Earth Hour, Ikväll 20.30-21.30



hej vänner!!

Ni har väll inte glömt att släcka ner ikväll kl 20,30-21,30 för att värna om miljön. Detta tycker jag är en grymt bra sak som man egentligen borde göra ofta. Varför inte släcka ner och stänga av alla tekniska aparater i sin lägenhet under ca 60 min en gång i veckan eller liknande. Det tycker jag alla borde göra för jag tror vi skulle spara grymt mycket på miljön om alla gjorde så. Tänk så mycket man borde spara på miljön om hela världen gjorde det, även om alla inte kommer göra det så är det nog en väldigt bra och framför allt billigt sätt att värna om miljön. Dessutom sparar man ju säkert en liten slant varje månad i elräkningen haha. 

Jag kommer garanterat att släcka ner, kommer du?



Cecilia

Ärligt talat så nej det har vi inte tänkt. Till vårt "försvar" måste jag ändå säga att vi lever väldigt energisnålt alla dagar:)



Men jag tycker idén är jättebra!



Kram och ha en mysig kväll

2009-03-28 | 19:32:38 | http://www.teampalmkvist.blogspot.com
Pernilla

Bra för miljön och på köpet får man en hel timme myspys, en massa tända ljus och "chans" att umgås utan "störningsmoment" ;)

Mys & må!

2009-03-28 | 20:01:29 | http://bumbisplace.blogspot.com
Ellie

Cecilia: ja jo jag tycker nog att jag försöker göra det jag med med lågenergilampor etc men allt för att göra det bra för miljön är ju bra :). Ha en underbar fortsatt helg

2009-03-28 | 23:11:44 | http://ellielilja.blogg.se/
Ellie

Pernilla: Ja verkligen! man måste ta alla tillfällen i akt :)....må gott!

2009-03-28 | 23:12:20 | http://ellielilja.blogg.se/
N

Det var inte mycket till nedsläckning om det varade 21.30-21.30 ;) (några sekunder?)

2009-03-28 | 23:51:22 |
Ellie

N: Oj då men som jag skrev i rubriken så är det självklart från 20,30-21,30.

2009-03-29 | 01:22:42 | http://ellielilja.blogg.se/
Nina

Jag släckte ner. TYvärr var det alltför många som tyckte detta var "så löjligt".



När man äntligen har en chans att påverka miljön ( som alla gnäller om på innan) såå är det knappt någon som ens vill engagera sig. Det handla om en enda timma.. Mycket trist tycker jag.



Jag lever väldigt energisnålt utöver detta men hade sett fram emot att se "effekten" då alla släcker ner samtidigt.. Jaja trist som vanligt i detta land :/



Min syster som bor i Australien hade iallafall en upplevelse då det var en stor effekt där.

2009-03-29 | 07:28:55 |
Ellie

Nina: Ja jag håller med dig! jag kollade i på huset som ligger bramför vårt på andra sidan gatan och det var verkligen väldigt få som hade det helt släkt vad jag kunde se. Så grymt tråkigt att svenskar inte kan ta saker på alvar och att de annars sedan gnäller men själva inte kan göra något så enkelt som att släcka ner en timme typ 1 gång om året eller vad det är. Det är tragiskt!, bra att du gjorde det iallafall!

2009-03-29 | 10:44:43 | http://ellielilja.blogg.se/
N

Jag tror inte att det handlar om att folk inte bryr sig, eller inte vill engagera sig. Snarare är det så efter vad jag läst och hört, att en timmes nedsläckning inte bidrar ett smack till miljön. Som symbolhandling är det ett fint tänk, men hur mycket ström går inte åt när alla lampor och apparater slås på samtidigt igen? Jag har inga siffror eller vet mer än jag hört och läst, men många som valde att strunta i earth hour gjorde det för att de ansåg det vara verkningslöst eller direkt kontraproduktivt för vår miljös välbefinnande.

2009-03-29 | 19:51:16 |
ivan

hej ellie, av bilderna att döma ser du ut att ha lagt på dig massa. ska du inte tävla snart?

kommer du iform kanske du blir svårslagen. du har alt att vinna och inget o förlora. satsa på FF09

2009-03-29 | 20:13:13 |
Ellie

Ivan: Jasså tycker du!!, jag har grymt svårt att se sånt och jag blir verkligen glad att du tycker det!. Ja som sagt ännu vet jag inte, du får hålla tummarna dock har jag inte bråttom jag vill ha allt som jag vill ha det med allt innan jag kan få ro och lägga mycket tid på idet och tävling...kram!

2009-03-29 | 21:03:56 | http://ellielilja.blogg.se/
Ellie

N: Jo jag vet att det drar lite extra ström på att dra igång elen igen efter att man stängt av men om alla gjorde detta under en timme tror jag absolut att man endå vinner lite. 1 timme utan el är sparar faktiskt mer än man tror så jag tycker nog endå man borde göra det. Däremot är vi svenskar mycket för att klaga men ska man lägga ner tid på att göra en förändrig händer oftast ingenting, då blir det helt plötsligt onödigt eller "jobbigt".

2009-03-29 | 22:27:54 | http://ellielilja.blogg.se/



Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:



Trackback



Namn: Elinor Lilja
Bor: Skärblacka
Ålder: 25

Övrigt: Välkommna till min blogg!. Elinor heter jag och är 25 år och bor i ett litet samhälle som heter Skärblacka utanför Norrköping med min man och min dotter Heiley född 110123.Här kan ni läsa om mitt intresse för inredning, familjeliv, och allt annat som händer i i min vardag med småbarn. Varmt välkommna in!.






RSS 2.0