Missförstånd

Det är lika bra jag reder ut ett och annat för det verkar blivit missförstånd som vanligt här.

Det handlar om mitt byte till TL (tyngdlyftning). Vissa påstår att att jag nedverderar fitness och det gör jag verkligen inte!, jag har aldrig pratat dåligt om varken bodybuiding eller fitness och kommer aldrig göra, jag  älskar dessa sporter mer än något annat men anledningen till mitt byte var att jag vill ha konkreta mål med min gymträning. Att bara gå till gymmet och ha målet att ställa sig på scen räcker inte för mig, jag blir inte lika taggad som att märka att man bli bättre och bättre på tekniken inom TL, lyfta tyngre vikter och trots det ha superbra teknik det är helt annorlunda. Det är en helt annan attityd på atletklubben dessutom. Första dagen jag var där hälsade nästan alla som var där på mig trots att de inte visste att jag skulle komma. Alla hjälpte mig första gången och gav positiva kommentarer.

Händer det på gymmet?, nej väldigt sällan. Där kommer man och går som man vill, har mp3n i öronen och är i sin egen värld. Andra gången jag var på TL träningen var det helt naturligt att Veronica skulle bli min tränare, utan att ens fråga tog hon ann mig utan att jag ens viste om det haha!. När vi sedan tränade var det inte bara hon som kollade tektiken utan alla andra som tränade TL kollade och kom med råd hur jag skulle göra. Skulle detta ske på gymmet om en kille kommer dit med kass teknik och någon skulle kommentera skulle man antagligen få en grymtande kommentar likt "skit i det du" eller liknande. Ni förstår säkert hur jag menar.

Jag har iallafall inte sågat fintess alls utan kan mycket väl testa det igen MEN jag tror jag behöver mogna lite, få upp tävlingsandan inom mig och utmana mig lite så får vi se sedan.

En annan sak som jag blev irriterad på var att en påstod att man kan roffa i sig hur mycket mat och skräp som helst och se ut hur man vill i TL, och nej det kan man inte!. I TL är det viktklasser man måste anpassa sig åt, väger man mer än den viktklass man tänkt sig måste man automatiskt ta mer vikter (om jag förstått rätt) och har man inte förberätt sig för det så är man genast ute på djupt vatten. Så visst måste man hålla sin form hyfsad trots att det är tyngdlyftning, dock är det dumt att gå på diet då prestationen minskar markant och det vore ju rena döden inför en tävling. Skillnaden mellan fintess och TL på just den punkten är att du inte behöver prestrera mer än att se glad ut och posera rätt och det är två helt skillda saker.

Med dessa ord har jag inte nedverderat någon av sporterna utan förklarar skillnaden, jag kommer fortsätta gå på tävlingar, engagera mig i sporten etc men just nu träna TL och det är inget fel i det.

Det blev ett långt inlägg men jag hoppas alla förstår mitt val nu och vad skillnaderna är för det är enorma skillnader. Nu ska jag fixa mig för jobbet...ha det

Kram

Anonym

heej där biffen:) alltså ingen har väl med å göra vad du väljer att träna elelr vad du tycker,, å den som säger att du har nervärderat någon sport, vart har han/hon läst de? ja kan då inte hitta de i den här bloggen,, ja tycker iaf du gör helt rätt, om detta tänder dig mer så är de ju självklrt att du ska satsa på TL ju:) de låter som att du trivs bland folket på klubben och att du har hitta dig en ``personlig tränare´´ är ju inte fel:) men man kan ju undra hur de gick med dom där bilderna hehe:) längtar... bamse kram:)

2009-10-10 | 14:23:54 |
Ellie

Jo jag tycker precis som du!, alla gör vi olika val i livet och just nu känner jag för att testa mina vingar lite med en ny sport, jag hoppas detta passar mig bra och det verkar ju som det :). Lovar att jag ska försöka ta fler bilder, har har lite dåligt med fantasi just nu hihi...bamse kram

2009-10-10 | 20:25:36 |
Stefan

Hej! Hoppas att det går bra med träningen.En liten undran bara:har du tänkt tävla i TL? Om så är fallet hur ser planeringen ut?Fy bubblan så nyfiken man kan vara det har ju ingen med att göra,men lycka till i alla fulla fall.

2009-10-11 | 20:24:25 |
Ellie

Stefan: Ja alltså allt beror ju på hur jag utvecklas, går allt som jag vill så är det klart att jag vill göra det. Hur planen ser ut vet jag inte själv, jag får väll helt enkelt prata ihop mig lite med Johan (tränaren) och höra lite vad som är realistiskt. ha det super!..kram

2009-10-11 | 22:23:54 |



Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:



Trackback



Namn: Elinor Lilja
Bor: Skärblacka
Ålder: 25

Övrigt: Välkommna till min blogg!. Elinor heter jag och är 25 år och bor i ett litet samhälle som heter Skärblacka utanför Norrköping med min man och min dotter Heiley född 110123.Här kan ni läsa om mitt intresse för inredning, familjeliv, och allt annat som händer i i min vardag med småbarn. Varmt välkommna in!.






RSS 2.0