Vecka 40+0 idag (41)

Då var den magiska gränsen nådd!. 40 Hela veckor av graviditeten har gått och imorn blir det en dag som jag går övertid. Det känns verkligen inte som att jag får någon bebis. Ringde förlossningen igår eftersom jag hade sååå fruktansvärt ont i höften, bäckenet och runt ryggen. Hade så ont att jag knappt kunde lägga mig i sängen och grät en lång stund innan det började släppa lite (tog alvedon). Så fort jag försöka vända mig kändes det som att jag skulle slitas mitt itur. På förlossningen trodde de att jag hade kommit i i latensfasen och att förlossningen KAN ha småbörjat men sedan senare sa hon att hon trodde det var bäckensmärtor jag kände (nehe!!? det trodde inte jag!). Självklart var det en den smärtan men frågan var ju bara vad jag skulle göra. Hon tyckte (som vanligt) att jag skulle ta en alvedon och gå och lägga mig och OM det skulle fortsätta eller bli värre skulle jag absolut ringa upp igen. Fick sova någelunda och idag känns det bättre även om det fortfarande gör ont.

Har konstant ont under magen och jag bara hoppas att det kan sätta igång snart!. Ska iväg till Veronica idag och umgås lite och ev kanske det blir någon liten promand. Vi har dessutom funderat på att åka och kolla vad hallonbladste kostar på Life för det sägs kunna sätta igång förlossningen. Hjälper inte det ja då kommer jag nog lägga ner alla försök till igångsättning själv och bara vänta ut busungen!.

Idag är det ju den 13 januari och jag fyller ju år 13 mars så jag HOPPAS av hela mitt hjärta att hon vill komma ut idag för det skulle ju passa väldigt bra!. Jag fyller ju år fredagen den 13 mars så det kan ju blir en lyckodag idag med även om det inte är fredag (men nästan haha).

 

Barnet:

Nu är barnet helt utvecklat och redo att komma ut vilken sekund som helst. Trots detta kan barnet stanna kvar i två veckor till. De flesta barn föds på natten.Barnet kan väga allt mellan 2,5 och 4,5 kilo och vara 46-55 centimeter långt. Nu är det trångt därinne.

Mamma: 

Har barnet inte kommit än? Känns det frustrerande? Ta det lugnt. Även om det känns omöjligt, försök fokusera på något annat än förlossningsdatumet. En graviditet varar allt från 37 veckor+0 dagar till 41 veckor + 6 dagar. Passa på att vila och äta mycket kolhydrater innan förlossningen så kommer du att orka bättre. Sov, sov, sov eller vila om du inte kan sova! Du behöver alla krafter. Under det aktiva skedet av förlossningen gör du av med lika mycket kalorier som en maratonlöpare gör av med varje timme. Dessutom kanske du kommer att vara vaken i ett dygn kring förlossningen.

Pappa:

Under själva förlossningen är din viktigaste roll att vara där! Du ger henne vatten, torkar pannan. Du kan hålla henne, massera henne. Lyssna på vad hon och hennes kropp säger. Prata med henne och barnmorskan. Hjälp henne med kuddar eller att ändra ställning. Var lyhörd och se och bekräfta hennes smärta. Hon vill kanske inte att du ska röra henne. Peppa och uppmuntra. Pusha och stötta. Du klarar det! Du har väl läst artikeln om
Pappans/partnerns roll vid förlossningen
Info lånad av vardguiden.se

Nu blir det like käk. Köttfärssås och mackaroner som Andy fixat, tack gubben!

Kram på er alla och be till alla gudar ni håller av att hon vill komma idag!



Ulricayy

Lider med dig och dina smärtor! Är så glada jag klarat mig från dem, ÄN SÅ LÄNGE...



Ja, jag blev heeelt paff igår när jag fick höra att jag var öppen och grejer! Men det behöver tyvärr inte betyda att förlossningen startar inom 2-3 veckor ändå, det kan stanna av liksom. Ska till min bm imon så då ska jag pumpa henne på frågor!



Shit vad tränad du är allstå, hjälp, ser ju livsfarlig ut! ;)



Hoppas verkligen du kommer igång nu! Jag är i v.39 nu.



Massa kramar!

2011-01-13 | 13:25:03 | http://minbebis.com/blogg/mymiracle/
emelie

Shit är det redan dax?!?!? hppas hon vill komma ut nu då så ni slipper vänta o vänta...

Läste lite om din träning här under, det var kul o läsa!! shit vad vältränad du har varit!! själv vill jag absolut inte se ut så men jag fascineras av dom som håller på med fitness. har en kund till mig som tävlade i det. o innan var hon supersmal o sen såg man hur hon byggde upp sin kropp, ganska häftigt!



det här med hus... vi bor just nu i en 6miljonerslägenhet och dom husen vi kollat på ligger runt 4 miljoner. så det blir alltså 2 miljoner mindre i lån. sen har vi ganska mycket kontantinsatser från tidigare vinster från andra lägenheter så vi kommer inte få några topplån eller så. Ang driftkostnad så kommer den ligga på ca 20-25tusen eftersom det är nybyggda hus så är det mycket mer energisparande. dessutom har vi ju garageplats i stan nu som kostar 2000 kr i månaden så den kommer vi ju slippa, men sen kommer man ju köra endel mer bil så det blir nog jämnt ut.



vi får hoppas på bebis inatt då :) lycka till!

2011-01-13 | 14:46:18 | http://minbebis.com/blogg/emeliecabezos
Ellie

Ulricayy: Ja fast det roliga med just smärtan är att det kommit så plötsligt, allt kom typ vecka 35 och sedan har det bara blivit värre så var glad för det :). Sa BM att det kunde ta 2-3 veckor endå trots att du är öppen?, jag tror de bara försöker lugna en för att inte bli orolig. Jag sa till en BM att det är många som inte känner av ett dugg innan förlossningen verkligen startar (har läst väldigt mycket om det). Enligt henne är det sååå ovanligt men så ovanligt kan det ju inte vara eftersom det är många som varit med om det. Tror som sagt de bara något dom säger. För din skull hoppas jag hon kommer:).

Ha ha tränad är jag absolut inte nu vill jag lova!. Har inte tränat på hela graviditeten så allt har försvunnit men det betyder ju inte att det inte kan komma tillbaka:).

massa kramar från bebis och mig

2011-01-13 | 18:44:01 |
Ellie

Emelie: jag hoppas det är dags snart iallafall. Vill så gärna åka upp och kolla om det hänt något men man kan ju inte bara åka upp heller tyvärr. Ja tittar man tillbaka på hur man såg ut innan man blev gravid så tycker man väll att man var i rätt bra form endå (även om jag ladrig varit riktigt smal). Får helt enkelt träna upp mig igen:). Ja det är ju väldigt facinerande att man kan göra så mycket med kroppen endå:).

Ang huset så förstååår jag att det blir billigare!. Varför inte flytta från stockholm och köpa ett riktigt lyxigt hus i en annan stad?. Skulle ni köpa ett hus tex här i norrköping för 4 miljoner så skulle ni få ett riktigt maffigt hus hihi.

Lycka till med husköp :)

2011-01-13 | 18:54:14 |
HUSnrNIO

Hoppas den vill komma ut snart då=) Ha en trevlig torsdagkväll och lycka till om det blir bebis!



2011-01-13 | 19:37:49 | http://husnrnio.se
Ellie

HUSnrNIO: Tack så jättemycket! och ha en trevlig kväll du med!

2011-01-13 | 21:08:57 |
Ulrica

Kom precis hem från barnmorskan och hon sa att det absolut inte är ovanligt att det kommer dröja över två veckor ytterligare trots att jag nu är öppen 2 cm. :'( Däremot sa hon att det var positivt och att det eventuellt, med betoning på eventuellt, kan göra att själva förlossningsarbetet går smidigare/snabbare. Men inget sånt där kan man ju egentligen veta.



Min mamma tillhör skalan som inte kände något innan förlossningen verkligen drog igång. Själv har jag inte känt nån större förändring heller och nu har ju det här hänt, så förhoppningsvis... På nåt sätt börjar man ändå se slutet nu, fick "libero-väska" av bm idag med bebisgrejer, vi skrev förlossningsbrev och pratade bara förlossning, så med lite flyt behöver jag bara träffa henne en gång till!



Näe nu jävlar Ellie, nu föder vi barn!

2011-01-14 | 11:25:37 | http://minbebis.com/blogg/mymiracle/
Ellie

Ulrica: ok, jag har dock valt att inte tro allt för mycket på deras ord med tanke på att det finns så många som det gått så himla fort för även om de varit förstföderskor så jag är verkligen öppen för allt. Min mammas första förlossning var också väldigt snabb. Åkte upp kl 7 på morgonen och 10 var hon ute. Jag ska till BM på måndag för hinnsvepning om hon inte kommit innan. Nej du Ulrica! jag hoppas eller jag tänkte iallafall föda barn i helgen så det hoppas jag på:).Jag hoppas du också gör det:).

2011-01-14 | 13:12:48 | http://ellielilja.blogg.se/



Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:



Trackback



Namn: Elinor Lilja
Bor: Skärblacka
Ålder: 25

Övrigt: Välkommna till min blogg!. Elinor heter jag och är 25 år och bor i ett litet samhälle som heter Skärblacka utanför Norrköping med min man och min dotter Heiley född 110123.Här kan ni läsa om mitt intresse för inredning, familjeliv, och allt annat som händer i i min vardag med småbarn. Varmt välkommna in!.






RSS 2.0