Äldre blir allt friskare

Fick en liten nyhet på mailen idag från netdoktor att äldre dvs över medelåldern blir allt friskare medans yndre och meldelålders blir sjukare!. En anledning kan vara att yndre personer stressar allt mer. Personligen tror jag också att äldre på senare år insett fördelarna av att röra på sig och att yndre inte "hinner" röra på sig i samma utsträkning som äldre. Rörligheten har även ökat hos äldre och det är väll av just den anledningen som jag nämde tidigare om att röra på sig.

Sedan finns det säkert 1000 olika andra anledningar men det är lite skrämmande att vi yndre blir sjukare, det borde ju endå vara tvärtom. Kom att tänka på en sak som man ofta hör och det är att om man av någon anledning inte mår bra, ont i ryggen, förkyld etc och man säger det till en äldre blir det ofta reaktioner som liknar detta "du som är så ung!, du är ju frisk som en nötkärna". Vem säger inte att en ung person kan vara sjuk?, nu har vi ju faktiskt fått svart på vitt att yngre blir sjukare hehe.

Hela artikeln är här nedan:


Bild: aftonbladet

Äldre blir allt friskare

Samtidigt som yngre och medelålders får allt sämre hälsa blir äldre allt friskare och piggare. Enligt Statistiska centralbyråns tidning Välfärden, är både kvinnor och män i dag piggare högre upp i åldrarna än för tjugo år sedan. Till exempel har rörelseförmågan förbättrats avsevärt.

Kroppsliga problem är vanligen relaterade till åldrandet, men en trend som nu märks är att problemen ökat bland yngre personer och numera är skillnaden mellan yngre och äldre inte lika tydlig som tidigare. Dessutom konstaterar SCB att besvär med ängslan, oro eller ångest, sömnproblem och andra hälsobrister som varit vanligare bland äldre numer även drabbar många unga. De senaste årens utveckling har inneburit en försämring i yngres och medelålders psykiska välbefinnande och resulterat i en utjämning mellan olika åldrar.

Den senaste tidens utveckling sammanfaller med ökningen av stressrelaterade sjukdomar som lett till bland annat långa sjukskrivningar.


Källa: Dagens Nyheters nätupplaga 2010-03-10 © Netdoktor.se Jozephine Hagenlöf






Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:



Trackback



Namn: Elinor Lilja
Bor: Skärblacka
Ålder: 25

Övrigt: Välkommna till min blogg!. Elinor heter jag och är 25 år och bor i ett litet samhälle som heter Skärblacka utanför Norrköping med min man och min dotter Heiley född 110123.Här kan ni läsa om mitt intresse för inredning, familjeliv, och allt annat som händer i i min vardag med småbarn. Varmt välkommna in!.






RSS 2.0