Sötningsmedel istället för socker

Har hittat en mycket intressant artikel på livsmedelsverkets hemsida om Sötningsmedel. Som sagt, jag älskar sötningsmedel och äter eller dricker aldrig den sötade läsken eller livsmedlet om det inte är så att jag blir bjuden. Jag anser dessutom att det är godare att dricka light och äta light än sockrade produkterna. Som svar till en som ansåg att jag inte lever som jag lär bara för att jag dricker pepsi max och fun light så kan jag säga att under min utbildning lärde vi oss inte att sötningsmedel kunde vara farligt. Dock ska man vara lite försiktig om man anser att man blir hungrigare eller mer sugen på sött när man dricker det. För blir man det har man tappat poängen tycker jag.

Bild lånad av fitnessguru.se

Jag anser heller inte att det på något sätt är farligt att inta sötningsmedel så länge man inte äter på tok stora mängder men så är det ju med allt, överkonsumerar man så blir ju det mesta ohälsosamt vad det än gäller. Är man en frisk person är det inga problem att inta sötningsmedel enligt min mening.

Jag vet hur socker är beroendeframkallande och även om man vet att man är en stor godiskgris eller är colaberoende så är det iallafall bättre för hälsan och tänderna att äta sockerfritt och lightläsk etc.

Nu hinner jag inte reflektera mer, ska byta om för snart ska jag till banken...

Läs och skåda!

http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=11373&epslanguage=SV

Anonym

Du skrev om rökning tidigare, vet du hur många som resonerar exakt likadant som dig fast angående rökning? Är det verkligen ett bra sätt att rättfärdiga något?

Har du koll på hur enzymer bryter ner olika näringsämnen osv? Med andra ord, kan du med fakta tillgänglig dra en korrekt slutsats av materialet?

2009-02-19 | 15:52:26 |
Klemens

http://www.doktorn.com/story.asp?storyID=1212

2009-02-19 | 15:59:41 |
Anonym

Fun light kan användas till annat än att till dryck, nämligen som myrbekämpningsmedel. Så att det skulle vara helt oskadligt har jag väldigt svårt att tro, även i små mängder... miljo/miljo/article407917.ece" rel="nofollow">http://www.nyteknik.se/nyheter/energimiljo/miljo/article407917.ece

2009-02-19 | 17:11:31 |
susan

Hellooo!

du sa att du trode att du hade Struma i ett tidigare inlägg,har du kollat upp det?

mÅSTE DU GÖRA ISÅFALL,JA DU BORDE ju känna att du mår sämre/dåligt om du har det...<Jag har sj giftstruma(hög ämnesomsättning)och är opererad för det,men blev inte bra så jag äter Levaxin för att reglera detta!

typiska symptom vid låg ämnesomsättning,för jag tror inte att du har hög ämnesomsättning:

En för låg ämnesomsättning påverkar alla organ i kroppen. De typiska symptomen på en låg ämnesomsättning är :



trötthet

köldkänsla, frusenhet

minskad aptit

viktuppgång

förstoppning

torr och grov hud

hes och djup röst

håret blir tunnare

sämre minne kan förekomma





En för låg ämnesomsättning påverkar alla organ i kroppen. De typiska symptomen på en låg ämnesomsättning är :



trötthet

köldkänsla, frusenhet

minskad aptit

viktuppgång

förstoppning

torr och grov hud

hes och djup röst

håret blir tunnare



En för låg ämnesomsättning påverkar alla organ i kroppen. De typiska symptomen på en låg ämnesomsättning är :



trötthet

köldkänsla, frusenhet

minskad aptit

viktuppgång

förstoppning

torr och grov hud

hes och djup röst

håret blir tunnare



PageId=582" rel="nofollow">http://www.netdoktor.se/kvinnlig-halsa/?PageId=582



Hoppas att du inte har problem med skörldköteln!

Mvh//S*

2009-02-19 | 17:18:26 | http://www.metrobloggen.se/susan
Nilla

Du hänvisar till en 11 år gammal artikel. Jag tror och tänker som du, att konsumtion i måttliga mängder är oskadligt. Men det finns betydligt nyare forskningsartiklar och studier rörande sötningsmedel än denna. De långsiktiga biverkningarna av artificiellt sötningsmedel kan vi fortfarande inte riktigt veta. Dock så har det används under ett flertal år nu utan att det (mig veterligen) påvisats några skador hos människa. Vad jag vill ha sagt är att du kanske bör vara lite försiktigare och mer källkritisk i din granskning av material. Egna tankar och åsikter är en helt annan grej än ren fakta - bara så att du är tydlig med att särskilja detta för att undvika missförstånd.

2009-02-19 | 18:00:44 |



Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:



Trackback



Namn: Elinor Lilja
Bor: Skärblacka
Ålder: 25

Övrigt: Välkommna till min blogg!. Elinor heter jag och är 25 år och bor i ett litet samhälle som heter Skärblacka utanför Norrköping med min man och min dotter Heiley född 110123.Här kan ni läsa om mitt intresse för inredning, familjeliv, och allt annat som händer i i min vardag med småbarn. Varmt välkommna in!.






RSS 2.0