Krypträning- Utvecklingssprång

Hej på er!

Då var vår dag snart slut och jag ska bara fixa lite här hemma innan det är dags för mig att krama kudden. Heiley har garanterat kommit in i en klängperiod nu!. Hon har absolut inte velat sova själv under hela dagen!. Normalt sett så får hon somna på mig vare sig det är mitt på dagen eller dags för läggning på kvällen, detta har fungerat välidgt bra för oss och jag tror hon känner sig trygg inför natten att få somna hos antingen mig eller pappa. Sedan går vi in och lägger henne i sin säng. Det har inte gått alls idag kan jag lova. Så ofrt jag lagt ner henne så har hon vaknat inom 5 min och blivit ledsen. Tar jag upp henne och lägger henne på mig igen så somnar hon bums. Det har därför inte hunnits med så mycket som jag velat idag men men dessa perioder brukar ju försvinna så småningom.

Antar som sagt att det är en utvecklingsperiod hon är inne i. De säger ju att när bebisen försöker lära sig något nytt så kommer dessa perioder av klängighet, sömnbrist, aptitlöshet etc och eftersom Heiley håller på att lära sig krypa så kan det ju mycket väl bero på det. Det är något välidgt stort som händer i barnets liv när de håller på att läsa sig nya saker och givetvis även skrämmande och därför behövs oftast föräldern/föräldrarna ännu mer än tidigare. Det är skönt och veta detta för få har man mer förståelse när det är lite extra jobbigt.

Så här står det om hennes utvecklingssprång som hon är i nu:

SPRÅNG 6
Vecka 32-37 börjar orosmolnen hopa sig igen. Det kan visa sig genom att barnet sover dåligt, tappar aptiten, blir klängigt och krävande.

Utvecklingssprånget, som sker vid 8-9 månaders ålder, kan kallas för kategorisprånget.

Det innebär att barnet upptäcker att olika saker kan ha vissa egenskaper gemensamt. En katt är en katt antingen om den är vit eller svart eller randig och antingen om den finns på foto, på TV eller i verkligheten.

När barnet lärt sig detta börjar det att studera omvärlden på ett nytt sätt. Det utforskar vad som gör någonting till just ett hus eller en hund. Det börjar också lära sig vad som gör att något är stort eller litet, mjukt, hårt, klibbigt och så vidare.


Så kan du hjälpa barnet:
Låt barnet jämföra föremål - kalla, varma, lätta, tunga. Barnet tycker om att utföra små uppgifter; till exempel att räcka mamma tandborsten.

Det kan få trycka på olika knappar: ringklockan, strömbrytaren, bussknappen. På så vis lär sig barnet sambandet mellan vad den för och vad som händer därefter.

Texten ovan är lånad från familjeliv.se

Hej å hå vad jobbigt!


Det börjar gå åt rätt håll!

Enligt forskarna så inträffar dessa utvecklingsfaser under samma veckor för alla bebisar (+- några veckor) men att alla barn genomgår dessa. Det finns 7 st faser de ska gå igenom första levnadsåret och de kan vara olika långa beroende på lite från barn till barn men också vilket språng de är uppe i. Man kanske inte tänker på dom om man inte vet om dom, föräldrar blir bara allmänt skitirriterade och förtvivlande över att bebisen helt plötsligt blivit så klänig eller sover så dåligt/äter dåligt etc när de alltid varit så självklart tidigare och gått supersmidigt. Kanske tror dom tom att det är något som inte står rätt till?. Det är i själva verket bara barnet som försöker lära sig något nytt och tydligen är det väldigt mycket som händer i deras små världar som inte vi vuxna inte alls tänker på eller vet om. Läser man dock på om dessa faser och vet om dom så märker man dom väldigt klart när ens barn är uppe i dom eftersom det oftast blir så pass stor skillnad på beteendet och amn lätt känner igen de olika "symtomen" som bebisen ofta får (läs sömnsvårigheter, dålig aptit, allmänt ledset, kräver uppmärksamhet etc etc).

Det går givetvis att läsa om detta på många olika ställen men jag rekommenderar boken Växa och upptäcka världen men det finns också mycket på internet om detta.






Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:



Trackback



Namn: Elinor Lilja
Bor: Skärblacka
Ålder: 25

Övrigt: Välkommna till min blogg!. Elinor heter jag och är 25 år och bor i ett litet samhälle som heter Skärblacka utanför Norrköping med min man och min dotter Heiley född 110123.Här kan ni läsa om mitt intresse för inredning, familjeliv, och allt annat som händer i i min vardag med småbarn. Varmt välkommna in!.






RSS 2.0