Matdebatten- Tillsattser och E-ämnen

Var precis inne på fitnessgurus hemsida (http://www.fitnessguru.se/) där han publicerat en debatt på svt om tillsatserna i vår mat. Författaren till "den hemlige kocken" och "äkta vara" Mats-Eric Nilsson minst sagt irriterad på hur producenter förstör maten genom att tillsätta massa tillsattsämnen i form av E ämnen etc. Socker och fett ska tillsättas för att få en bättre smak. Färgämnen tillsätts för att maten ska se aptitligare ut etc. Visste ni tex att skinka och kalkon är rosa på grund av färgämnen?. Skinka är egentligen helt grå till färgen och därför tillsätter producenterna färger för att det ska se godare ut. Jag såg faktiskt själv ett exempel på hur skinkan ser ut på riktigt, och visst det kanske inte såg så roligt ut men det är ju endå äkta vara.


Jag kan ta ett exempel på en maträtt som jag tror är ganska vanlig i svenska hushåll. Jag äter dock det aldrig men bara en sån här enkel mat kan innehålla sååå mycket om man kollar på innehållet. Det är ganska läskigt

Felix krögarpytt Innehållsförteckning:

Stekt potatis (potatis, vegetabilisk olja), korv (nöt- och griskött, vatten, potatismjöl, bacon, köttprotein av nöt, potatisfibrer, salt, kryddor bl a paprika, svartpepparextrakt, antioxidationsmedel askorbinsyra, konserveringsmedel E250), stekt gul lök (lök, vegetabilisk olja), kokt griskött, kokt nötkött, worchestershiresås (vatten, socker, ättika, kryddor [bl a chilipeppar, vitlök, muskot, libbsticka], maltvinägerextrakt, lök, arom, salt), salt och kryddextrakt. Till Pytten har 21% köttråvara använts. Salthalt: 0,9%


Nu finns det självklart värre exempel men man kan ju tänka sig själv att gör man en pytt i panna själv så använder man absolut inte lika mycket tillsattser som det finns i denna. Min pytt i panna brukar tex bestå av kokt potatis, kalkon(eller lättkorv), och lök stekt i rapsolja som är kravmärkt. Mer än så ska det väll inte behöva innehålla?.  Visst det handlar om pengar och hållbarhet etc men som de sa i debuten så ansåg många att det säkert finns en hel del tillsattser som går att ta bort. Bara för att man FÅR använda tillsattser är det ingen som säger att man måste använda det i allt ,uttryckte sig någon.

Det kan man ju verkligen tycka.

Många färdiga rätter innehåller knappt inget protein alls. Ett exempel är Dafgårds lasagne som endast innehåller 10% köttvara. Ibland undrar man lite vad det är man betalar för. Självklart handlar det om pengar men det roligaste var att några i debatten ansåg att det är extemt svårt för många konsumenter att välja rätt livsmedel pga av att innehållsförteckningarna är så enormt svårlästa och endel förstår inte ens hur man tolkar en. Hur ska då en konsument kune hitta de bästa livsmedlen?. Måste man vara utbildad något inom kost för att förstå vad man stoppar i sig? och vad som egentligen står på förpackningarna?. Vad betyder tex dessa E-ämnen? att skriva E250 hjälper väll knappast en konsument mer?. Vissa ansåg att konsumenterna är mycket smartare än så och vet vilka livsmedel som de behöver för att uppfylla sitt behov. Jag håller nog med de förstnämnda.

Vad anser ni om denna mat debut och alla dessa tillsattser som idag används för att vår mat "ska smaka bättre och se bättre ut för ögat"?

Det är absolut inget nytt vad gäller denna fråga men det kan vara bra och reflektera lite i den eftersom det endå är vår mat det gäller.

Länk till debatten:

http://svtplay.se/v/1445202/storforum/storforum__maten?cb,a1364145,1,f,104994/pb,a1364142,1,f,104994/pl,v,,1422010/sb,p104994,1,f,104994



Daniel

Har maten gjort debut? Menar du debatt när du skriver debut?

2009-02-18 | 14:40:29 |
Anonym

Det heter debatt och inget annat. Debut är en helt annan sak.

2009-02-18 | 15:41:00 |
Anonym

Du lever verkligen inte som du lär. Eller du har kanske slutat dricka pepsi max och fun light? Ditt proteinpulver innehåller säkert också en massa tillsatser och sötningsmedel!

2009-02-18 | 17:19:36 |
Ellie

Anonym: HA HA jag tror jag dör!! vem säger att pepsi max och fun light är dåligt? ingen!. Det är 0 kcal och sötningsmedel är absolut inte farligt. Kolla runt lite bland gymvärlden så ska du se att både den ena och den andra dricker och äter fun light både till kesella och som dryck. Det finns såååå mycket andra dåliga ämnen man borde akta sig för, kolla bara dom som finns i livsmedel som E-ämnen etc. Det är det ingen som bryr sig om. Att dricka fun light och pepsi max istället för vanlig cola som folk missbrukar är minst 100 gånger bättre.



Ha ha!! och mitt proteinpulver innehåller inget sötningsmedel eller andra tillsatser heller....gör ditt? Eller föresten du kanske inte dricker proteinpulver för du är ju så duktig som inte dricker fun light.

2009-02-18 | 17:56:32 |
Nillis

Inget illa menat men du tenderar ofta att helt felstava enkla ord, så att de få en helt annan betydelse. Ofta kan vi förstå vad du menar, men det ger ju inget vidare intryck. Tyvärr är det så, att det man skriver (även om innehållet i sig är bra) tenderar att hamna i skymundan om texten innehåller mycket stav- och slarvfel. Läsaren tvingas istället fokusera på felen och det är ju onödigt om texten i sig är bra.

2009-02-18 | 18:02:53 |
sid

Känner mig tvungen att rätta dig här Elinor. VP2 Whey Isolate innehåller sötningsmedel. VP2 är enligt mig ett utav de bästa proteinerna och säkra (utifrån slippa magont och att annat skulle vara i burken än vad som står på (tyvärr ofta ett vanligt fenomen i kosttillskottsbranschen ). E nummer/tillsats "hysterin" är överdriven och Mats-Eric Nilsson har aldrig haft som mål att ta bort ALLA tillsatser vissa är livsnödvändiga och andra totalt onödiga och i vissa fall ev. farliga (det är dem vi ska fokusera på samt matkvalitén). När man använder tillsatser för att dölja bristande kvalité det är då man är på farligt vatten enligt mig. Detta har en liten del människor svårt att förstå verkar det som. Allt eller inget känns det som när ofta en medelväg är mer rätt.



Här har ni det kompletta innehållet utav VP2:



100% hydrolyzed "oligopeptide" isolated whey peptide fractions consisting of precision engineered whey peptide isolate fractions (beta-lactoglobulin, alpha-lactoglobulin, immunoglobulin, proteose-peptone, glycomacropeptides (GMP), bovine serum albumin, lactoferrin, lactoperoxidase, lysozyme, relaxin, lactollin, and beta-microglobulin) natural and artificial flavors and sucralose

2009-02-18 | 19:06:43 | http://www.fitnessguru.se
Caroline

Hej Ellinor.



Förs vill jag tala om för dig att du har en otroligt bra blogg och jag följer dig varje dag. Men...

När du säger att det är bättre att dricka fun light ex, istället för coola eller vanliga sorters safter blir jag lite fundersam? Det är nog som du säger, men vad jag har hört är det mer dåliga ämen i drycker medlight produkter än i en dryck utan light?



Jag vet inte riktigt vad jag ska tro om detta, ska jag dricka vanlig dryck eller dryck med light?



Tacksam för svar :)



Mvh Carro!

2009-02-18 | 20:34:31 |
Ellie

Caroline: det beror på vad du gillar bäst men vill du tänka på figuren tycker jag det absolut inte är några problem med lightläsk. Vissa KAN uppleva att de blir mer hungriga och sugna på annat men upplever man inte detta är det helt ok med lightläsk. Det enda som skiljer vanlig läsk med light är att det är sötningsmedel istället för socker och det är inte absolut inte farligt så länge man inte tokdricker flera liter om dagen men inget är ju bra om man äter/dricker för mycket av det.

2009-02-18 | 21:25:54 |
Ellie

Sid: sorry läser nu att det var aspartamfri. men skit samma det kvittar iallafall för mig. Jag håller med dig när det gäller proteinet, ett av det bästa jag druckit iallafall!.



Självklart ska man inte utesluta alla tillsattser!, som du säger måste man ha vissa men jag tror producenterna överdriver ganska mycket vilket vissa trodde i debutten också.

2009-02-18 | 21:40:19 |
Ellie

Nillis: Jo jag vet, har hört det många gånger men jag HAR blivit bättre på att läsa mina inlägg. Det gjorde jag aldrig tidigare men det gör jag alltid nu men just då hann jag bara skumma igenom snabbt.

2009-02-18 | 21:57:11 |
Emma

MatDEBATTEN är intressant tycker jag. Matdebuten mindre intressant;)



Light läsk dricker jag pga att det inte innehåller kalorier. Dock tycker jag det är skrämmande att kroppen inte kan bryta ner vissa ämnen i läsken oav tror nog det finns mycket i lightläsk som är onaturligt och som inte är särskilt bra för oss. Men om man bara ser till kaloriinnehållet så är det ju bra. Sedan är det ju också obehagligt om det skule finnas någon sanning i ryket om att light produkter kan öka risk för cancer.

2009-02-18 | 22:22:03 |
Nillis

Det är bra, men ändå fortsätter du att skriva "debatt" som "debutt". Även om de 2 första kommentarerna här faktiskt rättar dig...

2009-02-18 | 23:32:47 |
Ellie

Nillis: nu har jag ändrat det.

2009-02-18 | 23:48:48 | http://ellielilja.blogg.se/
Ellie

Emma: sorry!. Jo men det finns så mycket annat som man påstås bli sjuk av så snart kan man väll inte äta om man förstår forskarna rätt. De har haft fel många gånger tidigare. Föresten kollade jag inte en artikel på slv och där stod inget om att det var cancerframkallande. Så länge man inte överkonsumerar jämt tror inte att det är någon fara. Tänkte skriva om den artikeln imorn så återkom gärna då. kram

2009-02-18 | 23:52:14 | http://ellielilja.blogg.se/
Ragwald

De heter debutt från och med nu!

De har jag bestämt.

Rajd ån!

//Ragwald den förskräcklige

2009-02-19 | 07:18:35 |
lisa

Även om lightläck innehåller 0 kalorier så får våra enda tänder tar lika mycket stryk av cola light som vanlig cola..fräter sönder din emalj. Om man nu inte har lust att lägga sina pengar hos tandläkaren kanske man iallafall kan tänka på det och inte dricka det varje gång man är törstig:)

2009-02-19 | 09:36:36 |
sid

lisa, förklara gärna hur karies "angriper" en sockeralkohol, ska bli kul att bli "upplyst" nu.

2009-02-19 | 14:20:22 | http://www.fitnessguru.se
lisa

Förstår inte riktigt frågan då lightläsk inte innehåller sockeralkohol.

2009-02-19 | 14:49:59 |
Daniel

Sid, det säger sig själv att allting som leder till lägre PH-värde bidrar till en surare miljö och därmed "frätning" på emaljen.

2009-02-19 | 14:51:56 |
Tess

Tävlingsdax :)

♥vill du vinna ris lampor eller färsktvålar kika in min blogg kram

2009-02-19 | 14:55:14 | http://misstessan82.blogg.se/
mb

oj, det kanske inte professor sid visste? haha

2009-02-19 | 16:58:54 |
mb

o förresten sid, hon skrev inget om karies! hon skrev att det fräter

2009-02-19 | 17:00:11 |
Anonym

Nej, jag använder varken proteinpulver eller dricker fun light. Jag försöker hålla mig till ingredienser som man kan uttala och vet vad det är. Jag köper därför ekologiskt och kravmärkt och lagar i princip allt från grunden. Det går faktiskt om man vill.

2009-02-19 | 17:15:22 |
Anonym

Du har inte lust att berätta för oss vad följande ingredienser består av? Är du fortfarande säker att proteinpulvret inte innehåller sötningsmedel eller tillsatser??? Bara för att det inte har ett E före, så betyder det inte att det är bra.



100% hydrolyzed "oligopeptide" isolated whey peptide fractions consisting of precision engineered whey peptide isolate fractions (beta-lactoglobulin, alpha-lactoglobulin, immunoglobulin, proteose-peptone, glycomacropeptides (GMP), bovine serum albumin, lactoferrin, lactoperoxidase, lysozyme, relaxin, lactollin, and beta-microglobulin) natural and artificial flavors and sucralose.

2009-02-19 | 17:17:56 |
Pia

Åh vad jag inte skulle vilja ha dig som kostrådgivare, tycker att du verkar ha rätt dålig koll på mkt inom det området. Och förresten när du skriver att sötningsmedel absolut inte är någon fara för oss, hur vet du det? Så vitt jag vet man väl inte med säkerher idag hur det påverkar oss.

2009-02-19 | 17:29:24 |
sid

Daniel, lisa och mb



Jag uttryckte mig klumpigt. Och läste fel. Tänkte på sötningsmedel i tuggummin som vanligtvis är sötade antingen Xylitol, Sorbitol eller Mannitol. Dessa påverkar inte emaljen (dvs. fräter på den).



Dock fräter de vanliga sökningsmedlen (precis som socker) i dryck på tänderna (där har ni helt rätt).



Ett sätt att komma undan det är att tex. dricka med sugrör alt svepa i sig sina drycker :)

2009-02-19 | 19:22:27 | http://www.fitnessguru.se
sid

*sötningsmedel ska det stå. Nu måste jag jobba vidare. Ni får alla ha en trevlig fortsatt kväll. (Tur att ni finns och säger "ajabaja" när jag är "ute och cyklar).



Mvh

Sid Knutsson

2009-02-19 | 19:24:34 | http://www.fitnessguru.se
Anna

Ellinor, din pytt innehåller väl mer eller mindre samma sak om du häller worchestersås på? Jag kan absolut inte se skillnaden!!

Kokt potatis... Jo, men sedan steker du väl pytten. Och då är innehållet samma. De flesta tillsatser fanns väl i korven, och det finns ju nästan all korv, kalkon eller ej=)

Om du ska ta ett exempel med tillsatser, så får du nog välja något annat.

2009-02-21 | 10:03:54 |
Anna

Ja, Sid, det är tur, då du verkar extremt övertygad om din egen förträfflighet=)

2009-02-21 | 10:04:52 |
Ellie

Anna: jo jag håller med om att korven innehåller en del tillsattser men pytt i panna innehåller till stor del onyttiga fetter också vilket man så klart kan ändra på om man har egen pytt. Sedan finns det säkert kravmärkt korv som inte innehåller några tillsattser och onödigheter. kalkon innehåller ju inte heller så mycket tillsattser och hur man än gör så blir den hemlagade pytten mycket nyttigare i vilket fall.

2009-02-21 | 11:59:33 |
sid

Anna, Utan "såna" som du skulle "såna" som jag aldrig ha båda fötterna på jorden :) Ha en underbar helg!



Over and out!

2009-02-21 | 16:01:59 | http://www.fitnessguru.se
Anna

Vad är det för onyttiga fetter i den färdiga pytten?? Som inte finns i den hemmalagade? Och är det inte exakt samma skit i kalkonkorv som i annan korv? Alla verkar tro att kalkon-variant av saker och ting är bättre?

2009-02-24 | 15:42:50 |
Ellie

Anna: ja vanligtvis finns det säkert en hel del mättat fett och det kan man dra ner betydligt om man steker sin egen potatis i tex rapsolja. Använder man sedan rökt kalkon istället för korv eller likandne så finns det knappt någon fett i det alls (förutom rapsoljan då men det innehåller mest omättat fett). Jag såg tex idag en kycklingpytt som innehöll 50% mättat fett (sett till fetthalten då)och det är rätt mycket. Sedan sa jag inte att kalkonkorv måste vara bättre men jag brukar heldre välja en sån variant då jag tycker den är godare.

2009-02-24 | 16:11:49 |



Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:



Trackback



Namn: Elinor Lilja
Bor: Skärblacka
Ålder: 25

Övrigt: Välkommna till min blogg!. Elinor heter jag och är 25 år och bor i ett litet samhälle som heter Skärblacka utanför Norrköping med min man och min dotter Heiley född 110123.Här kan ni läsa om mitt intresse för inredning, familjeliv, och allt annat som händer i i min vardag med småbarn. Varmt välkommna in!.






RSS 2.0