Har lite bråttom!...

Så det blir ett väldigt kort inlägg. Jag har inte glöämt bort er, det är bara det att när jag kommer hem från jobbet är jag alltid så trött att jag inte orkar sätta mig vid datorn och blogga. Nu ska vi iallafall iväg till Colorama innan det stänger. Vi tänkte nämligen komma på tapetern vi tänkt köpa till Heileys rum och kolla vad det är för rosa färg på den eftersom vi ska ha två fondväggar med denna tapet så måste vi hitta en bra rosa färg som passar till de andra väggarna som så klart ska bli rosa också.

Vi tänkte inte köpa något idag men man måste ju planera lite :).

Jag hör av mig senare!

kram från Heiley och mig

Michaela (BigSmile87)

Hoppas ni hitta vad ni sökte på Colorama :)



Kram

2010-11-06 | 13:52:35 | http://michaelabergqvists.wordpress.com
Michaela (BigSmile87)

Hallå gumman!



Såg din kommentar på min blogg nu efter att jag redan skrivit en hos dig :P



Jag själv tycker väl inte att jag är så superduktig,men har ju haft några fotouppdrag.. Bland annat fotat på en kompis sons dop,på henne o sonen/bara sonen vid ett tillfälle och PR-bilder för ett band härifrån Norrköping.. Så bilderna måste ju duga iaf :P



Har en NIKON systemkamera med diverse olika tillbehör såsom fjärrutlösare,stativ osv.. Allt för att kunna få så bra bilder som möjligt om man vill fota utan blixt vilket ofta är att föredra :)



Vi kan ju prata mer om det imorgon :)



Men det ska säkert gå att lösa =)



Japp vi ses imorgon :D Kul ska det bli!



Kram

2010-11-06 | 14:01:29 | http://michaelabergqvists.wordpress.com
Andrea

Varför rosa rum? Varför vil man redan från början tvinga på sitt barn en könsroll. man kan tycka det bara är en färg men att växa upp med du är flicka därför ska du ha rosa kan få stora konsekvenser i hennes liv som vuxen.

2010-11-06 | 18:48:24 |
Ellie

Andrea: men snälla du! nu blir jag lite intresserad av vilka konsikvenser det kan bli om jag målar mitt barns rum i rosa. Jag gillar själv rosa och vitt och det är BARA därför jag vill ha det. Jag har inget emot andra färger men då vi har en grön vagn, grön bilbarnstol, grön babysitter och en del kläder i både vitt och svart så anser INTE jag att det kommer bli några som helst problem med rosa. Jag tror bara dina påståenden om att det skulle bli problem för henne när hon blir stor bara är något påhittat för det finns inget barn i världen som råkat illa ut av det. Snarare blir det väll otroligt fel om man målar en pojkes rum i rosa, då kan den ju faktiskt bli kallad bög och andra ord vid högre ålder vilket INTE är bra. OBS dock att jag inte har något emot bögar etc men så länge man inte är det så ska man inte bli kallad det heller. Dessutom vadå välja könsroll? det är ju faktiskt en flicka jag kommer föda och inte en pojke. Vad är det för fel med att visa att det är en flicka i vagnen?. Nej ditt påstående förstår jag absolut inte.

2010-11-06 | 21:17:57 |
Ellie

Michaela: Ok men har du bilder kvar som du tagit så man ser ungefär hur det ser ut?. Egentligen vill jag ju göra fina studiobilder men oftast är det så dyrt att göra det så därför så Om du är tillräckligt duktig (får mans säga så?) så kanske det kan bli bra endå?. Som sagt vi kan prata mer om det imorn...kram

2010-11-06 | 21:20:18 |
Andrea

Så länge folk fortsätter måla sina flickors rum rosa och behandlar dom som flickor och inte barn/människor kommer alla styrelserum fortfarande domineras av män framöver.

2010-11-06 | 23:51:39 |
Ellie

Andrea: Vad är det du menar egentligen?! är inte flickor människor?. Måste jag automatsikt uppfostra min flicka till pojke bara för att ha chans att få "bli" något, är det det du menar?. Det handlar om den egna drivkraften och itne om man uppfostrar dom som flickor eller ej. Du har nog läst lite för mycket kurslitteratur eller så är du uppfostrad som pojke antar jag. Jag tycker du nedvärderar tjejers rätt att vara tjejer trots att du är en själv? eller?. Hur som helst så är jag inte ett dugg intresserad av könsroller.

2010-11-07 | 17:38:06 |
Andrea

Nej jag är emot att redan från födslen tvinga in barn i könsroller - det är nedvärderande! Speciellt för tjejer då det betyder att männen fortsätter diktera villkoren och styra i samhället. Och ja - det börjar redan vid små saker som måla ett rum rosa bara för en flicka ska bo där!

2010-11-07 | 18:07:53 |
Ellie

Andrea: Jag kan fortfarande inte förstå ditt resonemang. Är det inte så att pojkar också blir behandlade som pojkar? precis som flickor blir behandlade som flickor?!. Dessutom "tvingar" man inte sitt barn att tycka något för i slutänden får den göra som den vill. Dock kan man inta fråga en liten bebis vilken färg den vill ha på sitt rum utan man får gå efter vad man själv tycker. Sedan är det långt ifrån alla tjejer som vill bli chefer eller liknande och det är INGET fel i det. Min tjej ska få vara precis som hon vill MEN en tjej är en tjej precis som en pojke är en pojke och så har det alltid varit. En flicka har alltid blivit uppfostrad lite annorlunda än vad pojkar blivit och det är inget fel i det. Jag lekte med bilar när jag var liten men jag lekte också med dockor och det tillhör en flickas utvecklig att så småningom kunna ta hand om ett barn. Det ligger liksom redan i naturen att hon tycker om att "ta hand om". Ska då en mamma ta ifrån den viktiga utvecklingen bara för att "vara annorlunda", nej då tror jag snarare att barnet kommer få fler konsikvenser i vuxenlivet om man gör som du tänker. Dessutom finns det många pojkar som har blått rum, då borde det vara lika "farligt". Jag tycker ditt resonemang är väldigt udda för det är ingen som målar sitt flickrum automatiskt en annan färg bara för att hon en dag ska "styra" av någon form. Du hör väll själv hur konstigt det låter?.

2010-11-07 | 18:37:26 |
Anna

Det ligger liksom redan i naturen att hon tycker om att "ta hand om"



Ja du, så där resonderade väl resten av Sverige för sådär 100 år sedan. Hör du inte hur du låter? Stackars barn! Om din dotter kommer vilja ta hand om andra är det endast för att du har lärt henne att tjejer gör så, inte för att tjejer är så av naturen...

2010-11-07 | 19:19:50 |
Ellie

Anna: det är möjligt att det var så för hundra år sedan men du måste väll ändå hålla med om att du inte blev "uppfostrad" med att leka med dockor, och barbie. Du gillade dom bara och det är inget man lär barnen. Pojkar tycker det är superhäftigt med monster och hjältar och det har inget med att föräldrarna lärt dom att tycka om det.



Som sagt man lär inte sina barn tycka om vissa saker. Flickor tycker vanligtvis om söta, mjuka, gulliga och glittriga saker och det är inget kostigt i det. Sedan om jag märker att hon inte gillar en viss sak, inte kommer jag tvinga på henne det för det. Man märker som mamma vad sin dotter/son gillar. Sedan sa jag inte att flickor "tycker om att ta hand om andra", utan de gillar att ta hand om sina dockor som som det vore deras bebisar och det är en helt annan sak. Samma sak där så är det inget man lär sin dotter till utan det är något som ligger undermedvetet att vilja ta hand om sina "barn" om du förstår hur jag menar.

2010-11-07 | 19:59:05 |
Jonas

Kul att läsa olika uppfattningar,men tänk om det är så att det är skillnad på könen.Man kanske inte uppfostrar sitt barn till en könsroll utan till en ansvarstagande medmänniska.Det viktiga är väl att man för över vettiga värderingar till sina barn,sen ytvecklas liksom av sig själva.

2010-11-07 | 21:46:00 |
Ellie

Jonas: Visst är det så!, man uppfostrar inte barn till att vara ett vist kön det har de från födseln. Föräldrars uppgift är att precis som du säger uppfostra barnen att bli ansvarstagande människor och att dom får vettiga värderingar. Alla barn föds med en personlighet och olika intressen det är inget man lär dom. Sedan finns det visserligen vissa undantag att man kan "lära" ett barn att gilla en sport eller liknande (som många fotbollsfamiljer) men oftast är det något som växt sig rätt naturligt eftersom sporten blir så påtaglig i just den familjen.

2010-11-07 | 22:17:10 |
Andrea

Dina barn leker med det som presenteras för dom.Det finns ingen genetisk kod som gör att flickor gillar dockor och killar bilar/monster, det är ett miljöarv. Tyvärr ett arv som är extremt svårt att tvätta bort då många hellre följer strömen och låter allt va som det alltid varit för det är lugnast så. Våga istället stå upp för ditt barn och visa henne redan från första sekunden att allt är möjligt och världen ligger öppen för henne utan att ge henne små vinkar om vad som förväntas av henne för hon är flicka.

2010-11-07 | 22:28:08 |
Kim

http://www.dn.se/insidan/vuxnas-fordomar-fostrar-barn-in-i-konsroller-1.397570

2010-11-07 | 22:31:25 |
Camilla

Nu får väl folk för i h..v..e ta och ge sig. Märker ni inte hur ni beter er, det är ju inte klokt. NI har inte med Elinors val av uppfostran eller färg på väggar eller något annat heller för denna del. Ni om någon måste ju ha fått en så snevriden uppfostran som inte har lärt er att sköta er själva och skita i andra. Oj oj oj vad dryga kommentarer du kommer att få nu. Kram

2010-11-08 | 08:28:07 |
Ellie

Andrea: Ja visst formar man väll sina barn till viss del MEN jag kommer inte automatsikt att gå till pojkavdelningen och köpa pojkkläder eller leksamker bara för att vara lite udda. Jag köper det jag vill och om hon vill leka med något speciellt när hon blir äldre så är det klart jag köper det då. Hur visar man föresten ett spädbarn att allt är möjligt? och att hon ska välja vad hon vill leka med?. Sedan måste man faktiskt ha i bakhuvudet att det finns väldigt mycket mobbing i skolorna idag och uppfostrar man då sina barn att leka med bilar, actionfigurer etc när det är en flicka blir man udda och därför en person att mobba. Jag vet själv hur det är då jag själv varit mobbad i större delen av skoltiden och man VILL INTE vara annorlunda. Sedan förstår jag att man inte ska sätta upp hinder och begränsningar för sina barn MEN står man ut FÖR mycket blir man mobbad och det är inget jag ens önskar min värsta fiende. Antagligen har du aldrig varit mobbad och vet hur det är, kanske har du heller inte ens barn och då är det svårt att förstå att alla val en förälder gör gör man för barnets bästa, alltid barnets bästa!.



Camilla: Ha ha ja håller med dig!, det roliga är att det antagligen inte blir bättre när hon kommit heller för då om någon gång lär väll folk lägga sig i hur jag tar om henne, kläder jag har på henne etc. Jag vet dock att alla val jag gör kommer att vara för att jag älskar min dotter och vill henne väl och det är huvudsaken, sedan om hon har blått eller rosa rum är inte det minsta intressant. kram på dig!

2010-11-08 | 18:35:43 |
Ellie

Kim: Kan det inte bara vara så att de som föder pojkar uppfostrar sina barn att inte ta hand om hemmet etc i samma utsträkning som de som föder flickor?. Det är inget fel att uppfostra sin pojke att ta ansvar, städa, tvätta etc så det har ju inte så mycket med flickorna att göra. Våga uppfostra pojkarna till att ta hand om hemmen mer än vad som görs idag så skulle inte dessa könsroller finnas i samma utsträckning. Tänk om ingen uppfostrade sina barn att ta hand om hemmet, vara ansvarstagade etc då skulle ju inget bli gjort. Sedan är det väll vanligare att folk uppfostrar sina flickor att vara ordningsamma etc av just den anledningen att det varit så i många många år och människan kanske är sån. Det har alltid funnits könsroller och det är inget jag tyvärr kan ändra på. Dock väljer jag ändå dt jag tycker passar bäst till min flicka och uppfostrar henne som jag vill.

2010-11-08 | 18:50:38 |



Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:



Trackback



Namn: Elinor Lilja
Bor: Skärblacka
Ålder: 25

Övrigt: Välkommna till min blogg!. Elinor heter jag och är 25 år och bor i ett litet samhälle som heter Skärblacka utanför Norrköping med min man och min dotter Heiley född 110123.Här kan ni läsa om mitt intresse för inredning, familjeliv, och allt annat som händer i i min vardag med småbarn. Varmt välkommna in!.






RSS 2.0