Tröttheten tar över

God kväll i stugorna!

Ni får ursäkta att jag varit lite frånvarande på sista tiden men tröttheten börjar nu komma ikapp mig. Jag är ju sååå usel på att sova på dagarna och på natten blir sömnen störd minst 2-4 gånger innan jag verkligen går upp. Detta gör att kroppen aldrig riktigt får sin ordentliga sömn inte ens på dagen och det börjar kännas nu. Måste försöka prioritera sömnen ett tag nu framöver, iallafall någon vecka eller så för nu behöver jag verkligen sova!. Det är väldigt lätt att det annars går ut över Heiley och det vill jag inte. 

Idag var nog den värsta dagen hittills under mitt "mammaliv". Har flängt runt massor idag (massor enligt mig som inte sovit ordentligt på typ 5 veckor). Vakande redan kl 4.45 då Heiley ville gå upp då, hon vaknade med ett leende på läpparna och var verkligen pigg så jag förstod att det inte var någon ide att försöka få henne sova igen. Gick därför upp och kollade lite på tv och vid 8 tiden började jag fixa ordning mig, äta frukost, ge Heiley frukost och klä på henne. Sedan var det ut med Kiwi på morgonkiss, iväg till förskolan på familjegruppträff fram till kl 11.30, hem igen och ut med hunden, kasta i sig mat och ge Heiley mat, iväg igen vid 13 till Öppna förskolan på babyöppet och var där fram till ca 15 och sedan hem igen, ut med hunden och sedan mata lilltjejen. 

Hon har blivit en sååån mammagris så det är inte klokt. Jag behöver bara lägga ner henne i babysittern så börjar hon gallskrika och gråta som om det vore livet. Det är nästan som att hon skriker för att tala om att "mamma lämnar du mig nu så kommer jag sörja ihjäl mig", hon blev så pass ledsen att hon fällde en tår för första gången och jag som mamma börjar nästan gråta av att höra sin lilla bebis vara så ledsen och det spelade ingen roll vad jag gjorde, även om jag tog upp henne så blev hon inte nöjd. Nästan som att jag förstörde hennes liv genoma tt lämna henne, stackare *snyft*. Mitt mammahjärta brister verkligen. 

Detta har hänt två gånger idag och andra gången la jag henne på mage på mitt bröst och då somnade hon bums och sov riktigt riktigt hårt. 

Pga av allt detta har jag inte orkat ta tag i träningen men ännu är det dagar kvar på veckan och jag ska verkligen försöka orka med några pass men det är inte lätt vill jag lova. sedan har jag fått ett stort problem med min vänstra tutte. Den gör såååå himla ont så fort jag stöter emot den och tuttar hon på den så känns det som ett stort sår på hela vårtan. Tror inte det är mjölkstockning för bröstet är mjukt men det gör sååå ont. Det är också en anledning till att jag inte kunnat träna. Någon som har någon aning om vad det kan vara?.

Orkar inte skriva mer, ska snart lägga mig igen men först blir det lite kvällsmat till tjejen..

Någon som har något tips på hur en trött mamma kan bli piggare?, alla tips är välkommna!.

kram 

Alma

Hej Elinor! Känns det som sår fast det inte syns något? Jag hade så i början när jag ammade också, och bästa tipset jag fick var att ta mjölk från bröstet och smörja vårtan med flera ggr om dagen, det hjälpte lite och det gick över på en vecka ungefär. Som om den var lite uttorkad.

2011-03-01 | 23:08:48 |
Linda Ljungkvist

jag hade oxå svårt dom första veckorna o ta mig tiden att sova när viktor sov för ajg kände mig ej trött ,o så ville jag dona hemma.men sen kom det som du har nu,och det du kan göra är att försöka sova när hon sover o kanske bara va förmiddagen eller bara eftemiddagen på öppna o ej hela dagen,din sömn e viktig.



Vad jobbigt,viktor kan oxå va så fortfarande ibland när ajg lägger ner han någonstans,ibland då vill han va på mig hela tiden.



Svårt att säga vad det akn vara för något du har åkt på men hur länge har du haft det,kanske e så att det håller på o bli mjölkstockning.fråga dom på bvc.hoppas det blir bättre snart.kram

2011-03-02 | 21:50:25 |
Ellie

Alma: Ja det känns som sår fast precis som du säger så hade jag också det i början innan brösten blir "vana" men det har dom blivit för änge sedan och detta känns även under tutten också+ vårtan så det är väldigt svårt och veta vad det är. Dock var det lite bättre idag så jag hoppas det bara var tillfälligt..kram



Linda: Jag brukar inte vara på BVC hela dagarna utan bara ett par timmar men nu blev det så eftersom det var föräldragrupp innan. Jag får som sagt prioritera sömnen nu för det måste ja ha!, ingen mår bra av att jag går runt och är en sutant hela dagarna haha..

2011-03-02 | 23:13:49 |
Anna

Barnet beter sig utifrån de signaler du ger det. Finns ingen on/off knapp, om du vänjer dig vid att det är hos dig när du vill "gulla" så vill barnet va med dig även när du vill göra annat. Man kan enkelt säga att ditt beteende speglas av barnet. Det är alltså du som bestämmer hur det ska agera och reagera.

2011-03-03 | 11:59:44 |
Linda Ljungkvist

precis det gör du rätt i gumman,du har mera tid sen när hon blir lite större o e mera med då kan man hinna med att göra lite mera :) ja har ju nu köpt en barnmatstol för det e dags med pure nu och brukar sätta han i den nu och framför tv:en o där kan han sitta en stund så ja hinner göra lite saker jätte skönt :)kram

2011-03-03 | 13:35:37 |
Ellie

Anna: jo men nu råkar det vara så att de säger att man SKA ta upp bebisen och trösta den när den är ledsen. Bebisen blir inte bortskämd nu när den är så liten så att "gulla" med den ska man göra så mycket bebisen vill för det hadlar om trygghet. Det blir absolut inte bättre av att låta den ligga och skrika utan snarare blir det värre och bebisen får ingen trygghet heller. Dessutom har jag läst om utvecklingsfaserna i en bebis liv och under dessa faser blir barnet väldigt klängigt och vill vara hos föräldrarna mycket och det har inget med att man ofta gullar med barnet utan istortsätt alla barn blir så under dessa utvecklingsskeden. En av dessa faser är vid 4 veckors ålder och en vid 8 veckor och hon är nu i en sån.

2011-03-03 | 14:42:29 |
Ellie

Linda: ja tv'n är en klassiker hi hi, alla barn gillar nog att kolla på tv. Dock kommer jag nog bli ganska hård med att inte äta framför tv'n mer än när det är myskvällar. Har hört att det inte är bra för den sociala biten, visserligen gäller det med större barn men man måste ju vänja dom redan nu...kram

2011-03-03 | 14:45:32 |
Madde

Passa på att vila när Hailey vilar, det bästa tipset. Det får bli lite stökigt i hemmet den första tiden. Man får passa på att dona när båda är hemma så att en kan underhålla kelgrisen :) om hon är lite kinkig. Hon vänjer sig snart att ligga i babysittern och titta runt när du fixar och donar. Vi hade Linnsan i vagnen inomhus också, så hon kunde ligga och titta när vi fixade med maten, tvätt ja lite allt möjligt. Så var det bara att rulla med henne när vi donade, samt om hon somnade så låg hon ju bekvämt. Samt amningen, ammar du fortfarande eller delammar du? Det är bara att hålla ut, det blir bättre. Det tog mig 8 veckor innan amningen fungerade som ett rinnande vatten. Men det var helt värt det, ammade i 6 månader, sen tröttnade hon och ville ha riktig mat. Lycka till! /madeleine

2011-03-08 | 16:22:04 |
Ellie

Madde: Tack för tipset! jag ska verkligen försöka bli bättre på att vila när hon vilar. Jag delammar bara nu eftersom jag tyvärr har väldigt lite mjölk. Hade väldigt gärna helammat om jag kunde men det verkar inte vilja sig riktigt. Dock pumpar jag på och hoppas på att det ska bli mer men vi får se. massa kramar!

2011-03-08 | 16:42:00 |



Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:



Trackback



Namn: Elinor Lilja
Bor: Skärblacka
Ålder: 25

Övrigt: Välkommna till min blogg!. Elinor heter jag och är 25 år och bor i ett litet samhälle som heter Skärblacka utanför Norrköping med min man och min dotter Heiley född 110123.Här kan ni läsa om mitt intresse för inredning, familjeliv, och allt annat som händer i i min vardag med småbarn. Varmt välkommna in!.






RSS 2.0