Har du tid för förändring?

God kväll!

Jag har tänkt på en sak. Många lägger upp ,mål och nyårslöften om att gå ner i vikt och liknande och det är ju inget fel med det, snarare tvärtom men det jag blir lite fundersam på är att folk verkar ha vilja att göra saker men sedan när det ska till med en förändrig så blir allt så enormt svårt. Som ni vet är jag kostrådgivare och arbetat på gym tidigare men jag har även läst om folk som vill göra förändring i sin livsstil men sedan när man väl säger att de måste exempelvis äta mindre för att gå ner i vikt och att personen måste äta på ett visst sätt för att kunna nå sitt mål. När man sedan går igenom deras livsföring och frågar om de gjort de dom ska när det gäller kost och träning så kan det lätt bli ett svar "nej jag har inte orkat", "jag har inte vägt/mätt maten för jag tycker det tar för lång tid", "jag hinner inte laga mat". Jag kan hålla på i all oändlighet med vanliga fraser som man ofta får höra.


Varför vill man gå ner i vikt eller liknande om man inte är beredd att ta sitt ansvar och lägga ner lite extra tid för att kunna göra det?. Oftast handlar det heller inte om särskilt mycket tid, allt beror på hur stort målet är och hur livet sett ut innan man börjar.

Jag hörde tex en kommentar av en person som gått på JS-dieten att han/hon inte hade vägt upp "maten" utan personen tyckte sig veta ungefär hur mycket han/hon skulle ha i sig varje dag och åt därför direkt ur burken. Denna person hade tydligen heller inte gått ner i vikt alls och genast förstår man vad problemet är. Givetvis kan man höfta vad gäller mat MEN är man nybörjare har man vanligtvis ingen som helst bra uppskattningsförmåga vad gäller portions stolekar och även om man har det är det inte en så bra tid att göra detta under en diet. Jag själv skulle aldrig kunna gå på diet och "höfta" mig fram. Det kan innebära många extra kcal om dagen som gör att man inte går ner i vikt. När klientens PT sedan hade sagt att man måste väga eller mäta för att få exakt mängd då det är väldigt viktigt för att kunna få resultat så hade personen sagt att den inte hade tid att göra det.


Var är världen på väg undrar jag? Vad gör vi egentligen med vår tid när vi inte ens kan lägga några minuter på sin egen hälsa förän det blir en katastrof?. Mål och drömmar kan man ha men kan man inte lägga ner lite tid på att nå målet kan man lika bra strunta i det. Givetvis gäller inte detta alla.


Mitt tips är att har man ett mål MÅSTE man kunna lägga ner lite extra tid om dagen för att nå det för annars kommer man aldrig lyckas. Är man van att gå på Mcdonalds varje dag och är på så sätt van att få maten serverad under 5 min så förstår jag att det är svårt att helt plötsligt göra egen mat eller kanske försöka hitta bättre mat än just Mcdonalds maten. Verkligheten är tyvärr inte så enkel, vill man få till en förändring måste man låta det ta tid innan man får det till ett invant mönster / en rutin i sin vardag. Till dess måste man ge det en chans och verkligen lägga manken till. Självklart kommer det bli svårt en tid men om man jämför med hur långt ett liv är så är det bara en fis i rymden.


Det anser i alla fall jag.


Nu ska jag sova, ska upp tidigt och baka på bageriet då jag ska få provbaka. Det första jag ska baka är nämligen Speltbullar. Det blir att gå upp vid 4 så det är bäst jag lägger mig nu


Kram på er!


Bild lånad av vandpunkt.se



Jonas

Hej. Håller med dej att man måste offra lite för att nå sina mål.Ett tips är att hålla sina mål för sej själv så slipper andra tycka att man är en looser om man inte klarar sina mål.Bara som ett litet tips.Själv sätter jag aldrig upp några mål för jag blir så besviken på mej själv,har dock klarat två saker:slutat med rökning och snuset.

2009-03-30 | 17:20:24 |
Anonym

Ok, det är sant som du skriver MEN har du funderat över detta själv när det gäller dig själv?

du har satt upp tävling som mål många gånger, tom varit arbetslös o haft all tid i världen till att träna t ex. Varför har du då inte nått målet än?

Är det för att du itne lyckats hålla dig till planen, fuskat, inte orkat eller velat göra jobbet PÅ RIKTIGT?

Bara undrar....



2009-03-30 | 20:52:21 |
Ellie

Jonas: Jo men jag har lärt mig det nu av att ha haft en blogg i 3 år så jag håller helt med dig. Bättre att gå ut med saker när man är 100% säker.

2009-03-30 | 21:10:47 | http://ellielilja.blogg.se/
Ellie

Anonym: Jag lägger ner all tid som behövs för att nå mitt mål och jag har ALDRIG fuskat på diet det finns många som kan övertyga detta. Det som gjort att jag inte kan komma till skott är helt enkelt pengar pengar och ännu en gång pengar. Det kostar mycket pengar och tävla, bara licens och tävlingsanmälan kostar 8-900 kr och det är bara en väldigt liten del av alla 1000saker man ska ha. Det är bla skor, dräkter, ev coach som kostar, hotell, maten, färg, ja som sagt det finns nog mycket jag glömt men som sagt det kostar att ligga på topp. Att inte ha ett arbete har gjort att jag mått dåligt psykiskt och inte varit i balans för att orka en tävlingsdiet fullt ut även om jag haft tid så är inte tid allt...kram på dig

2009-03-30 | 21:14:48 | http://ellielilja.blogg.se/
Anonym

Just det...du har mått dåligt o därför inte lyckats med ditt mål. Det är en bättre förklaring än att skylla på att det kostar pengar.

VAd dräkter, färg mm kostar vet man väl INNAN man börjar dieta eller? o börjar man ett år färväg är det inte svårt att skrapa ihop till några tusen. Man behöver inte göra det dyrt alls. De som skyller på att mat är dyrt under diet snackar bara skit. Du äter väl även när du inte dietar eller? När du dietar blir det dessutom mindre utemat, godis o annat dyrt. såvida du inte har frosse-ätardagar vill säga....

2009-03-30 | 22:02:53 |
Ellie

Anonym:ja jag tävlade inte pga av att jag inte var i balans MEN och det är ett stort men, alla vet att det ÄR dyrt att tävla och jag hade jobb under perioden jag började dieten dvs sommaren 2008 och fram till september 2008, därefter blev jag av med mitt extrajobb. Jag fortsatte då dieten för att endå försöka komma i mål då jag verkligen ville men jag ansåg runt slutet på oktober att det inte gick och jag inte hade pengar att köpa det som behlvdes fram till tävling och ansåg därför att det var bättre att prioritera det som faktiskt var viktigast vilket jag ansåg inte var att tävla. Tävla kan man göra NÄR SOM HELST om man känner sig redo. Jag har tänkt tävla 2 gånger tidigare dvs förra året och 2007 då jag inte hann i form pga av att mycket hände som drog ut på dieten och även det har jag förklarat mer ska jag inte behöva förklara. Dessutom var det inte min tävlingssatsning detta inlägg handlade om utan att har man vilja att förändra något till det postiva måste man lägga ner lite tid på det och det är en helt annan sak.

2009-03-30 | 23:17:50 | http://ellielilja.blogg.se/



Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:



Trackback



Namn: Elinor Lilja
Bor: Skärblacka
Ålder: 25

Övrigt: Välkommna till min blogg!. Elinor heter jag och är 25 år och bor i ett litet samhälle som heter Skärblacka utanför Norrköping med min man och min dotter Heiley född 110123.Här kan ni läsa om mitt intresse för inredning, familjeliv, och allt annat som händer i i min vardag med småbarn. Varmt välkommna in!.






RSS 2.0