Heileys språkutveckling

Hej och god kväll!

Dagarna rullar på som vanligt och det är minst tusen saker att tänka på. nu för tiden längtar man alltid efter kvällarna för då vet man att det snart är läggdax. Heiley har blivit en riktig utetjej på sista tiden. Sedan dom började gå ut med dagis så har hon inte viljat vara inne alls!. så fort vi närmar oss ytterdörren påväg in så blir hon jätteledsen och gråter en bra stund innan det lägger sig. Hon vill vara ute och påta och upptäcka. Hon gillar inte alls att sitta i vagnen längre!, hon ska gå själv vilket är lite småjobbigt ibland också för det tar ju sååån tiiid innan man når målet haha. Hon ska springa runt, gå åt fel håll, pilla på stenar ja allt!.

Det är så himla härligt att se hennes utveckling för nu börjar språket komma tillrätta. Hon har länge "pratat" med oss och är verkligen alvarlig när hon säger saker till oss, precis som att hon verkligen pratar och kommunicerar med oss, tittar oss i ögonen när hon pratar:). Igår sa hon gurka för första gången och det var något jag inte alls väntat mig. Jag gav henne bara en bit gurka och då sa hon guka hihi. Fröken på dagis sa att de ofta äter gurka innan maten och då föll allt på plats:).

Sluta har hon också sagt några gånger och även bada ibland. Sedan hon började på dagis så har hennes utveckling verkligen gått framåt så jag ser det bara som positivt att hon går på dagis. Dom jobbar mycket med språkutvecklingen också så jag tror det bara är bra för de små att lära sig det tidigt.

Annars tjatar hon en hel del på mamma som vanligt:). Ibland ropar hon nog mamma 100 gånger om dagen hihi. tiita och där är ord som hon är välidgt bra på och som hon i stortsett säger helt rent, så även mamma då:). 

Det är intressant och se hur barn lär sig för jag tror att anledningen till att barn upprepar ord de lärt sig så pass många gånger är just för att de ska lära sig uttala orden rätt och för att "inte glömma orden". Det är ju som att lära sig i skolan. Man måste upprepa samma sak flera gånger för att lära sig, vad det är är. så man ska nog titta på hur barn lär sig saker för det är nog den absolut bästa inlärningen eftersom den kommer helt naturligt:).

Nu ska jag snart krama kudden men ha en fortsatt trevlig vecka!


En bild från promenaden i söndags med familjen. Mammas lilla skrutt:)


Påväg hem från dagis igår var hon tvungen at leka lite:) 






Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:



Trackback



Namn: Elinor Lilja
Bor: Skärblacka
Ålder: 25

Övrigt: Välkommna till min blogg!. Elinor heter jag och är 25 år och bor i ett litet samhälle som heter Skärblacka utanför Norrköping med min man och min dotter Heiley född 110123.Här kan ni läsa om mitt intresse för inredning, familjeliv, och allt annat som händer i i min vardag med småbarn. Varmt välkommna in!.






RSS 2.0