Blir sugen och motiverad

Vilken underbar dag det är idag!, solen skiner allt mer ute och man börjar få riktiga vårkänslor. Sååå härligt då jag tok längtar till sommar!. Jag och Kiwi var ute på en ca 60 min lång promenad tidigare idag och det var såå härligt. Just nu har vi ca 10,4 grader varmt i Norrköping. Under dessa dagar som är varmare mår man bara såå enormt bra, jag gör i alla fall det, det pirrar nästan i benen och då är det en stor känsla om att våren är här. Min kropp känner det på sig och då förstår den att det snart är dags att börja gå ut på riktigt långa promenader igen vilket jag inte gör allt för ofta när det är kallt ute då ni säkert vet att jag är anti kyla haha!.


Nu har jag precis ätit min lunch som idag bestod av:



3st quornbileer, ca 50g klyftpotatis och grillade grönsaker+ sallad och citronvatten till det.

Nu väntar sängen och lite läsning, fick nämligen låna två böcker av Susanne igår om diabetes och första boken av Mats-Erik Nilsson "den hemlige kocken", riktigt intressant läsning!.


Ikväll blir det dessutom träning av vilket blir mitt första pass denna vecka, det ska bli riktigt skönt och få pressa lite:) . jag tycker jag behöver bygga en hel del muskler till för att över huvud taget kunna tävla och vilken tur då att jag tänkte vänta lite med tävlandet eftersom jag då hinner bygga maximalt tills det verkligen är dags. Om ni undrar när jag tänkt göra det så vet jag ännu inte, jag gör det när jag känner att allt är på plats vad gäller jobbet, det mentala och självklart musklerna som jag hoppas kunna bygga på lite lite till i alla fall. Det som är en fördel är att jag jobbar på bageri för när jag väl ska på diet så kanske jag blivit trött på alla dessa bakverk och då kanske jag inte ens blir det minsta sugen vilket så klart är en fördel i dieten :) . En annan sak som är bra är att jag kanske kan köpa lite billigare ägg av dom och då kan jag basera min diet på ägg haha!, ska fråga i alla fall så får vi se om det blir så.

Jag tycker själv att jag skulle behöva bygga lite mer rygg, axlar och lite ben för att bli ok i tävlingssammanhang vad tror ni?.


Nu ska jag läsa lite men vi hörs efter mitt pass ikväll som blir rygg och vader :) .


/Ellie

    
Jag kan inte sticka under stolen med att jag blir grymt sugen på att vara i denna form jämt men just nu vill jag vänta tills jag varit på min undersökning som förhoppningsvis kommer bli i maj. Därefter kan jag köra på:)
 
Benbild, inte den bästa bilden men men. Måste säga att jag ser grymt liten ut till höger :)

På dessa bilder vägde jag ca 56,3kg.



Stefan

Angående böckerna du ska läsa, Mats-Eric Nilsson har skrivit en till bok som heter Äkta Vara.

Läs den! Efter det kommer du aldrig mer vilja äta Quorn :)

2009-03-31 | 14:48:23 |
Ellie

Stefan: Jo jag ska läsa den också sedan. Det finns mycket som man egentligen inte borde äta alls om man skulle gå till 100% efter innehållsförtecningen. I dagens samhälle finns det knappt något som är "äkta vara" så länge det inte är ekologiskt men inte ens då är det 0% tillsatser eftersom man tyvärr måste ha i vissa. Jag gillar quorn då det är relativt proteinrikt och dessutom gillar jag variation. Det är inte så ofta jag äter det heller så jag brukar tillåta mig det.

2009-03-31 | 15:30:55 | http://ellielilja.blogg.se/
Stefan

Ja självklart är det så, men just Quorn nämner han som särskillt värdelöst. Det finns liksom inget äkta i den. Bara en sammansättning av massa kemikalier.

När det dessutom finns bättre alternativ i samma prisklass; t.ex. kycklingfile, magert fläskkött, kalkon mm.mm. kan jag för mitt liv inte förstå hur man kan betala för quorn om man inte är vego!

Du som är kost"expert" borde ju ha mer intresse av att undvika dessa livsmedel i den mesta möjliga mån, än svenssons. Eller?

2009-03-31 | 16:53:00 |
Ellie

Stefan: jag förstår att det inte finns något "äkta" i quorn eftersom det faktiskt inte finns något naturligt som finns på vår jord som är just quorn. Det växer inte på träd eller finns i jorden så så långt hänger jag med. Kostrådgivarens uppgift är att hjälpa människor att ändra sin livsstil till det bättre och vanligtvis handlar det om att äta bättre och röra på sig för att ta det kort. Jag tvingar inte folk att köpa ekologiskt och närodlat bara för att jag är kostrådgivare, en sån sak får var och en bestämma. Quorn är nyttigt och absolut inte onyttigt, sedan kan man självklart diskutera om alla tillsatser etc som finns i. Skulle man som sagt stirra sig blind på alla tillsatser som finns i (även om jag gärna köper ekologiskt) så skulle man inte heller dricka proteindrinkar då det inte heller innehåller något "bra" vad jag vet. Det är också konstgjort för att göra saker lättare för oss männiksor men jag dricker det endå. Så perfekt är nog INGEN.

2009-03-31 | 17:51:53 | http://ellielilja.blogg.se/
Ellie

Stefan: Glömde föresten en sak. Jag kollade lite på quorn vad mina fileer innehåller och så här stod det:

Svampprotein (67%), härdad äggvita från frigående höns, lök, aromämne, mjölkprotein, tapiocastärkelse, konsistensgivare: pektin.



Jag måste säga att det absolut finns värre som du ser. Däremot äter jag aldrig längre avokadodipp som man köper i affären för den skulle jag säga är det värsta som finns då det bara innehåller ca 1% avokado vilket är skrämmande!!

2009-03-31 | 17:59:12 | http://ellielilja.blogg.se/
Lene

åH vad quornfileerna ser goooda ut! Måste köpa det imorgon.



Du gör rätt i att vänta tills undersökningen, bra att du inser det :-)



Och nej, jag har inte glömt att jag ska skicka ett litet mail till dig om anorexin osv. Har varit lite off ett tag men det kommer.



Jag blir så glad för din skull att du kommit igång lite med jobb etc. Kram och ha en fin kväll

2009-03-31 | 19:08:54 |
Ellie

Lene: Jo det är faktsikt väldigt gott, man kan krygga precis som man vill. En annan favorit är dessutom grillade quornfileer som finns att köpa, de är ännu godare!. Ang dieten så känner jag att det inte finns någon anledning att pressa kroppen mer utan jag vill veta vad det är och är det inget får man väll endå acceptera det. Jag tror dock att det är någon sorts obalans så jag kommer inte ge mig.



Skicka Milet när du orkar och har tid, jag väntar :).

ha en underbar vecka kram!

2009-03-31 | 22:28:26 |
saga

bygga lite??

söta du!

du behöver bygga en hel jävla massa om du ska tävla!!

2009-03-31 | 22:52:53 |
Anonyma S

I vilken form är du nu, på bilderna du visar är du lååångt ifrån fitness. Den kroppsbyggnden du har tycker jag passar bättre till bodyboulding. Dagsformen är mer intressant att se, än gamla bilder. Träning är färskvara.

2009-04-01 | 08:57:55 |
Anonyma S

Du kanske bara har tränat några månader, i så fall är det en början för dig. om ca 2-3 års hård träning och rätt kost kanske det kan bli någon tävling. Varför inte styrkelyft?

2009-04-01 | 11:34:09 |
Ellie

Anonyma S: Snälla du, jag har tränat mer eller mindre seriöst i ca 7 år men mer seriöst de sista 2 åren så att jag bara tränat några månader är bevis på att ni som läser bloggen (många i bloggen) inte känner mig. Jag har funderat på att tävla i andra grenar med som tex bodybuilding men styrkelyft känns inget för mig. BF tycker jag passar mig väldigt bra som jag är som person.

2009-04-01 | 12:07:03 |
m,acke

ellinor, ang quorn, har du någon aning om dess aminosyre profil?



inte speciellt bra kan jag berätta.

vill du kan jag leta upp lite läsning till dig och maila?



mvh

2009-04-01 | 20:31:07 |
Ellie

Macke: Nej tyvärr har jag inte det så du får gärna leta upp det om du vill. Helst på svenska om det finns eftersom jag är urkass på eng :).

2009-04-01 | 21:03:08 |
Anonyma S

Det är väl ändå kroppsformen som avgör vad man kan tävla i? Att du tränat i sju år? Andra idrotter än styrketräning?

2009-04-02 | 05:59:25 |
Ellie

Anonyma S: Jo så är det säkert men när det gäller domare vet man aldrig hur de resonerar. Det enda de egentligen vet är att man ska ha smal midja, stora axlar/rygg och bra utvecklade ben dvs timglasform kan man väll säga. Man ska ju heller inte tävla bara för att tävla heller, utan man måste ju tycka det är kul och gilla just den sporten vilket jag inte gör i styrkelyft. Jag har tränar styrketräning i 7 år, red gjorde jag när jag var ca 12-14år

2009-04-02 | 07:36:31 |
Anonyma S

Du kanske ska ta hjälp av någon som vet hur man tränar inför tävling. Även om man bara tränar vill man väl få resulatat? Jag tycker det är synd om dig att du inte kommit någonstans på sju år. Ta lite hjälp av någon, man är inte vrldmästare från början. Stackars dig kram

2009-04-02 | 17:19:03 |
Ellie

Anonyma S: Det är absolut inte synd om mig!, du har itne set hur jag såg ut innan och jag har haft lite hjälp under resans gång. Det tar tid att bygga muskler och speciellt på tjejer, jag har bara tränat seriöst och riktigt tungt i 2 år och alla har inte genetiska anlag för att bli grymt stora, vissa har lite svårare. Jag jobbar iallafall hårt för det.

2009-04-02 | 18:50:49 |



Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:



Trackback



Namn: Elinor Lilja
Bor: Skärblacka
Ålder: 25

Övrigt: Välkommna till min blogg!. Elinor heter jag och är 25 år och bor i ett litet samhälle som heter Skärblacka utanför Norrköping med min man och min dotter Heiley född 110123.Här kan ni läsa om mitt intresse för inredning, familjeliv, och allt annat som händer i i min vardag med småbarn. Varmt välkommna in!.






RSS 2.0