Alla är visst gravida nu!

Det är sant!, alla är visst gravida nu!. Jag förstår bara inte hur det kommer sig. Kanske var det pga av den kalla vintern förra året som gjorde att alla valde att vara hemma och mysa istället :)?. Jag ser minst 1 mage när jag är ute och det är verkligen minst!. Visst är det superkul men man börjar fundera lite över hur fullt det kommer att vara den dagen då man själv ska föda, skulle inte förvåna mig om man blir intryckt i en skrubb eller liknande pga platsbrist. Var inne på Vanessa Frykmans blogg vilket var ett bra tag sedan sist och även hon var gravid!! (stort lycka till tjejen!). Jag vet minst 4 st som är gravida nu och fler verkar ploppa upp.



Imorn har jag gått 29 hela veckor och påbörjar vecka 30 så nu är det 11 veckor kvar!. Så här står det om bebisen i vecka 29:


Nu väger bebisen dryga kilot och är ungefär 39 cm lång från topp till tå. Hos pojkar börjar testiklarna sin resa från sitt ursprungliga läge nära njurarna till pungen. Flickors klitoris sticker ut mer än den kommer att göra från de sista veckorna innan födseln, då den göms bakom de inre blygdläpparna.

Bebisens huvud växer och hjärnan utvecklas och växer snabbt. Nästan alla bebisar reagerar på ljud och ljus vid 30 veckor.

Bebisens näringsbehov blir större under tredje trimestern och du behöver äta mycket protein, C-vitamin,
folsyra, järn och kalcium (ca 200 mg går åt varje dag till att bygga upp bebisens skelett), så se till att äta mat som är rik på dessa näringsämnen. Skelettet byggs upp nu, liksom hjärnan, musklerna och lungorna. Ta en titt på vår guide till bra kost för att se till att du får alla de vitaminer och mineraler du och bebisen behöver.


Vet inte om jag skrev det men jag är vrålförkyld!. Har ont i hela kroppen och halsen vilket inte är det minsta kul. Antar att det är dessa tider nu och med det sviktande vädret blir man ju inte direkt mindre sjuk. I natt var det -3 grader och på dagen ca +5 om inte lite mer. Det har dessutom regnat nästan hela dagen så sedan i natt fryser det säkert och blir glashalt. Stackars Andy som åker så långt till jobbet (13 mil om dagen ungefär).

Nu blir det att krypa ner i soffan och kolla på tv.

krya på er alla som är sjuka nu!



maria

ja det verkar vara en babyboom...många jag känner är gravida också och min svägerska är en av dom.

hon är nu i v22 och BF i början av mars, ska blir kul att bli faster igen!



inte bara du som är sjuk, ligger själv genomförkyld hemma!

krya på dig!



kram

2010-10-27 | 19:24:47 | http://lilliss84.blogspot.com/
Ellie

Maria: haha ja du ser!. Krya på dig gumman!

2010-10-27 | 20:03:48 |
Anders

Fler är inte gravid men du är och då ser du per automatik även fler som är det eftersom ni har något gemensamt. Samma sak om du köper en jacka i en ovanlig färg, efter ett tag inser du att "alla" har den.

2010-10-28 | 10:15:54 |
Ellie

Anders: Ja jag håller med dig!. Så brukar det ofta vara med bilar man köper. Innan man köper den ser man ingen ha den sedan när man själv köper den så har alla helt plötsligt en. Det konstiga är bara att JAG vet så många som är gravida nu, som jag känner och det har jag aldrig haft tidigare om du förstår vad jag menar.

2010-10-28 | 11:15:09 |
Sarah

jag kan säga att i våran bekantskapskrets är det många som är/var gravida så 2010 blir för oss iaf ett babyboom år =) likadant det året som freija föddes 2008 det var oxå ett stort babyboom år bland våra vänner =)

Det är ju så roligt med många som får barn samtidigt =)

2010-10-28 | 15:36:38 | http://freijasmammas.blogg.se/
Ewa

Du överför bara det som sagts i nyhets tidningar mm. Där pratas det om babyboom, efter den kalla vintern. Har du redan slutat på praktiken:).

2010-10-28 | 16:45:17 |
Ellie

Ewa: Vad pratar du om!?, jag har faktiskt egna åsikter jag också precis som alla andra. Det jag säger är att det är många som är gravida nu och det är INGET jag läst i tidningen om. Visste faktiskt inte ens att det stått i tidningen. Jag har faktiskt egna ögon och se med. Det jag skriver är sånt jag själv varit med om, dvs egna erfarenheter eller det jag anser och inget annat!. Och nej praktiken är långt ifrån över, varför undrar du?. Jag har dock valt att ha lite avstånd från vissa saker då MÅNGA har en tendens att kritisera saker man gör och därför valt att vara lite mer privat.



Sarah: Ha ha kanske är det så att folk är inne på någon form av gravidperiod där alla ska skaffa barn samtidigt. Visst är det mysigt!, men man är ju lite orolig att man själv inte kommer få plats på förlossningen sedan när det väl är dax.

2010-10-28 | 20:58:03 |
Jonas

Kan ju vara att man är i den åldern att man vill ha barn o då är ju ens kameraden i samma ålder o vill ha barn.Alla som ska ha barn tycker nog att det är så.

2010-10-28 | 21:02:14 |
Ellie

Jonas: haha ja man får väll inse att man börjar bli gammal fniss

2010-10-28 | 21:18:57 |
Vanessa Frykman

Hej

Jag har bara lätt för att gå upp under en grav . Dom flesta i min släkt är typ nästan tre siffrig så jag har det i generna. Jag är tok hungrig i perioder men försöker välja rätt mat . Men hungrig går jag inte. Alla mina värden är toppen dessutom så jag är glad.



Nu är jag i vecka 17 går mot 18 och jag vet att 4 till väntar barn så det är visst babyboom till våren. Men så är det varje år. Jag har iallafall fall skrivit in mig på södra bb så jag har plats när det är dags vilket känns jätte skönt.



hur mår du?



kram

2010-10-31 | 16:22:50 |
Ellie

Vanessa: Ja jo jag har också den typen av gen tyvärr, dock inte tresiffrig men endå. Bra att du inte går hungrig iallafall!. Precis som du säger så är det ju ännu viktigare att välja rätt mat om man dels har lätt för att gå upp men också om man är väldigt hungrig för annars vet man inte var det slutar haha!. Mina värden är också toppen!, dock ska jag på sockerbelastningsprov imorn eftersom min pappa har diabetes. De vill väll se om jag har ökat risk eller om min bebis kommer få det. Dock har mina blodsockernivåer alltid varit bra men det kan ju vara bra och veta iallafall.



Jag mår bara bra måste jag säga!. I början var det värre men nu är allt bra!, förutom ryggont och svällande händer och fötter men det får man väll klara :). Hur mår du själv?.

Som sagt jag tror också det är babyboom, jag frågade min Bm om hon vet om det är många som kommer föda i januari och hon sa att det brukar vara ganska lugnt, de flesta brukar vilja föda runt mars och framåt så jag hoppas jag har tur:). När är ditt BF beräknat?.

Kram!

2010-10-31 | 18:03:47 |



Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:



Trackback



Namn: Elinor Lilja
Bor: Skärblacka
Ålder: 25

Övrigt: Välkommna till min blogg!. Elinor heter jag och är 25 år och bor i ett litet samhälle som heter Skärblacka utanför Norrköping med min man och min dotter Heiley född 110123.Här kan ni läsa om mitt intresse för inredning, familjeliv, och allt annat som händer i i min vardag med småbarn. Varmt välkommna in!.






RSS 2.0