Sömn/ Sömnproblem


Bild lånad av aftonbladet.se

Alla har någon gång har problem med att sova. Kanske är det så att man stressar, både positiv och negativ stress  är en stor anledning till att man får sömnproblem. Att ha sömnsvåriheter under en kortare period är oftast inget problem då kroppen lätt tar igen detta, men långvariga sömnsvårigheter borde man kolla upp då sömnen är en väldigt viktig del av vårt liv. Det är under sömnen vi kan återhämta oss, får välbefinnande och en chans att  vila från alla dagens intryck.

Alla har olika sömnbehov och en vuxen människa behöver vanligtvis sova 6-9 timmar varje natt medans barn behöver sova mycket mer.

Vid långvariga sömnproblem borde man kolla igenom sin livsstil. Kanske är det så att man är deprimerad, stressar mycket, oro, nedstämdhet etc och för detta finns bra behandlingsmetoder. Kognetiv beteedeterapi har setts som en bra behandlingsmetod för detta.

I vissa fall används även olika former av  läkemedel för att kunna sova bättre. Detta borde man dock vara försiktig med då dessa ofta är väldigt beroedeframkallande och bör bara användas under en kortare period.

Vissa sjukdomar kan även ge sömnproblem som tex diabetes, hjärt-kärlsjukdom, hormonrubbningar, sömnapné och depression men detta är i väldigt sällsynta fall.

Tips hur du sover bättre:

* Se till att ha några grader kallare i rummet du sover i och se till att rummet även är mörkt.

*Se till att inte äta och dricka för nära inpå sänggående. koffeinhaltiga dycker och alkohol ökar vakenheten och gör att det blir svårare att sova. 

* Ta en lugnare promenad för att lugna ner dig ordentligt.

* Se till att få bra rutiner både vad gäller kostintag och sömnvanor. På så sätt vänjer sig kroppen och blir lättare trött i rätt tid.

* Se till att inte ha alltför ljust i rummet du vistas i under kvällstid. Då är det lättare att symbolisera vakenhet än att ha mörkare i rummet vilket lättare framkallar sömn.

* Ett personligt knep som jag brukar använda mig av är att dricka en kopp varm mjölk om jag har problem att sova. Då sover man gott kan jag lova!

Vid långa perioder av sömnproblem trots att du ransakat din livsstil bör du uppsöka läkare 



Jonas

Hej! Det är inte utan att man blir lite imponerad,du kan ju nästan allt om att må bra,t.o.m sömn behärskar du.Tack för dom fina råden.

Jonas

2009-02-20 | 20:02:06 |
Ellie

Tack! hoppas du fick några bra tips:).ha det bra!

2009-02-20 | 22:05:09 |



Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:



Trackback



Namn: Elinor Lilja
Bor: Skärblacka
Ålder: 25

Övrigt: Välkommna till min blogg!. Elinor heter jag och är 25 år och bor i ett litet samhälle som heter Skärblacka utanför Norrköping med min man och min dotter Heiley född 110123.Här kan ni läsa om mitt intresse för inredning, familjeliv, och allt annat som händer i i min vardag med småbarn. Varmt välkommna in!.






RSS 2.0