Vecka 6 5+0

Hej vänner!
 
Här händer det inte så himla mycket!, väntar fortfarande på att få börja jobba. Mitt jobb renoverar fortfarande om cafet till restaurang så jag sitter bara och väntar på att få börja. FY vad tråkigt det är att bara vara hemma!, man blir så deprimerad och känner sig verkligen helt obehövd!. Dock så ska vi snart komma igång och det kommer bli både läskigt och kul men mest nervöst. Helt plötsligt kommer man till ett helt nytt jobb, fast endå sitt gamla med både J och J som chefer men också en till extra i personalen utöver mig och cheferna. Allt är ju liksom från start och alla kommer vara lika ovana över situationen, alla är liksom nybörjare:). Ska försöka hitta några byxor till jobbet också som jag kan jobba i. Passar vinröd skjorta och tjocka leggins?, jag vill ju att det ska vara bekvämt speciellt nu när man är gravid:).
 
Min stora tjej är på dagis. Jag vet inte om hon känner på sig att jag är gravid eller om hon bara kommit in i en ny fas för hon har blivit så himla klängig!. Jag ska gå ch bära runt på henne hela tiden och samtidigt börjar hon bli stor, det märks. Nu vill hon ligga och dra sig på morgonen innan vi går upp. Vill jag gå upp säger hon bara "sussa!, sussa" och ser allmänt groggy ut:), min stora flicka:). Det kommer mer och mer ord från hennes lilla mun och nyligen har hon börjat säga äpple eller snarare bäbble hihi så sött!. Här om dagen sa hon Pizza också då hon tidigare sagt kaka om allt runt hihi (hon har en låtsas pizza i sitt kök).
 
Med den lilla i magen går det framåt för också. Man kan verligen kalla den liten för idag går jag in i vecka 6 eller rättare sagt 5+0 och den är stor som en torkad ärta haha, gud så gulligt!. Jag gjorde föresten ringtestet idag och det innebär att man ska hänga en ring i ett snöre ovanför magen och snurrar ringen blir det en pojke och gungar den fram och tillbaka blir det en flicka. Min gungade fram och tillbaka på samma sett som när Heiley låg  magen:) *fniss*
 
Så här står det om bebisen i veck 6:
 
 
Denna vecka är embryot ungefär lika stor som en torkad ärta. Om du kunde se hur det ser ut därinne, skulle du se att fostret har väldigt stort huvud i förhållande till kroppen. Ansiktsdragen börjar formas och det finns mörka fläckar där ögonen kommer att utvecklas, öppningar för näsborrar och små gropar där öronen kommer att sitta.

De knoppar som så småningom blir armar och ben är tydligare nu. Embryots händer och fötter ser ut som små paddlar. Muskelfibrer utvecklas och tallkottkörteln håller på att formas. Ännu hörs det inte, men hjärtat (som redan har två kamrar) slår med ungefär 150 slag per minut – dubbelt så snabbt som ditt hjärta.

Medan allt detta pågår inne i kroppen, kanske du också märker förändringar. Din sinnesstämning kan vara väldigt föränderlig, till exempel och detta är helt normalt. Delvis beror det på hormonnivåerna, men det är inte så konstigt att man känner sig känslig, när livet håller på att förändras så mycket. På sidan början av graviditeten kan du få råd och information som är särskilt bra att veta nu.


Ellen

Oj har missat att du är gravid! Grattis!! Tror säkert heiley känner att något är annorlunda.

Svar: Ja jag fick ju själv reda på det nyss så det är lika nytt för mig:). Ja något kanske hon känner är annorlunda. Iallafall hoppas man ju det:).
Elinor Lilja

2012-08-30 | 17:36:32 | http://www.ibrunostensland.blogspot.com
Annika

Grattis! Missade att du var gravid

Svar: Hihi! tack!
Elinor Lilja

2012-08-30 | 21:22:50 |



Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:



Trackback



Namn: Elinor Lilja
Bor: Skärblacka
Ålder: 25

Övrigt: Välkommna till min blogg!. Elinor heter jag och är 25 år och bor i ett litet samhälle som heter Skärblacka utanför Norrköping med min man och min dotter Heiley född 110123.Här kan ni läsa om mitt intresse för inredning, familjeliv, och allt annat som händer i i min vardag med småbarn. Varmt välkommna in!.






RSS 2.0