Jag har sett min bebis!

Hej igen!

Det var länge sedan jag skrev och det har varit med blandade känslor. Det har både varit skönt och samtidigt har jag längtat hit väldigt mycket eftersom det trotsallt händer mycket i mitt liv just nu.

Jag är nu i vecka 12 och ska strax gå in i vecka 13 (12 veckor gångna). Symtomen har varit väldigt blandade under denna tid och jag mår fortfarande illa till och från men då jag var på läkarundersökning för ett tag sedan så fick jag nya illamåendetabletter. Vet inte om de är bra eller dåliga men det jag vet är att jag känner mig drogad när jag tar dom. Jag får hjärtklappning och blir väldigt darrig (syns inte men känns). Jag har inte blivit sjukskriven ännu men jobbar inte kvar på hallegården utan söker andra jobb istället. Jag känner mig lite piggare nu även om jag får springa på toa minst 5 gånger varje natt och kvällarna blir ofta korta men jag ska inte klaga för jag mår iallafall lite bättre nu.

Idag var jag på mitt första riktiga ultraljud!. Det var nog den mest härliga upplevelse jag varit med om. Tyvärr såg jag inget under själva undersökningen men andy höll bra koll och likaså barnmorskan. De berättade att den sparkade uppåt väldigt mycket och att den åkte "rutschbana" (kan inte stava det) den puttade sig med andra ord uppåt och så gled den ner igen så jag antar att det är min bebis sätt att leka nu när den inte har så mycket annat att göra :). Inte nog med det så tog den sig i ansiktet upprepade gånger dock såg vi inte om den sög på tummen men det var fantastiskt att få veta att den lever och rör på sig.

Barnmorskan mätte och undersökte bebisen och allt var som det skulle. Den är nu 5,2 cm lång och det betyder att den växt 1,2 cm på 6 dagar (gjorde ett gynultraljud för en vecka sedan då läkaren ville kolla om den mådde bra). Den växer som den ska och barnmorskan såg urinblåsan och magsäcken, likaså de två hjärnhalvorna. Jag bestämde mig också för att göra nuptestet vilket innebär att man kollar ryggspalten på bebisen om det ev kan finnas risk för missbildningar. Enligt den var allt som det skulle. Dock togs det även ett blodprov som kommer att berätta om det finns andra chanser till missbildningar på barnet (om jag löper stor risk att få det) och om det finns ökad risk kommer de att göra fostervattenprov men jag är fortfarande osäker på om jag vill göra det då det finns en risk att man får missfall pga av detta.

Som sagt så var det helt underbart att se den lilla där inne och vi köote 3 kort på bebisen.


Här ser ni huvudet till vänster och att den har handen i ansiktet (vid munnen). Ni ser även benen som som sparkar uppåt. På så här sett åkte den rutschbana i livmodern haha. Som sagt bebisen är bara 5,2 cm men endå syns den så tydligt:).


En närbild:)


Det lilla ljusa ovanför huvudet vid näshöjd är bebisens hand. Man ser tummen längst ner och de andra fingrarna upptill. Det ser ut som den vinkar åt oss:).

Barnmorskan sa att hon kunde se alla fingrarna och att det var 5 st precis som det skulle vara då den spretade på fingrarna hehe. Hon tyckte också att den syndes väldigt bra för att vara så kort gången som jag är.

Hon beräknade att bebisen skulle komma den 12 januari 2011 (internet beräknade 10 januari) så det var väldigt nära.


För er som är intresserade av att följa min graviditet kan följa mig på min gravidblogg http://minbebis.com/blogg/ellies/ och där kommer jag skriva om allt vad rör min graviditet. Jag kommer inte uppdatera denna blogg så mycket under graviditeten men kanske skriver något enstaka inlägg ibland men som sagt jag finns på den andra bloggen så länge.

massa kramar Ellie




Linnea

Skönt höra du slapp blev sjukskriven! Då är det bara sätta igång och jobba? Måste väl va skönt så ni har chans att jobba upp en buffert tills barnet kommer då det inte är direkt billigt.

2010-06-30 | 10:15:23 |
Ellie

Linnea: nej det är ju inte billigt som sagt. Söker jobb som vanligt som sagt så jag hoppas det nappar snart iallafall:). kram

2010-06-30 | 10:48:59 |
Linnea

Men du hade ju redan ett jobb och flera på lager?



Kram

2010-06-30 | 10:58:36 |
Ellie

Linnea: Nej som jag skrev i inlägget så jobbar jag inte kvar på äldreboendet. Jag hade ett jobb på lager men de behövde ingen personal nu i sommar så vi ska höras i höst igen så jag hoppas verkligen på det.

2010-06-30 | 14:17:35 |
Ewa

Det var nattjobb du skulle haft i sommar? Förstår om du mår skit dagtid, hur ska du orka vara vaken nattetid? Nä vila du, eftersom det verkar som ni klarat er på en lön hittills. Varför börja jobba nu?

Din man verkar tjäna bra, du kan kanske kan vara hemmfru tills barnet börjar skolan. Det är väl ändå det bästa. Kram

2010-07-01 | 11:10:53 |
Ellie

Ewa: Ja det var nattjobb som var meningen och jag är glad att jag tackade nej faktiskt, jag hade aldrig klarat av det. Jag tänkte inte vara ledig så länge, min förhoppnings är iallafall att få något deltidsjobb i höst om jag kan hitta ett tills jag känner att jag inte klarar jobba. Sedan blir jag hemma ett år och förhoppningsvis börjar jobba sedan. Mitt beslut känns jättebra faktiskt och jag ångrar inget alls, huvudsaken är att jag och bebisen mår bra och mår inte jag bra gör inte den det heller så jag tänker bara på oss:). Kram!

2010-07-01 | 13:01:01 |
Linda

Hej tjejen! Hur går det för dig och lilla magen? Vi är ju nyfikna. Har du hittat jobb? Går nya bilen bra? Mår du bättre? Ja som du ser finns det inga gränser för nyfikenheten. Hoppas allt är bra med dig!



Kram

2010-07-08 | 20:10:15 |
Ellie

Linda: Hej tjejen! mitt tips är att du går in på min gravidblogg och läser, där uppdaterar jag om allt som händer i min graviditet och livet kring den. Denna blogg kommer jag återkomma till när bebisen kommit. Ev kommer jag kanske uppdatera denna blogg någon gång då och då men inte så ofta så vill du hänga med så gå in dit www.minbebis.com/blogg/ellies kram

2010-07-09 | 22:45:18 |



Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:



Trackback



Namn: Elinor Lilja
Bor: Skärblacka
Ålder: 25

Övrigt: Välkommna till min blogg!. Elinor heter jag och är 25 år och bor i ett litet samhälle som heter Skärblacka utanför Norrköping med min man och min dotter Heiley född 110123.Här kan ni läsa om mitt intresse för inredning, familjeliv, och allt annat som händer i i min vardag med småbarn. Varmt välkommna in!.






RSS 2.0