Vecka 38 idag!- Nu inleder vi vecka 39!

Tjohooo!!

Nu är man 38 fullgångna veckor och jag sitter och bara väntar på bättre tider känns det som!. Vi har riktigt tråkigt här hemma måste jag säga då det känns som att vi bara sitter och väntar på att hon ska komma. Därför tog vi oss in till stan och gick en promenad på 2,5 km i vrinneviskogen för att få komma ut lite. Det är ju det man orkar nu när man är gravid haha. Sedan åkte vi och hälsade på Vivian på cafet, jag kände att jag ville träffa henne innan bebisen kommer för vi lär nog inte träffas innan hon kommer. Hade mycket sammandragningar i natt vilket resulterade i att jag fick springa på toa typ 10 gånger. Det jag dock märkt är att bebisen sover hela nätterna igenom *duktig flicka*. Igår vaknade hon vid 7,30 och sedan kunde inte jag heller sova. Idag sov hon tills jag gick upp vid 10 så jag hoppas hon är lik mig på den fronten för jag sov till typ halv 11 varje morgon när jag var bebis så mamma blev tvungen att väcka mig. Det kanske inte är så konstigt endå att jag är rätt trött av mig haha!. Nu kan ju det ändras när hon kommer men man kan ju alltid hoppas:).

Så här står det på vårdguiden om graviditetsvecka 38:



Barnet:

Barnet förbereder sig nu för att födas. De flesta av alla barn som föds i Sverige kommer ut mellan vecka 37+0 och 41+6. Ungefär sex procent föds före fullgågna 37 graviditetsveckor. Det råder oklarheter om vad som sätter igång förlossningen, men en forskning säger att det är barnet som bestämmer när det vill komma ut. Man anser då att graviditetslängden finns i ditt barns arvsanlag. Det anlaget har alltså bestämts efter vad som är normal graviditetslängd i din och din partners familj. Att barnet vuxit till en viss storlek samt om föregående fosterdel är fixerad eller inte har ingen direkt betydelse för när förlossningen sätts igång, men moderkakans livslängd spelar in.

Vikt 3 200 gram.

Mamma:

Vissa kvinnor ökar i vikt under hela graviditeten, andra stannar av mot slutet. Båda sätten är helt normalt. Däremot ska du vid plötslig viktökning eller viktnedgång kontakta din barnmorska. Nu kan det vara svårt att hitta kläder som räcker till. Klä dig bekvämt. Bylsiga, luftiga tröjor och byxor är helt rätt. Du har nog att fundera över och behöver inte öka bekymren genom att klä dig obekvämt. En del gravida kan uppleva en ilande känsla när barnets huvud stöter emot musklerna i bäckenbotten. En del kvinnor drabbas av besvär med
diarré i slutet av graviditeten. Det beror troligtvis på en ökning av hormonet prostaglandin som har till uppgift att tömma tarmen inför förlossning.

Den allra sista tiden  brukar gravida kvinnor  ägna mycket tid åt att ”boa”. Städa, pyssla, gå igenom lådor och garderober. Samtidigt som detta är ett förberedelsearbete blir det också en bearbetning av det förgångna.

Navelsträngen runt halsen:

Oroar du dig för att barnet ska ha navelsträngen runt halsen när det föds? Att navelsträngen sitter runt barnets hals är mycket vanligt. Ungefär en femtedel föds så, men det är oftast inga problem eftersom barnmorskan lätt kan lossa den vid födseln.

Pappa/partner:

Förlossningsväskan bör packas nu om ni inte redan gjort det. Väskan innehåller allt sådant din partner, du och den nyfödda kan behöva under tiden på förlossningsavdelningen. Exempelvis inneskor, mjuka kläder, annat ombyte, morgonrock, necessärer, barnkläder, musikspelare, energikost och kanske mackor till dig själv. Du kan ta som ditt ansvar att ta med en fungerande kamera eller en videokamera och mobiltelefon. Eventuellt extra batterier, film eller minne till digitalkameran. Väntan kan bli lång och ett spel, såsom kort- eller tärningsspel, kan vara bra för att få tiden att gå. Vad behöver du för egen del? Har barnmorskan skrivit ner era tankar och önskemål till förlossningen i journalen? Om ni vill kan ni gärna skriva eget förlossningsbrev och lägga i er pappersjournal. Ni kan skriva fritt med egna ord eller använda er av någon mall som går att hitta  på nätet. Hör med din partner om hon vill det.

Imorn är det nyårsafton och jag måste säga att jag verkligen hoppas att hon kommer sisådär 1 januari eller liknande. Då vet vi iallafall att hon blir ett 2011 barn och det vill vi ju helst ha. Nu är ju det väldigt sannorlikt med tanke på att BF datumet är den 12 januari (även om jag anser den 10 januari). Dock ska man tydligen inte stirra sig för blind på just det datumet eftersom det bara är en fingervisning, i slutänden är det endå bebisen som bestämmer när hon vill komma. Vi kommer att vara hos min syster och äta mat (och mina föräldrar) och sedan senare på kvällen åker vi hem till oss och väntar in 12 slaget tillsammans så det ska bli riktigt trevligt. En lugn nyårsafton för oss med andra ord:).

Nehe nu blir det lite käk, potatisgratäng och fläskfile (potatisgratängen gör vi så klart själva!).

kramar!

 



PinkieLaady

sv; Jag var på ul i v.18, alltså läkaren sa att han inte såg något killigt men han ville inte sätta nåt kön, det kan ju ha varit en sån där människa som inte vill säga såna saker ;D så jag antar att det är en flicka men jag kör på neutrala kläder m.m ifall att. Jo jag har haft det väldigt bra, dock fick jag problem med foglossning i november och det blir sämre för varje dag. Ibland kan jag knappt ta mig till bilen.. men det kommer ju något gott i slut ändan så jag står ut :D

2010-12-30 | 22:14:25 | http://pinkiedesign.blogg.se/
Ellie

PinkieLaady: Jasså ja men då skulle jag kanske ta det lite som en flicka då. Oftast syns det väldigt tydligt om det är en pojke eller flicka iallafall det jag sett. Ja foglossning är inget roligt!, jag fick det dock väldigt sent, typ vecka 35 men har inte fått lika stora problem som du även om det gör ont. Precis som du säger så kommer det ju något positivt med just smärtan både under graviditeten och förlossningen, det ska inte vara lätt att producera en människa:).

2010-12-30 | 23:51:21 | http://ellielilja.blogg.se/



Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:



Trackback



Namn: Elinor Lilja
Bor: Skärblacka
Ålder: 25

Övrigt: Välkommna till min blogg!. Elinor heter jag och är 25 år och bor i ett litet samhälle som heter Skärblacka utanför Norrköping med min man och min dotter Heiley född 110123.Här kan ni läsa om mitt intresse för inredning, familjeliv, och allt annat som händer i i min vardag med småbarn. Varmt välkommna in!.






RSS 2.0