Förrvirrad

God morgon!.

Igår blev det ett pass ben och vader och det gick faktiskt riktigt bra, det blev ett medeltungt pass där jag bla körde:

knäböj i smith
utfall i smith
benspark
liggande lårcurl
raka marklyft
och sittande baksida

Senare på kvällen blev det en långpromenad med Kiwi runt strömmen och sammanlagt var vi ute 1,5 timme.

En sak som jag har blivit lite fundersam till och en stor anledning till min bristande motivation tror jag beror till stor del att jag inte alls mår bra efter mina träningspass. Som igår tex när jag hade körde ett ganska intensivt benpass genom att gå mellan två övningar, under passet gick det bra men efter passet mådde jag så enormt illa och blev sååå enormt trött att jag kan somna direkt på platsen jag står på. Igår blev jag så trött efter träningen att jag gick hem och bara jag slängde mig i sängen så somnade jag, och vilket illamående sedan!.


Så här har jag fått många gånger de senaste tja halvåret kanske, det är enormt sällan jag blir pigg av träningen utan oftast raka motsatsen vilket jag tycker är enormt störande för jag älskar och träna och kommer alltid att göra då jag vill representera hälsa, träning och god kosthållning men eftersom jag för närvarande inte mår bra av träningen mer än att jag tycker att det är kul så kan jag inte nå upp till det mål jag har nämligen att visa att träning är en av det roligaste man kan syssla med och att man alltid mår så bra efteråt för det gör inte jag!.


Jag har inte sagt något om detta förrän nu eftersom jag velat fundera på saken själv vad det kan bero på. Jag vet att jag inte borde känna så här för det har jag aldrig tidigare gjort då jag som sagt tränat sedan jag var 15 år. Då kommer jag ihåg att jag alltid gick ut på morgonpromenader 5-6 gånger i veckan väldigt tidigt och minst 45-60 min+ åkte 30+30 min till skolan med buss varje morgon+ tränade styrketräning på gym+ tränade på friskis och svettis och var värd och arbetade där lite ibland, då kände jag aldrig så här och därför är det en helt ny upplevelse för mig som jag måste få reda på vad det kan vara. Jag har själv funderat ut två alternativ:


1: Pratade lite på mailen med Anna Lubeck om mitt stora problem och hon trodde att det lät som överträning vilket det skulle kunna vara då jag bara haft gymuppehåll som max 2-3 veckor och då ofta i samband med sjukdom. Kanske är det så att min kropp måste vila?. Jag har genomlidigt 2 dieter hittills även om det inte varit från start till mål och knappt vilat från träningen ens 1 vecka innan jag börjat träna igen så kroppen kanske aldrig riktigt får återhämta sig ordentligt och som Anna sa "ger signaler nu genom att må illa, dålig motivation och enorm trötthet efter passen".


2: Det kan även vara så att min ev sjukdom (låg ämnesomsättning) sätter sina spår i min träning genom att jag blir trött och mår illa?, det kanske helt enkelt har ett samband eftersom jag annars är kroniskt trött men blivit värre det senaste året och då mest i samband med träning?.


Jag precis som er alla vet att detta inte är normalt och jag undrar därför vad det kan vara, hoppas läkaren hör av sig snart så jag får en tid för provtagning.


Vad tror ni det kan vara?


Nu kanske ni förstår att jag inte är lat när jag säger att jag ev hoppat över ett pass utan allt handlar som sagt om detta problem (oftast men ibland har jag även fått förhinder).


Nu funderar jag på om jag ska ta en paus i träningen och bara träna när jag absolut känner att jag vill eller så kommer jag i alla fall köra lite cardio för att Ändå hålla igång men bara på mina egna villkor, men vad tycker ni?



Johanna

Ja, man ar ju märkt lite att din motivation för träningen verkar ha försvunnit... Tråkigt... och verkligen trist att känna så där efter ett träningspass... Tror nog på Annas teori... Du kanske borde ta och vila... Vila, vila, vila ett bra tag... Sen skadar det ju inte att kolla upp din teori heller så klart.

2009-05-10 | 10:47:24 | http://inshape.blogg.se/
N

Tycker du ska göra som du känner. Ingen kan över internet tycka så mycket, bara du själv vet ju hur det känns. Eftersom du inte tränar för tävling finns det väl ingen anledning för dig att hålla nåt jättestrikt schema - som du i såfall ändå inte kan hålla pga dessa problem. Minska på träningen och ät bra mat är nog en god idé!

Hoppas verkligen att du får en läkartid snart.

2009-05-10 | 10:50:41 |
Max

Om du är en av de 0,05% av världens befolkning som har låg ämnesomsättning blir jag väldigt förvånad. Lider man av det är det i princip helt omöjligt att gå ner i vikt och även om du aldrig fullföljt dina dieter har du trots allt tappat fett på dom.

2009-05-10 | 11:53:33 |
Ellie

Max: Nej det är långt ifrån så pass få som har låg ämnesomsättning. Det är vanligare än vad läkarna tror med problem med ämnesomsättningen. Min syster har dessutom haft struma så det ligger lite liknande i släkten. Nu är hon av med sin struma och har gått ner över 30 kilo så som sagt det ligger i släkten med liknande problem.

2009-05-10 | 12:27:12 |
Ellie

N: Nej just nu 'r det ingen tävling på G men jag vill så snart det bara går men med de problemen jag har nu känner jag att jag bara ännu en gång kommer hamna utanför banan ochdet är bättre att veta att man mår bra helt och hållet och att man har den motivationen man behöver. Jag har trotsallt nästan allt som behövs inför en tävling så det är bara diet som gäller för att komma upp och det kommer jag!. Kanske ska ta och minska kraven och vila ett tag och ta dagarna som de kommer för motivationen kommer nog infinna sig fortare än jag tror...kram!



Johanna: Nej jag tror jag varit lite dålig på att vila, jag är bra på att veta vad kroppen vill och behöver men kanske har det varit lite för lite vila endå?. Det känns endå väldigt konstigt att behöva vila för jag vill ju så gärna träna men vi får helt enkelt se....kramis

2009-05-10 | 12:31:36 |
Annika

Jag tycker du ska se till att få en ordenlig läkarundersökning. Ge dig inte, utan kräv en tid nu.

Du kan ha brister efter allt dietande. Ett allternativ är att boka tid hos en naturläkare, där får man oftast tid ganska nsrt. Det är dyrare förstås. Jag mailar tel nr på din mail om du är intresserad.

2009-05-10 | 16:50:31 |
Ellie

Annika: hej!, visst du kan alltid maila men jag ringde VC för 1-2 månader sedan och de sa att det var kö och att de skulle skicka en tid i maj och har jag väntat så pass länge nu så kan jag lika bra vänta en stund till men skicka på du bara :)...kram

2009-05-10 | 17:10:59 |
Nina

För att få hjäp utav en VC så är det bästa sättet att knalla dit, och sätta sig o vänta. Att få en tid hemskickad av dem är juh lönlöst.



Jag skulle få en tid i OKTOBER 2008, den har fortfarande inte dykt in.



Då får man göra som med resten i detta sjuka samhälle, överdriva sin sjuka sådär 230% sen brukar de hända grejer.



Men lycka till

2009-05-10 | 17:18:28 |
Ellie

Nina: haha jo jag vet precis hur du menar! man måste verkligen vara döende för att få en tid men jag väntar till slutet av maj och får jag ingen ringer jag helt enkelt igen :)..



Jag vet också hur vården är med tanke på att jag är undersköterska och visst vissa gånger kan man förstå då det är extremt lite personal men man ska heller inte behöva dö innan man liksom får en tid...kram

2009-05-10 | 19:40:01 |
Ousa

Det låter som en släng av överträning. Jag i samband med min ämnesomsättning har haft likande skov. En gång så pass illa att jag blev sjukskriven och sov konstant en vecka. Så lyssna på kroppen och vila, gör nåt annat. Simma en kortare vända, gå en lugn promenad. Våga äta trots vilan.



Har du kollat dina värden, då även järn? Brist på Järn kan ge likande symtom du nämner.



Hoppas du får tag på någon kunnig! kram

2009-05-10 | 20:45:23 | http://www.metrobloggen.se/correr
Ellie

Ousa: Jasså så det kanske inte är helt uteslutet med ämnesomsättningsrubbning?. Ja jag ska träna när jag känner för det och göra sånt som man kanske inte annars hinner göra för att man ska träna, självklart kommer jag träna endå men inga måsten på ett tag.



Nej nu var det ett tag sedan jag kollade järnvärdena men jag har järntabletter hemma så det kan jag åtgärda snabbt och jag har ätit det tidigare regelbundet men inte gjort någon nytta...Tack för tipsen! kram

2009-05-10 | 22:01:53 |
Övertränad

Men snälla! Övertränad??? du tränar ju knappt... Se till att sköta kosten i stället, så kanske du slipper dina sockersvängningar som skapar trötthet. Och bara cardio framöver - ingen styrka, hur mkt av dina muskler beräknar du att du får behållla då?

2009-05-11 | 14:59:39 |
Ellie

Övertränad: Det hörs att du inte vet ett skit om mig!, ärligt talat är jag sååå trött på sånna som dig. Du har ingen aning om mitt liv så sköt ditt och skit i andras. Jag tänker inte ens svara på dina frågor.

2009-05-11 | 18:52:36 |



Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:



Trackback



Namn: Elinor Lilja
Bor: Skärblacka
Ålder: 25

Övrigt: Välkommna till min blogg!. Elinor heter jag och är 25 år och bor i ett litet samhälle som heter Skärblacka utanför Norrköping med min man och min dotter Heiley född 110123.Här kan ni läsa om mitt intresse för inredning, familjeliv, och allt annat som händer i i min vardag med småbarn. Varmt välkommna in!.






RSS 2.0