Jag överlevde...

tisdagsnatten!. Som ni vet så jobbade jag natt för första gången i mitt liv i tisdags då jag gick på kl 21. Det började ganska bra med lite trötthet fram mot 11 då jag börjar bli trött vanliga fall. Därefter blev jag rätt pigg från ca 01-03 och mellan 4-5 och frammåt var det nästan olidligt, då kom tröttheten som ett brev på posten och jag satt nästan och nickade och blev mer och mer opratbar. Även om de pratade med mig om jobbet så bara mmade jag och var riktigt ointresserad haha. Självklart var de förstående och sa "vi ser att du är trött *fniss*", nähää!!! jag bara sitter och halvsover haha. När klockan äntligen slagit 7 var det dags att rulla hem på cykel och det var ju inte direkt en trevlig cykeltur hem, för trött var man ju redan sedan innan och det gjorde ju inte saken bättre att det var snöblandat regn som bara tusan och riktigt kallt. Jag såg ut som en tomat när jag kom hem och jag måste sett ut som en jag vet inte vad när jag cyklade för jag kom på mig själv med en grymt hemsk hållning (lutade mig fram mot styret), kisande ögon och axlar upp mot öronen haha.

Väl hemma gick jag ut en snabbis med Kiwi och inte ens hon ville gå någon lång runda, förhoppningsvis såg hon hur trött jag var för hon ville bara gå till första bästa gräsmatta och kissa två gånger sedan ville hon hem. Sov gjorde jag, dock lite oroligt eftersom kroppen inte är van att lägga sig kl 7,30 på morgonen. Sov gjorde jag till 13,30 ungefär och sedan kände jag mig riktigt bakis!. Konsitgt nog kände jag mig riktigt uttorkad trots att jag druckit vatten på natten, huvudet händes som en ballong och ögonen hängde i knävecken, ingen skön känsla.

Jag klarade dock av natten och jag är grymt imponerad, förhoppningsvis ska det gå lättare och lättare. En sak jag märkte av var att jag blev något ofantligt hungrig på natten, även om vi mest satt ner så var jag konstant hungrig. Jag kan tänka mig att det beror på att kroppen är ovan att vara uppe och att kroppen behöver mer energi på natten när man är uppe. Trots att jag åt havregrynsgröt med massor av mjölk så var ajg lika hungrig endå. Åt därför två mackor senare på natten och när jag kom hem var jag ursvulten och tröck i mig 2 knäckemackor. Hunger är min värsta fiende och speciellt när man dessutom är trött för kroppen blir ju inte direkt piggare av att vara hungrig.

Nåja nog av min natt. Innan nattpasset hann jag faktiskt med ett styrkepass här hemma. Det blev rygg och armar och det gick riktigt bra, dock har jag grym träningsvärk i armarna och det är väll inte så konstigt. Kroppen är inte van och träna styrketräning längre haha!, måste jobba på så jag har råd med ett kort snart :).

Idag blir det nog bröst och lite ben om jag hinner, ska försöka med ett hip hop abspass också men vi får se hur mycket jag orkar. Idag blir det nämligen ett nattpass igen så jag ska försöak hinna vila lite också.

Hoppas ni haft en fantastisk vecka hittills och ni får tänka på mig i natt:).

kram på er!



En bild från natten: En trött och sliten Ellie!


När jag vaknade låg både misse och kiwi under täcket



Ewa

En slump att jag tittade in här. Grattis till natt jobb:). Jag jobbar också natt, på ett sjukhem. Det tar flera månader innan du kommer in i rutinen, att sova både dag o natt. Vi har så mycket att göra så sitta är det minsta vi gör. Jag går till gymmet efter varje nattpass kör afrikansk dans, spinning eller bodypump, o framförallt om jag ska jobba flera nätter. Jag blir pigg av träning. Ät inte om nätterna håll, samma rutiner med maten som när du är vaken på dan.

2010-04-23 | 16:12:13 |
Nillan

Fy vad gräsligt det låter. Hoppas du klarar av den hemska arbetstiden. Kan inte va bra för kroppen o knoppen.

2010-04-23 | 16:15:07 |
Ellie

Ewa: Välkommen hit!. Jag måste äta på natten annars skulle jag aldrig klara av natten. Jag äter som jag brukar på dagen men äter frukost när jag vaknat. Jag jobbar 10 timmar per natt och att inte äta något på dessa timmar skulle göra att jag får magknip och det sitter i minst en hel dag så äta måste jag göra tyvärr.



Faktiskt känns det som att man kommer in i rutinen för varje gång man jobbar, andra dagen jag jobbade var jag mycket piggare än första så det går nog åt rätt håll. På det här jobbet kommer ajg jobba ständig natt så det blir nog lite lättare än om jag jobbar dag också. Visserligen har jag ett dagjobb också men jag får inte lika ofta där.

kram och välkommen tillbaka



Nillan: Ja visst klarar jag av den, även om det är jobbigt så blir det en så mysig stämning på natten eftersom man bara är 4 personer sammanlagt på hemtjänsten och inne på boendet så det bli väldigt trevligt!. klart att det inte är bra att jobba natt för kroppen eftersom vi är gjorda för att sova på natten men man klarar det!. kanske kommer jag bli en nattmänniska:) hehe massa kramar

2010-04-23 | 16:56:50 |
Ewa

Nu är jag här igen:) Kul att du svarar så snabbt!Jag dricker vatten, proteindrinkar, drick yogurt mm under natten. Prova det, du får den energien du behöver, jag lovar. Äter frukost gör jag innan jag sover och lunch när jag vaknar. Middag efter träning,sen går jag pigg till jobbet igen.

2010-04-23 | 17:31:28 |
Ellie

Ewa: Tack för dina tips!. Jag har faktiskt funderat på yoghurt eftersom det dels är lättsmält men också lätt att ta med sig. Just nu äter jag havregrynsgröt vid kanske 01 tiden för att få den långvariga mättnaden. Sedan har det varit svårt att veta vad som behövs för att verkligen orka hela natten eftersom man som sagt jobbar rätt många timmar+ att jag ibland äter middag ganska tidigt med tanke på min man (vill äta tillsammans med honom) så något mer mastigt måste jag ha på kvällen och därav gröten. Ska testa yoghurten nästa gång absolut!.

2010-04-24 | 00:18:49 |
N

En trött kropp signalerar lättare hungerkänslor än en utvilad, utan att man nödvändigtvis är i behov av mat. Visst gör man av med mer energi om man är vaken än om man sover, men sitter man mest still så behöver man ju inte särskilt mycket. Du gör nog klokt i att ta något lättsmält som tex yoghurt, för NÅGOT behöver man givetvis. Det finns mycket tips runt om på nätet om hur man kan/bör äta under nattjobb. :-)

2010-04-24 | 20:57:35 |
Ellie

N: Jo jag tror absolut att det är så, alltså är man trött blir man ju mycket hungrigare fast man kanske inte är det egentligen. Det beror väll på att kroppen försöker att piggna till via maten. Jag ska försöka kolla runt lite och få lite inspiration ang nattmat även om jag vet vad som är "lättsmält" så kan man behöva inspiration :)

2010-04-26 | 18:49:56 |



Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:



Trackback



Namn: Elinor Lilja
Bor: Skärblacka
Ålder: 25

Övrigt: Välkommna till min blogg!. Elinor heter jag och är 25 år och bor i ett litet samhälle som heter Skärblacka utanför Norrköping med min man och min dotter Heiley född 110123.Här kan ni läsa om mitt intresse för inredning, familjeliv, och allt annat som händer i i min vardag med småbarn. Varmt välkommna in!.






RSS 2.0