Vecka 25

Då var man inne i vecka 25. Jag läser alltid massor om bebisen i varje vecka jag kommer in i även om det från vecka 20 är väldigt olika från bebis till bebis vad gäller vikt och längd så är det alltid lika roligt och kolla bebisens små framsteg :).

vecka 25:



Bebisen väger nu nästan 660 gram och är ungefär 35 cm lång från hjässa till häl. Nu har den fått lite kroppsfett och ser mindre "mager" ut. Sinnenas utveckling har kommit en bra bit på väg. Undersökningar har visat, att ett 26-veckors foster reagerar på beröring. Om du lyser med en ficklampa på magen kommer bebisen att vända på huvudet, vilket betyder att synnerven har börjat fungera.

När du har tid på BVC kontrolleras ditt blodtryck och du får lämna urinprov. På så vis kan man upptäcka tidiga tecken på havandeskapsförgiftning och diabetes så att behandling kan sättas in om det behövs.

Fingrar, handleder och händer kan kännas värka eller kännas domnade. Det kan bero på att karpaltunneln, liksom så många andra vävnader i kroppen, svällt upp. Då kan nerver som löper i tunneln klämmas åt, vilket i sin tur orsakar smärta eller obehag. Handledsstöd kan hjälpa. Prata med din barnmorska eller läkare om du har besvär av det och läs våra tips om självhjälp för domnade eller värkande fingrar.

Informationen lånad av babycenter

Sarah

Hejsan =) Vet i tusan hur jag hamnade på din blogg men jag läste lite ser att vi båda väntar barn =) Såg oxå att ni varit i sthlm för att mäta och ta reda på kön... Jag och min sambo gjorde samma test med våran dotter på 2 år (fast i link hos dr selbing) och då visade det att hon var kortväxt. vet inte i vilken vecka ni gjorde testet i vet att det inte syns innan en viss vecka om barnet är kortväxt. Trodde ni att hon kunde varit kortväxt? //Sarah

2010-10-01 | 16:57:42 | http://freijasmammas.blogg.se/
Ellie

Sarah: Hej sarah! roligt att du hittade hit och speciellt att du dessutom väntar barn!. Vilken vecka är du i nu?, bor du i link?. Jag var i stockholm i vecka 24 då de endast gjorde undersökningar efter denna vecka.Vi hade nog snarare tvärtom, vår bebis kommer antagligen att bli en rätt lång bebis då hennes lårben var lite längre än vad det skulle vara i just den veckan vilket de andra ultraljuden också instämde på. Min man är ju 191cm och jag är 158 så för oss var det inget konstigt att hon antagligen kommer och bli en lång tjej :). Vad gulligt med en liten tjej för er:), blev hon väldigt kort när hon föddes?.



Massa kramar till dig och din bebis!

2010-10-01 | 17:06:43 |
Sarah

Ja du vilken vecka är jag i..S har ingen koll längre 33 eller 34 tror jag.. =) Har BF den 12 nov. Nej jag är själv från blacka men bor i norrköping just nu. När Freija föddes var hon 44 cm lång och nu när hon snart är 2 år är hon 72 cm ungefär. Så hon är en liten tjeja... men vi har satt oss in i allt som har varit o komma skall... känns ganska lustigt att det kommer komma en bebis som kommer vara normal lång... eftersom vi inte vet något annat än det som varit..S

Hoppas du mår bra i din graviditet?

Kram kram

2010-10-01 | 17:39:53 | http://freijasmammas.blogg.se/
Ellie

Sarah: ja ha så det är dags snart då, vad mysigt!. Jasså så du är en blackabo från början! det är inte jag, jag är från Nyköping från början men flyttade till norpan 2006. Köpte hus här i blacka så nu är man väll en blackabo hehe. Men 72 cm är väll inte så kort?. Jag var 48,5 när jag föddes och jag är nu 158 så extremt kort behöver hon ju inte bli:), kanske blir något mellan 150-155cm sedan:).

Jag mår bara bra, en del sammandragningar men annars är jag helt på det torra hihi. Själv då?...kram

2010-10-01 | 18:35:34 |
Sarah

Hej igen! då var man åter igen hemma efte ren helg i falköping shit vad helgerna bara springer iväg...

Nja vet inte om 72 cm är så kort men jämför man nu med jämnåriga barn så är hon kanske en till en o en halv dm kortare man ser det tydligast på lårbenen och överarmar... sen har hon ju lite större huvud oxå.... fast vi som föräldrar tror jag inte tänker så där jätte mycket på det S

Den här graviditeten har varit otroligt jobbig.. känns som jag är jättetung o har ont överallt... "lillebror" sparkar så otroligt mycket o det gör satans ont i bland när han får in vissa fullträffar..S Men samtidigt är det mysigt på nått konstigt sätt... =) Nej nu ska jag ta o ringa till Vårdcentralen Freija har fått sån konstig hosta så det är nog lika bra o kolla upp den...

Kram kram

2010-10-04 | 07:50:58 | http://freijasmammas.blogg.se/
Ellie

Sarah: Jasså ja att hon är kort märks kanske mer när de andra barnen börjar växa om henne men jag skulle bara tycka det är enormt gulligt att ha en "liten" tjej hihi. Vet dom ungefär hur lång hon kommer att kunna bli när hon är vuxen sedan?. Det verkar iallafall som att du har en stark liten kille där inne nu hehe och visst är det mysigt. Min lilla tjej är inte riktigt så stark ännu även om hon kan få in riktigt bra kickar ibland och då speciellt på blåsan hehe. Jobbar du fortfarande?, vad jobbade/jobbar du med annars?. kram

2010-10-04 | 09:26:59 |
Sarah

Vet inte säkert hur lång hon kommer kunna bli men inte länge än 1,30-35 iaf beroende lite på hela min sambos familj är ju långa så man vet inte hur mycket det spelar in... Men hon är enormt gullig våran lilla tjeja =) Japp här jobbas det fortfarande... tänkte gå hem 1 nov för att sedan vänta på att lillkillen vill ut... jobbar på min sambos pappas företag med kontortgöromål =) Jobbar du eller pluggar? Kram

2010-10-04 | 11:12:46 | http://freijasmammas.blogg.se/
Ellie

Sarah: Jasså åhh så gulligt! men huvudsaken är ju att hon är frisk i övrigt :). Vår bebis verkar ju som sagt bli lång efter pappa och hans sida då alla i hans familj är långa. Barnmorskan trodde väll att hon skulle kunna bli runt 175 som vuxen men det vet man ju aldrig. Nej tyvärr är jag arbetslös just nu, förhoppningsvis ska jag börja praktisera och så får man hoppas att man får jobb där efter praktiken. kram

2010-10-04 | 11:39:01 |
Sarah

ja du det är inte lätt o få jobb... o särskilt inte när man är gravid... men jag säger som jag alltíd har sagt att när man minst anar det så dyker "rätt" jobb upp =)

Nu ska jag ta o laga lite middag tills sambon kommer hem... =) kram kram

2010-10-05 | 17:03:14 | http://freijasmammas.blogg.se/
Ellie

Sarah: Ja jo någon gång är det väll min tur att få ett bra jobb, det tvivalr jag inte på även om det känns rätt långt borta :(. Smaklig måltid på dig!

2010-10-05 | 18:22:00 |



Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:



Trackback



Namn: Elinor Lilja
Bor: Skärblacka
Ålder: 25

Övrigt: Välkommna till min blogg!. Elinor heter jag och är 25 år och bor i ett litet samhälle som heter Skärblacka utanför Norrköping med min man och min dotter Heiley född 110123.Här kan ni läsa om mitt intresse för inredning, familjeliv, och allt annat som händer i i min vardag med småbarn. Varmt välkommna in!.






RSS 2.0