Vecka 36 (37)

Klockan är på tok för mycket för ett blogginlägg men då jag har haft fullt upp idag och igår så får det bli ett litet snabbt. Jag och Andy har börjat måla om i köket. Vi kom på att vi hade en gammal hink med färg sedan tidigare och eftersom vi vill ha vitt i köket så körde vi på den. Tidigare var det ljusblå tapet men då jag älskar vitt, beige och ljusa toner så blev det perfekt!. Har en gång kvar och måla och vilken skillnad det blev! det blev ett helt annat kök och mycket ljusare!. Nu är det bara taket som ska målas om till vitt (då det är träfärgat *usch*).

I torsdags hade jag varit gravit i exakt 36 veckor och har nu påbörjat vecka 37. Är ni i vecka 36+2 eller nja nu är ju klockan halv 1 på natten så jag är i vecka 36+3 hehe. Nu har jag bara 25 dagar kvar tills min beräknade förlossning och jag känner mig redo trots att jag ibland blir rädd för vad som ska hända och kanske tom inte hända under förlossningen. Kommer det att gå bra?, kommer hon vara frisk?, kommer jag må bra?, hur upplever JAG smärtan? etc. Många påstår ju att man drömmer väldigt konstigt under graviditeten men jag har knappt drömt något alls (iallafall inte vad jag själv vet om). Som sagt det är ju väldigt olika hur man upplever sin graviditet då den är SÅÅÅÅ olika från person till person och från graviditet till graviditet.

Så här står det iallafall i vecka 36:



Bebisen lägger fortfarande på sig – ungefär 28 gram om dagen. Den väger kring 2,7 kg och är ungefär 47 cm lång. Vid den här tiden kan du eventuellt känna att bebisen rör sig nedåt och trycket i den nedre buken ökar. Detta gör att dina lungor och din magsäck får mer utrymme och det kan bli lite lättare att äta och andas.

Det kan däremot bli jobbigare att gå – för en del kan det kännas som om bebisen är på väg att ramla ut! Det fortsatta trycket på blåsan gör att du kan behöva gå på toa ofta. Fortsätt äta bra, både för din skull och bebisens. Läs vår
kostguide om du vill ha inspiration.

I slutet av denna vecka anses du fullgången och bebisen kan i princip födas när som helst från denna tid. (Mellan 37 och 42 veckor räknas graviditeten som fullgången – innan 37 veckor anses bebisen underburen och efter 42 veckor överburen.)

Du kanske har märkt att
brösten läcker lite. detta är helt normalt. Dina bröst har börjat producera den mjölk som kallas kolostrum eller råmjölk och som ger ditt barn en bra start. Om du känner att förlossningen börjar, kommer din barnmorska att undersöka livmoderhalsen. Hon kommer att se om den har börjat utplånas (bli tunnare) och dilateras (öppnas).

När du besöker barnmorskan kommer hon att kontrollera hur bebisen ligger. Denna information skrivs in i din journal så att de vet din historia när du kommer till sjukhuset för att föda.

Ett vanligt symtom är stickande känslor eller tryck i bäckenet. Det beror på att barnet håller på att lägga sig tillrätta.

Ta väl hand om dig när du är gravid och planera din graviditet så att du orkar! Lägg gärna in ledighet sista månaden så att du är utvilad inför förlossning och tiden efter.

Du kanske känner dig färdig att föda nu - du känner dig mogen för det. Andra kan ha blandade känslor inför själva förlossningen och det är helt normalt. Det är vanligt med en viss rädsla inför smärtan att föda eller för att tappa kontrollen. När oron övergår i rädsla kan man behöva hjälp att bli av med den. Prata med din barnmorska hon kan lotsa dig vidare. Har du fött barn tidigare kan du och din barnmorska gå igenom förlossningsjournalen tillsammans.

Infon kommer från
www.growingpeople.se och www.babycenter.com

natti natti






Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:



Trackback



Namn: Elinor Lilja
Bor: Skärblacka
Ålder: 25

Övrigt: Välkommna till min blogg!. Elinor heter jag och är 25 år och bor i ett litet samhälle som heter Skärblacka utanför Norrköping med min man och min dotter Heiley född 110123.Här kan ni läsa om mitt intresse för inredning, familjeliv, och allt annat som händer i i min vardag med småbarn. Varmt välkommna in!.






RSS 2.0