31 fullgångna veckor idag!

Hej och hå vad det går!.

Då har man varit gravid i 31 veckor idag och det blir mindre och mindre veckor kvar tills det verkligen är dags!. Hon sparkar som livligast nu vilket är lite konstigt eftersom det är så pass trångt där inne nu. Fast det är klart desto större anledning att sparka och vrida sig för man vill ju ligga så bekvämt som möjligt:), även för en bebis som ligger i magen:). Det ska bli kul och gå till BM nästa onsdag för då får jag förhoppningsvis veta om hon ligger med huvudet ner. Förstföderskors barn lägger sig tydligen med huvudet neråt mycket tidigare än omföderskor och när jag var hos läkaren för några veckor sedan så låg hon med huvudet neråt. Tror dock inte att hon gör det nu för ibland parkar hon på höger sida, ibland vänster, nere eller uppifrån så jag har ingen aning hur hon ligger längre haha.

Vi brukar leka lite med varandra när vi har tråkigt. När hon sparkar lägger jag handen precis där hon sparkar och killar henne precis där, oftast får jag en spark tillbaka eller sp trycker hon lite extra och håller kvar foten eller handen, sedan känner man hur hon tar bort handen eller foten för då blir det mjukt igen:).

Nu har jag dessutom skrivit ut en checklista med saker man måste packa med i BB väskan. Frågan är bara när man ska packa den?, några förslag?. Jag vill ju gärna vara ute i ganska god tid så man inte står där dagen D och måste packa i rusande fart och glömma hälften. Med den turen jag har skulle det inte förvåna mig om det blev så, därför vill jag vara ute i tid. Hon kan ju faktiskt komma när som helst nu även om det inte är direkt vanligt och inget jag hoppas på men det finns ju barn som fötts för tidigt. Både jag och min syster kom för tidigt så man vet ju aldrig.

Bebisen i vecka 31:



Bebisen är nu omkring hela 42 cm från huvud till tå och väger omkring 1.6 kg. Den här veckan är en milstolpe i bebisens utveckling då lungorna får förmågan att fungera på egen hand tack vare bildandet av en "surfaktant" som hindrar att lungblåsorna faller ihop om bebisen av någon anledning skulle förlösas och bli tvungen att andas utanför livmodern.

Öronen är nästan helt färdigutvecklade, både de yttre och inre delarna, och bebisen kan höra din röst som den också kan känna igen efter förlossningen, tillsammans med andra vanliga ljud.

Bebisen bildar också underhudsfett och hudfärgen är mer rosa än röd vid det här laget (för "vita" bebisar). Naglarna är så långa att bebisen kan råka riva sig med dem innuti livmodern.

 Du

Den övre delen av din livmoder är nu ungefär 11 cm ovanför navlen och din vikt har sannolikt ökat med mellan 9 och 12 kg. Viktökningen utgörs främst av moderkakan, blodvolym, livmoder, bröst, underhudsfett, vatten och fostervatten, förutom själva bebisen förstås.

Då ligament och muskler i korsryggen börjar mjukna och slappna av inför förlossningen så kan det hända att du börjar få ryggvärk. Det finns inte mycket man kan göra för att förhindra detta förutom att försöka göra det så bekvämt som möjligt för sig.

Det är också vanligt att få halsbränna under de sista veckorna eftersom livmodern inte lämnar mycket plats kvar för magen och dess innehåll som då kan pressas upp i matstrupen. Det kan hjälpa att äta mindre måltider fast oftare.


Idag har det varit full rulle på jobbet. Så vid 15 tiden var både jag och Vivian helt slut då det bara var hon och jag som jobbade. Dock är det grymt kul att det börjar röra sig lite på kundfronten:). Nu ska jag kolla lite på halv 8 hos mig och sedan blir det till att lägga mig tidigt, jag har blivit så beroende av min sömn nu de senaste veckorna och den värdesätter jag högt kan jag säga!.

God natt och sov gott sedan!



Sarah

ja visst går tiden fort... här har jag the big day idag... men jag känner inte av det så mycket... haft lite känningar inatt.. men jag tror väl att lillkillen mår så bra där inne att han inte tänker komma ut än på ett tag..S

Och du sömn.. sov så mycket du kan nu innan det är dax... jag försöker sova massor fast det är ju lite svårt med en vild liten dotter här hemma.. men jag passsar alltid på när hon sover middag! =)

Nej nu ska jag käka lite igen..S

Du, du har inte facebook??

Kram

2010-11-12 | 12:45:47 | http://freijasmammas.blogg.se/
Ellie

Sarah: jasså så det är dax snart! hu hu! hoppas han kommer snart då för det kan inte vara kul att vänta, hoppas jag slipper vänta:). Jag försöker sova så mycket jag kan men det är inte alltid lätt när man jobbar och när man väl kommer hem är det svårt att riktigt slappna av fullt. Gick och la mig efter jobbet igår men det slutade med att jag gick upp efter 5 min haha. Hoppas på att försökringskassan kan fixa papper snart så jag kan skicka in så jag får vara ledig iallafall från 1 dec hade jag väll tänkt. Därefter ska jag sova massor!. Jo jag har facebook sök på Elinor Lilja så borde jag komma upp:)...massa kramar från tjejen och mig

2010-11-12 | 13:33:26 |
Sofia Stålhammar

Du går in i 31 idag, Michaela i 21 och jag i 11 :)

Alla på samma dag! Häftigt att det är så precis! :D

2010-11-12 | 13:54:51 | http://minbebis.com/blogg/happyscared/
Ellie

Sofia: Ja det är verkligen häftigt! det är väll meningen att vi ska umgås:) för så precis är det sällan :), sedan är vi ju precis lika gamla och det är ju också coolt:).

2010-11-12 | 18:28:43 |
Linda Ljungkvist

hej gumman! Ja du kan packa väskan redan nu om du vill så kan du fylla på den vart efter att du kommer på om det e något som saknas där i eller vill ha med,



Ja packade min ganska sent iof packade väl den när det va 3 veckor kvar bara. En sakn som kan va bra att tänka på e att ha med dig lite exta med kläder till dig utifall det skulle bli så att du får kjesarsnitt,så hade inte jag tänkt mig,hade inte en tanke på att jag kanske skulle behöva snittas o då blir det att man blir kvar några dagar extra. Ja hade ju tänkt att åka hem dagen efter förlossningen.Men där fick jag hehe. Så ett tips ha med er kläder till er för några dagar. Vi hade även med oss bärbardator för fy vad tråkigt det va att ligga där på sjukhuset så kunde vi kolla på film om vi vile :)

ja e ju så kinkig när det gäller mat så jag åt ju inte sjukhusets mat utan svärmor o min mormor fick laga mat till oss som min sambo åkte o hämtade till oss,annars hade det bara blivit att äta mackor hela dagarna för mig hehe.så de vaoxå ganska skönt att dom kunde ställa upp med det :)



Ska lägga upp sen om förlossningen+kjesarsnittet sen när jag får lite tid på min blogg så du o andra kan läsa om hur min va.

Kram

2010-11-13 | 08:57:58 |
Ellie

Linda: Tack för tipsen!, hade faktiskt tänkt ta med den bärbara datorn för att kunna uppdatera bloggen under tiden jag är på sjukhuset (om jag orkar). Sedan är det som du säger att man vet ju aldrig vad som händer så det kan vara bra och förbereda sig på att kanske få vara kvar några dagar iallafall. Hoppas du och din lilla son mår bra!. kram på dig

2010-11-13 | 17:05:09 |
Linda Ljungkvist

Ja det va jätte skönt dagarna efter snittet att ha datorn så man kunde göra något och ha kontakt med omvärlden hehe. Filmkamera är verkligen ett tips att ni har med det hade vi och det va fan bra,henke filmade nämligen då vad som hände i rummet brevid efter att viktor kommit ut o jag låg kvar o blev sydd. Han filmade då även när han fick klippa navelsträngen o så.Sen har han filmat annat som ja inte ens kommer ihåg så det e kul att kunna se sen :) jo det e bra,bara det att jag kanske har åkt på en infektion så vi ska in till förlossningen här ikväll o se vad dom säger. Kram

2010-11-15 | 14:52:35 |
Ellie

Linda: Ja jo det kan nog kännas ganska ensamt eftersom man inte får ta emot besök efter förlossningen (iallafall inte här i norrköping) mer än pappan och ev syskon. Filmkamera skulle vara superkul men har tyvärr ingen men man kanske borde höra runt lite om det finns någon som har :).



Hoppas det går bra på förlossningen sedan:)

kram från mig och flickan

2010-11-15 | 17:36:10 |



Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:



Trackback



Namn: Elinor Lilja
Bor: Skärblacka
Ålder: 25

Övrigt: Välkommna till min blogg!. Elinor heter jag och är 25 år och bor i ett litet samhälle som heter Skärblacka utanför Norrköping med min man och min dotter Heiley född 110123.Här kan ni läsa om mitt intresse för inredning, familjeliv, och allt annat som händer i i min vardag med småbarn. Varmt välkommna in!.






RSS 2.0