Lätt tonfiskröra

Jag har alltid tokälskat tonfiskröra och jag kommer ihåg att jag alltid när jag gick på gymnasiet (den mindre nyttiga tiden) alltid istället för att äta skolans mat (som då alltid var på en restaurang, ja ni läste rätt vi hade ingen matsal så under 1-2 års tid så vi fick vi äta restaurangmat). Jag och mina kompisar var sååå enormt trötta på denna form av mat att vi åt i skolans cafeteria istället (kanske därför jag inte gillar att äta på restaurang så mycket?).  I cafeterian hade de alltid grymt goda och dagsfärska baugetter med olika röror och snabbt blev vi stamkunder, det var dessutom billigt då en stor baugette med sallad och röra kostade 15 kr!. Jag tog alltid tonfiskröra men precis som jag så vet ni ju att det inte är så nyttigt. Därför har jag kommit på en med bara 2g fett per 100g!! hur bra som helst så därför ger jag er nu receptet på den:



Lätt tonfiskröra

1 dl fettfri majonäs
2 dl viktväktarnas cream fraische
ca 1 dl fryst upptinad majs
svartpeppar
salt
lite oregano
1-1,5 burk tonfisk i vatten

Blanda samman alla ingredienser och låt stå i kylen ca 20 min och det är klart!!. Denna röra är gott till i stortsätt allt då du kan ha det som ett lätt pålägg på mackan, som röra i bakad potatis, till pasta eller andra goda rätter!. Absolut en tonfiskröra som håller måttet!.

(Bild lånad av kryddburken.wordpress.com)



Emma

Har du slutat med jordnötssmör dieten nu? Röran verkar god, men mackor är väl inte att rekommendera om man dietar?

2009-02-23 | 08:48:23 |
Ellie

Emma: nej jag har inte slutat dieta men jag rekommenderar den bara för jag brukar använda den annars när jag inte dietar.

2009-02-23 | 09:16:07 |
Nathalie

Hoppas du får jobbet som du har sökt, håller tummarna för dig o tack för receptet ska testa de =)

2009-02-23 | 15:12:51 | http://nathalieesthlm.blogg.se/
Anonym

Har du, som tidigare skrev ett inlägg där du var emot tillsatser, funderat på hur mycket sådant som finns i den röran?

2009-02-23 | 18:02:15 |
Ellie

Anonym: nej det har jag inte då det är en avslutad diskussion

2009-02-23 | 19:07:25 |
Daniel

Du är imponerande inkonsekvent! :-)

2009-02-24 | 10:52:36 |
Lars

Är det för du inte vet vad inkonsekvent betyder som Daniels kommentar får ligga kvar? Har märkt att du bara publicerar kommentarer som är positiva.

2009-02-25 | 11:00:22 |
Ellie

Lars: jo jag vet vad det betyder men jag publicerade den för att det var en väldigt konstig kommentar. Jag står för det jag tycker och tänker och är det någon som irriterar sig på det så behöver de inte läsa min blogg. Antar att han bara ville vara lustig. Nej jag publicerar inte bara positiva kommentarer utan kommentarer som iallafall är värda en plats i min blogg. Tycker många kommentarer bara är nertryckande och inget jag vill ödsla energi åt.

2009-02-25 | 11:23:50 | http://ellielilja.blogg.se/



Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:



Trackback



Namn: Elinor Lilja
Bor: Skärblacka
Ålder: 25

Övrigt: Välkommna till min blogg!. Elinor heter jag och är 25 år och bor i ett litet samhälle som heter Skärblacka utanför Norrköping med min man och min dotter Heiley född 110123.Här kan ni läsa om mitt intresse för inredning, familjeliv, och allt annat som händer i i min vardag med småbarn. Varmt välkommna in!.






RSS 2.0