Vart ska man föda?- Varit på BM kontroll

hej igen!

Då var jag äntligen hemma igen och allt gick jättebra hos barnmorskan!. Det gick väldigt fort den här gången, knappt 30 min. Vi började med att ta blodtrycket och det låg fortfarande superbra 120/65 vilket känns bra!. Tog blodsocker som låg på 5,5 och det var också som det brukar ligga. Magen mättes (livmodern) och den låg nu på 30 så den har växt 2 cm på knappt 3 veckor och jag låg fortfarande precis på kurvan!. Hon kände också hur hon låg i magen och hon ligger fortfarande med huvudet neråt men fortfarande rörligt så hon har inte riktigt fixerat sig ännu. Precis som barnmorskan sa så sköter hon sig väldigt bra (bebisen alltså), självklart sa jag, hon kommer ju från mig :) hihi. Vi lyssnade också på hjärtljuden och dom lät jättefina 138 slag/min var det denna gång. Det känns ju bra att allt var bra trots min skräcknatt!. Frågade barnmorskan vad det kunde ha varit eftersom jag hade så ont. Hon hade inget direkt svar utan sa att det kan hända så mycket med kroppen när man är gravid och man blir helt plötsligt väldigt medveten om ens kropp vilket man inte är van vid. Därav kan man få massa krämpor och känningar som inte behöver vara det minsta farligt. Vi kunde iallafall konstatera att allt var bra med bebisen och det var skönt och veta :). Det togs en vikt också och jag har gått upp 9 kilo sedan inskrivningen och det tyckte barnmorskan inte var alls mycket så det var en bra viktuppgång enligt henne:).



Fick även med mig ett papper jag ska fylla i med uppgifter till BVC som ska ska få komma till sedan när hon är född. Det märks att det börjar dra ihop sig nu, nu pratas det tom om barnavårdcentralen och så har jag fått en inbjudan till amningsinformation där man lär sig amma. Allt känns bara positivt!.

Nu är jag i 8 månaden och som sagt det är bara 1,5 månad kvar ungefär+- 2 veckor.

har börjat fundera en hel del på var jag vill föda. Det har tidigare varit självklart att jag ska föda i Norrköping eftersom vi bor här men ju mer jag tänker på det så skulle jag kunna tänka mig att föda helldre i Nyköping där jag är född. Dessutom så har jag hört att det är väldigt bra BB och förlossning där+ att jag jobbat på Nyköpings lasarett och kan hälsa på min gamla avdelning innan hemfärd. Dock är det ju 8,3 mil dit från Skärblacka och frågan är om man hinner dit?, Kommer Andy att vara hemma när allt börjar?. Ja frågorna är många men jag och Andy får helt enkelt fundera på det. Någon som fött på respektive sjukhus? ni får gärna säga vad ni tyckte om er förlossning?. 

Nu blir det att vila lite, snart kommer Andy hem och då får väll jag se till att maten är klar :).

Ha det superbra!

Madde

Tycker Norrköping var jättebra! Sen skulle jag tycka att 8,3 mil är lite långt, vad tar det, en timme? Och tänk om det är jättehalt eller snöstorm.



Men KUL att det inte är så länge kvar nu! Joanna ska på 2-månaderskontroll nästa vecka, tiden går så fort!



Kramar

2010-11-17 | 20:45:48 |
Ellie

Madde: jaså så du tyckte det var bra där?. Hade du en och samma barnmorska eller hade du fler?. Jag vill så gärna ha en och samma barnmorska så långt det går eftersom jag vill känna mig så trygg som möjligt. Sedan har jag också tänkt på det där med vädret, det är väll det stora problemet men problemet är att OM det skulle vara fullt i norrköping så måste man åka till Linköping och föda och då tar jag faktiskt och åker till Nyköping helldre för i Linköping vill jag inte föda. Det lutar nog åt det hållet, dvs att jag föder i norrköping men om jag måste åka till linköping åker jag helldre till nyköping.

2 månader redan!, ja tiden går fort!. Hur känns det och vara mamma?.

kram

2010-11-17 | 22:10:57 |
Maria

Här uppe i norrland har vi drygt 12 mil till närmaste förlossning och det har gått alldeles utmärkt i alla år... Och här har vi ju vinter i typ 11 månader per år och jag har aldrig någonsin hört någon som haft problem med väglaget... :)Och tro mig, här kan det snöa.... ha ha



Så när du väljer, bry dig inte om avstånd... Det finns dessutom ambulanser som är till för att hjälpa om man är orolig över att inte hinna pga täta värkar och vatten som gått osv...

Kram kram

2010-11-18 | 14:58:29 |
Sanna

Att du orkar tänka så? Jag har två bsrn, när det väl sätter igång vill man bara in så fort som möjligt o få hjälp. Åka 8.5 mil om det inte behövs??? Du åker hem samma dag du fått. Hälsa på arbestskamrater kan du väl göra vid ett annat tilfälle. Skriv inte allt du tänker, behåll vissa tankar för dig själv, iallafall de mest barnsliga. Du ska bli mamma och verkar väldigt omogen. Resonerar som en fjortis.

2010-11-18 | 15:48:01 |
Madde

Nej vi hade inte samma hela tiden, tog ju typ 28 timmar från vi kom in så jag skulle inte velat ha samma :P. Men vi fick hon som var där när vi kom in under själva förlossningen också och hon var verkligen jättebra.

Det känns jättebra, man är bara så orolig hela tiden men börjar bli lite säkrare nu. Men det är helt sjukt hur mkt man förändras! :)



Ta den där fikan nån dag kanske? :P

Kram

2010-11-18 | 17:25:11 |
Ellie

Sanna: Orka tänka så? vad jag vet så är det fritt att tänka?. Det är väll annat att göra som man tänker vilket man inte alltid gör. Får jag däremot inte föda i Norrköping av utrymmessjäl kan man lika bra åka några mil extra för att få föda där man vill OM man nu orkar. Som sagt det är fritt att bestämma var man ska föda och har inget med Omogen eller barnslighet att göra. Om jag väljer att hälsa på gamla arbetskolegor är väll min ensak. Är det så svårt att läsa Har du problem med vad jag skriver ska du heller inte läsa bloggen, inte heller ordbajsa för det är omoget!.



Madde: ok vad bra att du upplevde förlossningen som bra!. Det blir nog att jag föder här för det blir smidigast. Jag kan förstå att du är orolig!, det skulle jag också vara precis hela tiden!. På vilket sätt tycker du man förändras?.

Självklart ska vi ta en fika!, när kan du?. Jag jobbar fram till 15 varje dag men är ledig from 1 dec så då kan jag fika hur mycket som helst hihi. säg en dag du!.

kram!

2010-11-19 | 18:35:28 |



Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:



Trackback



Namn: Elinor Lilja
Bor: Skärblacka
Ålder: 25

Övrigt: Välkommna till min blogg!. Elinor heter jag och är 25 år och bor i ett litet samhälle som heter Skärblacka utanför Norrköping med min man och min dotter Heiley född 110123.Här kan ni läsa om mitt intresse för inredning, familjeliv, och allt annat som händer i i min vardag med småbarn. Varmt välkommna in!.






RSS 2.0