem med det mesta jag skriver om, vissa kanske är födda på 1800-talet, vill bara vara dryga, eller helt enkelt bara väldigt bittra och har inget annat att göra på dagarna. Men det har jag!.

Så här står det iallafall om graviditetsvecka 32



Barnet

I vecka 32 väger din bebis närmare 1.8 kg och är c:a 44 cm från topp till tå.

Under den här perioden rör bebisen sig mer och kraftfullare än någonsin. Kommande veckor bli utrymmet att röra sig allt mindre, och den så kallade fosterställningen blir den enda möjliga. Håll reda på fosterrörelserna och kontakta MVC om de plötsligt skulle minska i frekvens och/eller intensitet.

 Tillväxttakten avtar nu något och utgörs främst av ökat underhudsfett som också gör att bebisen ser rundare och mindre skrynklig ut. Amningsreflexen är utvecklad och vid beröring av kinden vänder bebisen på huvudet för att söka efter bröstet, och beröring av underläpp gör att den öppnar munnen. Den klarar också att suga och svälja på ett koordinerat sätt.

 Du

Din livmoders översta del finns nu c:a 13 cm ovanför naveln. Nu när bebisen vuxit sig så stor och livmodern är högre i buken kan du märka av en ny upplevelse: när bebisen ligger uppochner i mage kan den sparka uppåt och träffa dina revben. Trycket kan göra att det känns ömt, särskilt om bebisen fastnar med en fot mellan revbenen. Du kan delvis förhindra detta genom att sitta upp så mycket som möjligt.

Då bebisens behov av vitaminer och mineraler är större än någonsin nu så bör du fortsätta att äta ditt vitamintillskott ända fram till förlossningen. Om du inte redan har gjort det så kan det vara ide att skriva ett förlossningsbrev där du bland annat berättar om hur du ser din förlossning och vad du vill undvika, du kan läsa om tips för förlossningsbrev här.


 



Jonas

Hade inte en aning om att man kunde välja var man ska föda,jag trodde man tog det närmaste.Det är ju kanon med valfrihet om du vill föda i Nyköping är det ju bara att ta in på hotell några dar innan det är dags. Kör hårt o lycka till

2010-11-19 | 19:03:30 |
Ellie

Jonas: ja visst är det bra med valfrihet!. Jag vet inte men det kanske är rätt nytt?. Det enda man behöver göra är att kontakta förlossningen där man vill föda och säga att man gärna vill föda där. Barnmorskan på på hemorten skriver ut journalen innan och den ska man ha med sig på sjukhuset man ska föda på. Dock kommer jag nog välja att föda här på hemorten eftersom det blir smidigast men det är ju värt att tänka på iallafall. Ta in på hotell är smart men tyvärr kan man ju aldrig vara 100% säker när bebisen kommer. Man brukar räkna +- 2 veckor från det beräknade förlossningsdaturmet (sedan finns det bebisar som vill komma mycket tidigare men det är inte så vanligt). Man vill ju gärna inte vara på hotell i flera veckor:). kram!

2010-11-19 | 19:59:20 |
Carro, Egons mamma

Äsch vad larviga folk är, det är tvärtemot omoget att tänka så! Man vill ju ha det bästa för sitt barn och under förlossning och allt, då är det väl klart man funderar på vart man vill föda. Det kan ju faktiskt vara så att du får värkar men inte så tätt och det drar ut på tiden då hinner ni lugnt till Nyköping om ni vill föda där!

Min bror och hans fru bor i Södertälje och dom valde att föda sitt andra barn här i Nyköping då dom hört så bra om det, det var 6 år sen men det gick bra att välja då också :)

2010-11-19 | 21:20:28 | http://mammatille.blogspot.com
Ellie

Carro: ja jag har faktiskt hört att det är många som väljer att åka till Nyköping för att föda (även stockholmare) eftersom det är så bra där. Jag frågade faktiskt min Bm om man verkligen hinner om man åker så långt och hon svarade att det gör man!. Det är sällan det går så fort att man knappt hinner till BB. Åker man direkt när man känner att något är på gång så hinner man garanterat dit menade hon.

Visst vill man det bästa när man ska föda sitt barn!. Är man dessutom rädd för förlossningen så är det ännu viktigare att föda där man vet att man skulle känna sig tryggast.

ha det så bra!

2010-11-19 | 22:02:48 |
Linda Ljungkvist

hej gumman,nu kan du läsa om min förlossning om du vill på bloggen.kram

2010-11-21 | 12:24:44 |
Ellie

Linda: självklart vill jag det gumman!

2010-11-21 | 15:28:32 |



Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:



Trackback



Namn: Elinor Lilja
Bor: Skärblacka
Ålder: 25

Övrigt: Välkommna till min blogg!. Elinor heter jag och är 25 år och bor i ett litet samhälle som heter Skärblacka utanför Norrköping med min man och min dotter Heiley född 110123.Här kan ni läsa om mitt intresse för inredning, familjeliv, och allt annat som händer i i min vardag med småbarn. Varmt välkommna in!.






RSS 2.0