Hälsometoder, vilken funkar?....egentligen

Ni vet ju hur mycket myter och osanningar om kost, träning och hälsa det finns. Hur man uppnår hälsa på det bästa sättet, hur man snabbast och bästa sättet att gå ner i vikt, bygga muskler etc. Det är alltid lika roligt att läsa om olika metoder, vissa är bättre än andra. Jag tror det absolut viktigaste att fundera på vad man själv tror fungerar, ta vissa saker med en nypa salt.

Jag funderade faktsikt på det här med hälsa och kost. Många frågar hur man ska äta...egentligen!, om ni suger lite på frågan där....Hur kan en människa fråga en sån sak egentligen?. Djur vet redan när de föds vad de ska äta, det behöver ingen lära dom. En fågel skulle aldrig äta en häst (om det kanske inte vore sträng svält kanske), en älg skulle aldrig äta en ko etc etc. Det är bestämt  innan de födes vad de ska äta, vet man inte vad man som fågel ska äta lär man dö ganska snabbt. Samma sak gäller oss människor, vi borde ha en medfödd "gen" för vad vi ska äta och få i oss. Har vi inte denna gen skulle det vara väldigt lätt att äta något som är rent av livsfarligt eller gifitgt. ¨


Hur ska vi egentligen äta för optimal hälsa?

Dagens männiksor frågar vad man ska äta för att få maximal hälsa. Egentligen skulle man bara svara, vad tror du? gå efter din djuriska sida, vad skulle du äta om du vore stenåldersmänniska. För visst är det så, visst borde vi egentligen äta nötter, fröer, fisk, grönsaker,frukter etc som redan finns i naturen?. På något sätt har vi människor programerat om oss så vi på något sätt kan äta all sorts föda (nästan). Visst är det hemskt?, det är tom så illa att folk frågar vad de egentligen ska äta för att maximera sin hälsa. Skulle det inte finnas några aldernativ till vår ursprungsmat skulle vi nog faktiskt ha en bra hälsa utan att behöva göra något alls eller ens fråga någon om det.
visst är det mycket maten som styr hur vi mår?, vilka sjukdomar vi får (kost är en stor anledning till många folksjukdomar idag), om vi är normal, överviktiga. underviktiga etc.

Här nedan finns en länk till bodynytt där de intervjuvat en man som jobbar på Swedpharma, där de dagligen får folk att må bättre med sina metoder. Om det han säger är rätt eller fel får ni helt enkelt själva avgöra och jag påstår inte att allt han säger är rätt dock fick det mig att fundera en hel del på vad vi faktiskt egentligen ska äta som människor.

http://www.bodynytt.se/alternativ_medicin.htm

Vad tror ni?

Nillan

Du är väl meriterad kostrådgivare om jag inte mins fel? Jag trodde du var helt säker på din sak och levde efter det du lärt :).

2010-03-13 | 00:41:31 |
Ellie

Nillan: jo men visst är jag det men saker ändras hela tiden. När jag är kostrådgivare om 30 år är det med stor sannorlikhet inte alls som det var nu rent kostmässigt etc. Alla har vi våra teorier och alla kostrådgivare tror jag tänker väldigt olika, helt enkelt att alla jobbar inte på samma sätt även om slutresultatet är den samma

2010-03-13 | 09:54:27 | http://ellielilja.blogg.se/
N

Det är intressant med olika synvinklar på saker o ting och efter det dra sina egna slutsatser. Du vet säkert om att Gert Hallengren (som är med i klippen) är känd som bluffmakare vilket gör att man nog ska tänka sig för mer än två gånger innan man tar till sig hans ord. Ville bara ha det sagt för de som inte vet.

2010-03-14 | 11:00:24 |
Ellie

N: jasså nej det visste jag faktiskt inte. Det var bra att du sa det. Det är väll så, det finns nog bluffare lite överallt faktsikt. Många tycker ju att Anna skippers metoder är helt galna och det är klart vi alla har våra metoder....tydligen :)...kram

2010-03-14 | 16:27:48 | http://ellielilja.blogg.se/



Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:



Trackback



Namn: Elinor Lilja
Bor: Skärblacka
Ålder: 25

Övrigt: Välkommna till min blogg!. Elinor heter jag och är 25 år och bor i ett litet samhälle som heter Skärblacka utanför Norrköping med min man och min dotter Heiley född 110123.Här kan ni läsa om mitt intresse för inredning, familjeliv, och allt annat som händer i i min vardag med småbarn. Varmt välkommna in!.






RSS 2.0