Blev en bra dag till sist!

God kväll!

Usch vilken hemsk dag det varit idag!. Det började igår med att jag kände en grym mensvärkliknade smärta under kvällen men tog en alvedon och gick och la mig, det hjälpte under natten men sedan på förmiddagen efter en promenad med Kiwi satt det igång i 120!. Jag fick en riktigt kraftig värk att jag trodde jag skulle dö för det kändes som en 10 gånger en mensvärk+ att det gjorde sååå ont i ryggen. Låg i sängen och grät pga av smärtan och jag var nästan helt säker på att det börjat på allvar. Efter ett tag orkade jag inte längre utan ringde förlossningen och de bad mig packa saker ifall vi skulle bli kvar och komma in. Tyvärr avtog värken efter ca 20 min även om det gjorde sååå ont att gå men de koplade upp mig på en CTG och allt såg bra ut. Undersökningen visade att det iallafall hänt lite saker sedan sist jag var inne (vecka 35). Nu hade livmodertappen blivit mindre (2 cm mot vanligtvis 3-4 cm) och hon fick in ett finger men dock så kände hon inte bebisen så jag var inte direkt öppen heller men förra gången gick det inte alls att få in ett finger heller så något har det hänt iallafall:). Kan tänka mig att den börjar mogna mer och mer nu och det verkar dessutom som att hon fixerat sig mer än tidigare också och det är vi ju också glada för.Dock trodde jag att barnmorskan skulle strypa bebisen när hon skulle känna om hon var fixerad, hon tryckte superhårt så jag trodde hon skulle borra in hela händerna under magen, det var inte långt ifrån att jag sa till henne så hårdhänt var hon!. Lite rörlig var hon men inte alls så mycket iallafall och jag stog ut, finns väll inget annat att göra med tanke på att smärtan absolut inte kommer bli mildare utan snarare tvärtom!.

Satt och funderade lite på det här med förlossningssmärtan. Om denna förvärk gjorde sååå ont hur F*N ont gör det då inte när värkarna är som starkast, när de nått sin topp?...AJ AJ AJ!! säger jag bara. Dock får man plocka fram all mental kraft som bara finns och tänka BARA positivt så ska nog det också ordna sig:). 

Självklart kan de ju inte säga när det kan vara dags men eftersom jag gått mycket nu i ca 3 dagar så kan det vara det som gjort att det börjat hända saker så nu kommer jag att försöka gå ut och gå lite varje dag vid flera tillfällen för att försöka få igång förlossningen till iallafall 1 januari:). Jag ska dessutom försöka prata med bebisen att hon får komma nu om hon vill så förhoppningsvis lyssnar hon:). Nu har förberedelserna börjat!!!:).

Efter vårt lilla besök på förlossningen blev det en stressig storhandling då vi skulle hänta Sofia och Adam och åka hem till oss och fika och umgås lite. Snacka om att ställa om sig!, från att tro att man ska föda bebis till att storhandla haha!. Väl hemma med Sofia och Adam kunde man andas ut och prata bebis, och allt annat som rörde sig i våra gravida huvuden just för tillfället:). Adam och Andy pratade musik, filminspelning etc på sitt lilla håll hehe:). Tack för en supermysig men kort liten pratstund med er båda!.

Som sagt så kanske det blir bebis för oss snart!, ni måste hålla tummarna åt oss! och hoppas på att hon vill komma 1 januari som vi hoppas:).

Det var min dag det, nu ska jag lägga mig i soffan, kanske ta ett varmt bad och träna lite mental träning för det lär behövas sedan när det väll sätter igång:)

kram på er alla!

Slänger in några motivationsbilder för er som tränar och kör hårt i gymmet!. Kanske även en motivationsbild för er som vill ta tag i träningen nu till nästa år:)


fitnessbaben Jennifer Nicole Lee slutar aldrig att förvåna mig!. Snyggare tjej får man leta efter! att dessutom veta att hon är trebarnsmamma som varit överviktig är VÄLDIGT svårt att tro!







Innan sin förvandling var Jennifer överviktig efter att ha fött sina tre barn. Nu är hon en framgångsrik fitnessguru som lever ett riktigt imponerade liv med sina barn och massor med rolig och påhittig träning!, Starkt jobbat!



Linda Ljungkvist

lust gasen är bra den hjälper faktiskt ganska bra vid värkarna så du kommer att stå ut om du tar den :) men bäst e ju epuduralen :) kram

2010-12-28 | 23:11:02 |
Ellie

Linda: jo jag kommer absolut att använda lustgasen flitigt om det nu är så att jag tål den (många blir ju så himla konstiga att dom inte vågar använda den). Så länge jag har kontroll på läget och allt känns bra kommer jag använda den!. Sedan är det ett måste med Epidural!, det skulle jag nog aldrig klara mig utan. kram

2010-12-28 | 23:25:02 |
Vargen

Du vet vad som händer om man ropar "vargen kommer" för ofta va?

2010-12-29 | 11:15:21 |
Ellie

Vargen: ja fast nu råkar det ju faktiskt vara så att man ofta får falska larm innan den riktiga förlossninge kommer igång vilket man aldrig vet förrän man åker upp och blir undersökt. Jag har varit inne på förlossningen 2 gånger under hela min grav och jag vet dom som varit inne som stamkunder och det har man rätt till. Fast det kan ju vara svårt och veta om man aldrig varit i den sitsen själv.

2010-12-29 | 16:34:04 |
Ulrica

Tjena!

Ja men kan du fatta att hon pressat sig runt en gång till! Helt otroligt! Min barnmorska svimmade typ, ha ha! Fast det värsta är att nu när jag vaknade känns det fasen inte som om huvudet är kvar! Men jag orkar fasen inte oroa mig, jag har haft fel förr! Hon är ju rejäl med sina 3.5 kilo så det ska mycket till om hon vänder sig nu igen!



Hoppas du kommer igång till den 1:a nu då! Men shit, låter inte som några sköna värkar du har, aj aj!

Själv hoppas jag också på att det blir några dagar innan BF, vågar inte ens tänka på vad lillan därinne kommmer gå upp till om jag går över en vecka, gulp! Föda en 4.5 kilos känns lite skrämmande måste jag erkänna... Men det går väl det också, på ett eller annat sätt!



KRamar! Och gott nytt år!



PS.Ser ut som vi har likadana garderober till våra små :)

2010-12-30 | 06:55:44 | http://minbebis.com/blogg/mymiracle/
Ellie

Ulrica: ja alltså är hon så stor som hon är nu så borde det ju vara svårt för henne att vända sig tillbaka med rumpan ner tycker man ju!. Det behöver ju inte heller vara så för min lilla har legat länge upp och ner men ibland känns det nästan som att hon sparkar neråt, men man får ju heller inte glömma att hon har händer som både kan slå och knuffa så ibland kand et nog kännas som att de ligger åt andra håll. Går du oftare till BM nu för att se om hon ligger som hon ska?.



Jag skulle också vilja uppskatta min tjejs vikt men det måste man väll göra i ett ultraljud?, tror inte att de gör det här om det inte är något speciellt. Ja ut kommer väll bebisen på något sätt och jag tror det kommer gå riktigt bra för dig i slutänden!, jag har ju själv ingen aning om hur förlossningen kommer gå till snitt eller inte :). Hoppas dock på en normal förlossning utan några komplikationer:). Ska ut och gå snart:), ha det super!

2010-12-30 | 10:28:04 |
Ulrica

Jag går varje vecka till bm nu, vet inte om det är oftare än någon annan :) men så här i slutet går man väl oftare som jag förstått det hela, men sen har jag totalt varit på 6 ul tror jag, vilket är klart mer än vad man brukar! Eftersom hon varit så himla omständig därinne i sina knasiga positioner har min bm inte kunnat se att hennes tillväxt varit som den ska. Men tillväxten var det ju inte direkt någe fel på om man säger så! :D



Så skulle tro att man måste se i ul för att uppskatta vikt, min bm trodde senast igår (innan ul) att jag skulle få en liten bebis…



Nu har jag förresten känt kickarna uppe i magen igen så tror hon ligger kvar med knoppen ner :)



Hoppas du får igång henne därinne snart, åh ska bli så spännande att följa och se hur allt går!!! Men frågan är om man vill veta hur stora bebisarna är, fy nu känner jag fasen svinskraj att hon ska bli superstor! AAaaaj!!! Lika bra att inte veta så länge man vet att de ligger på kurvan och växer :) Så var nöjd med det, för vem vet, det kanske ligger en liten 5-kilos dam därinne ;)



Jag har också en tillhörande hylla till garderoben, liten vägghylla med 6 små fack om du hajar :)



KRAM & GOTT NYTT ÅR!



2010-12-30 | 14:38:57 | http://minbebis.com/blogg/mymiracle/
PinkieLaady

sv; åh vad roligt! och underbart att du snart ska få se din lille :D jag får ju vänta ett tag till. Vi misstänker att det är en tjej men dom kunde inte se säkert på UL, vet du kön? :) Har graviditeten gått bra annars? :) gott nytt år!

2010-12-30 | 15:36:46 | http://pinkiedesign.blogg.se/
Ellie

PinkieLaady: Ja som sagt jag bara väntar och väntar:), kan hända när som helst nu ju:). Jasså kunde de inte se på Ul?, när gjorde du ett sånt UL då?. Vi vet till 100% att det är en flicka för vi åkte till stockholm och kollade och han var helt säker. Sedan eftersom vi redan visste det så kunde läkaren konstatera (som jag var hos i vecka 35) att det verkligen var en flicka så nu är vi helt säkra på det:). Ja jag måste säga att min graviditet har varit väldigt bra på alla sätt, det är mer nu på slutet som man fått mer gravidkrämpor men det är ju inte så konstigt:).

Hur har det varit för dig än så länge då?..

kram

2010-12-30 | 16:43:06 |
Ellie

Ulrica: Jag går väll varannan vecka ungefär så lite oftare kanske du går. Jag har faktiskt också gått på rätt många ul (ca 6 st) men dels var det för att jag kollade könet, sedan att läkare har viljat kolla om allt är bra där inne med moderkaka etc så det har blivit en del här med. Ja jag förstår att du är lite skraj att hon kommer väga för mycket men vikten kanske inte går upp så jättemycket till heller?. Jag hoppas verkligen inte att hon är en 5 kilos bebis!, jag var iallafall kort och vägde normalt (ca 3200-3500 och var 48,5cm) och min man vägde väll ca 3500 någonting och var 56-58 cm lång så för hoppningsvis väger hon rätt normalt iallafall. Sedan kan hon ju bli rätt lång med tanke på min man men som sagt det lär man väll märka:).



Förstår precis vad du menar för hylla!, dom är väldigt fina i just den serien tycker jag!.

kram och gott nytt år på er!

2010-12-30 | 16:53:50 | http://ellielilja.blogg.se/



Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:



Trackback



Namn: Elinor Lilja
Bor: Skärblacka
Ålder: 25

Övrigt: Välkommna till min blogg!. Elinor heter jag och är 25 år och bor i ett litet samhälle som heter Skärblacka utanför Norrköping med min man och min dotter Heiley född 110123.Här kan ni läsa om mitt intresse för inredning, familjeliv, och allt annat som händer i i min vardag med småbarn. Varmt välkommna in!.






RSS 2.0