Funderar- Dagsform

Här sitter man och funderar fram och tillbaka om man ska ha en kolhydratladdning (vilket man ska ha ca 24-36 timmar 1 gång i veckan om man styrketränar). Det vore grymt bra eftersom jag känner att jag blir väldigt svag i styrkan, kanske skulle det hjälpa att göra denna laddning?.

Jag får fundera ett tag till, har iallafall ätit min sista klick jordnötssmör så nu är jag riktigt mätt. Blir det laddning äter ajg det lite senare så man hinner bli lite hundrig iallafall haha.

Jag har iallafall gått ner -1,4 kilo sedan start dvs i månadags och jag är riktigt nöjd med det, det får väldigt gärna bli lika mycket nästa vecka för då kommer jag vara klar med mitt lilla mål väldigt snart:). Ni får inte se någon bild ännu iallafall:)..

Nu kom Aisha, ska vara lite social nu...puss


Mollan

Haha kom igen nu Elinor, att du inte blir hungrig på JSD , det tror jag definitivt på. Men att du blir "riktigt mätt" på en klick, det låter lite väl överdrivet! Hade du skrivet "inte direkt jättemätt men nöjd och belåten utan hunger" hade jag trott dig.

2009-02-14 | 17:13:47 |
Ellie

Mollan: haha jag ska vara riktigt ärlig!, jag blev faktiskt mätt.Jag brukar dela upp dagens jordnötssmörintag på 3 måltider men nu delade jag bara allt på två och då blev det mycket mer än vad jag brukar äta vid en måltid så jag blev faktiskt mätt. Har mått illa sedan dess bara därför haha!!

2009-02-14 | 19:07:14 |
Byggarebob

Vore det inte bättre och köra dieten en längre tid.Så du hinner förlora lite fett också och inte bara vätska??

2009-02-14 | 19:35:16 |
Carro

hur gör du då när du har "kolhydratsladdning" ??

2009-02-14 | 21:47:47 |
Ellie

Byggarebob: nja jag tycker det räcker med en gång i veckan för att fylla på och orka köra till 100% veckan därpå.

Carro: Hej gumman!!, det bästa är att läsa om JS.dieten på Sids hemsida www.fitnessguru.se där står det om kolhydratladdningen och så gör även jag.

2009-02-14 | 22:32:18 |
Byggarebob

Nu tror jag du missuppfattade min fråga.

Jag menade att är det inte bättre du kör JS dieten några fler veckor.Så kroppen hinner släppa ifrån sig fett och inte bara vätska.Du om nån borde väl veta att första tiden på diet så handlar det mest om vätskeförlust.Finns väl ingen större vits med att bara köra ett par veckor och bara tömma kroppen på vätska och kolhydrater och ha fettet kvar på kroppen.

Mvh

2009-02-14 | 22:57:19 |
Pecka

Ska du tävla eftersom du går på diet?

2009-02-15 | 06:18:12 |
Ellie

Byggarebob: Nej jag förstår precis vad du menar. Jag vet att man förlorar vätska första tiden men den här dieten kan man gå på 4-12 veckor, det är meningen. De som gått 4 veckor har även dom fått fantastiska resultat. En kille (se sids hemsida www.fitnessguru.se) gick nr 11 kilo på 4 veckor. Tror inte att detta bara var vätska. Dessutom ska jag gå ner så några kilo så det bode räcka med 4 veckor.



Pecka: Nej jag ska inte tävla men gå ner ett par kilo så jag når min rivselvikt är meningen.

2009-02-15 | 10:40:41 |
Byggarebob

Det är jag väl medveten om efter som jag själv kört den dieten i 14 dagar nu.Men om du nu har ett mål att tappa ca 4 och du skriver att om du går ner lika mycket andra veckan som första veckan så behöver du inte hålla på så länge.Men ponera att du nu skulle tappa lika mycket nästa vecka och då avslutar din diet,för du uppnått det målet enligt vågen.Hur mycket av dom kilona tror du då är ren fett vikt på den korta tiden?

Det jag menar är att det är bättre och köra på dieten ett längre tag.Som tidigare sagts minst en mån.För det är väl ändå fett förlust som är det primära målet.

Mvh

2009-02-15 | 13:04:07 |
Jonas

Hej i stugan! Hoppas att jag inte stör,kommer med en liten undran:Om du inte ska dieta för tävling borde du som är kostrådgivare o kostexpert kunna hålla din idealvikt ändå eller? Jag vill inte vara elak men dina kunskaper hamnar i tvivelaktig skugga,det känns som du provar en diet några veckor sen blir det jobbigt då lägger du av.Du har skrivit nånstans att din kropp inte gillar diet det kanske vore bra att lyssna på kroppen och lägga ner dietandet och fokusera på en sak kanske företaget eller engelskan,verkar som det inte blir varken hackat eller malet annars.

No hard feelings Jonas i valfisken

2009-02-15 | 13:27:48 |
Ellie

Byggarebob: Du stör aldrig!. Självklart ska jag gå 4 veckor men jag menar att jag kommer antagligen inte behöva gå länge en 4 veckor (mimumtiden är ju 4 veckor).



Jonas: jo men det är klart ja gkan hålla min idealvikt men nu har den gått upp några kilo över och jag vill skala bort det svårare än så är det inte. Jag ha rinte provat en diet några veckor, aldrig faktiskt så jag vet inte vad du pratar om när du säger så. Min förra diet gick jag på i 5 månader vilket jag inte anser vara några veckor. Nu går jag denna som jag tänkt följa 4 veckor och därefter sakta höja och ändra till mer normal mat men samtigt hålla vikten så gått det går. Så jag förstår inte vad det menar med att mina kunskaper blir tvivelaktiga för det hör väll inte hit? och att jag baa går dieter ett par veckor förstår jag inte heller vad du syftar på.



2009-02-15 | 15:47:49 |
Jonas

Hej. Jag bara tycker att du som expert skulle kunna hålla vikten som en dans.Mitt skrivande var inte för att irritera dej jag ber om ursäkt.Ska fortsätta läsa om dina bedrifter.(Hur går det med körkortet?)

Jonas

2009-02-15 | 20:28:40 |
Ellie

Jonas: absolut skulle jag kunna hålla vikten galant men det är inte alltid man vill gå runt och tänka på kost hela tiden (även om man gör det mer eller mindre alltid haha). Jag älskar att leva hälsosamt men att räkna kcal är inget en kostrådgivare alltid vill göra heller. Körkortet går inget vidare, måste lägga det på hyllan nu när jag har en hel del andra bollar i rullning (det är mycket man vill göra hihi). Bara så du vet är blev jag inte upprörd, är bara jobbigt att folk alltid måste vara så viktfixerade om du förstår vad jag menar...kram på dig

2009-02-15 | 22:55:30 |
Anna

11kg på 4 veckor?! Det skulle jag vilja säga är en helt omöjlig ekvation, om det är fettvikt. Kroppen har ett maxtak när det gäller mitokondriell fettoxidation, som ligger en bra bit under dessa siffror. Om det är en atlet utan tillsatser vill säga... Fast det visste du säkert redan=)

2009-02-16 | 15:16:19 |
Ellie

Anna: Tydligen är det inte omöjligt:

http://www.fitnessguru.se/?p=147

2009-02-16 | 16:07:11 |
Daniel

Hur avgjorde man att det var 11 kg fett som förbränts?

2009-02-16 | 16:12:34 |
Anonym

11 kilo fett är det inte.

2009-02-17 | 11:36:18 | http://www.metrobloggen.se/rebeccaes
Ellie

Anonym: det är inget jag kan stå för eftersom det inte var min klient, Sid?

2009-02-17 | 11:48:07 |
Emil

Var tvungen att fråga Sid om detta när jag läste det här. SÅ fråga han lite snabbt om mitokondriell fettoxidation och "taket". Så här sa han när jag fick tag i han mitt i ett klientmöte:

"Fettförbränningen påverkas av ungefär 24 miljoner olika faktorer. Några av dom viktiga är ålder, kön, vikt, träningslängd, träningsintensitet etc. Jag ska ha siffror på detta någonstans men hinner inte leta reda på dom just nu.

Jag vill minnas, ta detta med en nypa salt, att man har uppmätt oxidationshastigheter på 1,8g fria fettsyror / minut vid intensiteter kring 65% av VO2max. Vilken idrott det gällde minns jag inte, kan varit löpning eller cykel. Detta när steady state har uppkommit. (när jag tänker efter så kan det ta mig tusan bara varit 0,8g.. måste kolla..)

Hastigheten på lipolysen är inte begränsande för fettförbränningen så det frisätts alltid mer fettsyror och glycerol än vad mitokondrierna kan ta hand om. Detta leder till att det mesta av de fettsyror som frisläppts, när aktiviteten är avslutad, reesterifieras och åter lagras in. Det finns dock alltid en syreskuld att betala tillbaka efter fys. akt. så en viss mängd går åt via EPOC"



You do the math ;)

2009-02-17 | 22:02:27 | http://body4future.wordpress.com



Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:



Trackback



Namn: Elinor Lilja
Bor: Skärblacka
Ålder: 25

Övrigt: Välkommna till min blogg!. Elinor heter jag och är 25 år och bor i ett litet samhälle som heter Skärblacka utanför Norrköping med min man och min dotter Heiley född 110123.Här kan ni läsa om mitt intresse för inredning, familjeliv, och allt annat som händer i i min vardag med småbarn. Varmt välkommna in!.






RSS 2.0