Ibland förstår jag ingenting!

Ibland blir jag bara så sur, arg, ledsen, frustrerad men mest arg. Att personer aldrig kan förstå hur vissa människor mår. Det är inte första gången jag får höra att jag bara inbillar mig om att jag mår dåligt, hur jag kan må så dåligt att bara vara i början av graviditen när jag har 9 långa månader framför mig, att jag bara kommer med ursäkter till att inte träna osv osv. Att det dessutom är personer som aldrig någonsin kommer att vara med om samma sak gör ju saken inte bättre. Jag och Andy diskuterade precis det där med att må dåligt under graviditeten och han menade att han vet att jag mår så dåligt men att han själv aldrig kan sätta sig in i hur det känns eftersom han själv inte sitter där jag sitter. Hur kan då vissa personer som aldrig någonsin träffat mig, varit med barn eller liknande utala sig om att jag bara inbillar mig att jag mår dåligt, att jag är hupokondriker etc. Snälla människor!, försök sätta er in i hur en gravid kvinna kan må med en växande människa i sig!.

I början av graviditeten händer massor!, det är då allt händer. De första tre månaderna är de veckorna där allt händer i bebisens utveckling. Alla organ anläggs, fötter, fingrar, näsa, öron, ögon etc detta är något som tar oerhörd energi av kroppen och därav att man mår så dåligt som man gör. resten av månaderna som följer kommer bebisen bara växa till sig (bara och bara) och utveckla allt som redan finns så det till slut sedan kan klara sig helt själv utanför mammans mage. Efter de tre första månaderna mår man därför vanligtvis bättre (oftast) vissa fortsätter må dåligt medans vissa mår bättre än de någonsin gjort. Jag har ca 2 veckor kvar tills jag är i 3 månaden och snart är den mest kritiska perioden över då man vanligtvis får missfall (fram till v 12).

Jag tycker alla ni ska kolla upp saker innan ni kastar ur er saker för jag har all anledning och må som jag gör. Skulle det sedan visa sig att jag bär på tvillingar så mår man ännu sämre (dubbelt upp). Jag skriver inte dessa inlägg för att på något sätt skrämma folk till att skaffa barn, snarare tvärtom!. jag tror de flesta tjejer vet att man mår dåligt när man är gravid och att det är väldigt olika från person till person och att det ändå är helt naturligt att skaffa barn och att kroppen beter sig som den gör.

Anledningen till varför jag vill skriva om min graviditet är helt enkelt för att dela både de glada stunderna under graviditeten men också visa att det inte alltid är en dans på rosor för det är det absolut inte iallafall inte för min del. Jag kan bara utgå ifrån mig själv och allt jag skriver är sanning och folk omkring mig förstår mig och ser på mig att jag mår som jag gör därför har ni ingen anlending att trycka ner mig för som sagt ni känner inte mig och min kropp.

Jag hoppas dessa rader ska få er att på något sätt förstå att allt jag skriver om är helt naturligt och att det inte handlar om att jag är hypokondriker.

Sedan måste jag samtidigt tacka slla lyckönskningar jag fått, jag blir oerhört glad!



Annelie

Hej,



Jag är lycklig mor till 4 och vet vad en graviditet innebär. Vad jag tror många menar är att du alltid är så extrem, som att du nu tex skrev att om det är tvillingar så mår du dubbelt så illa. Det innebär att du redan bestämt du ska må dåligt. Gör tvärtom, bestäm dig för må bra och att allt ska gå kanon. Har följt dig sporadiskt även innan du blev gravid och det är slående hur lätt du slår ifrån dig folks objektiva betraktelser av dig. Du skriver själv att du bloggar öppet och personligt men i nästa sekund att dina läsare inte vet något om dig och därför inte ska kommentera - hur går det ihop? Ingen vill dig illa men jag tycker att du ofta "gör dig själv illa" eftersom du vägrar ta till dig tips och idéer. Även ur de mest negativa kommentarer kan man ofta plocka upp vissa grejor man kanske bör reflektera över. Ens liv är ständigt i utveckling, inbilla sig att man själv vet bäst alltid blir sällan bra.



Kram på dig!

2010-06-12 | 20:11:39 |
anna

grattis

2010-06-13 | 17:15:53 |
Linnea

Hej! Som vanligt så läser jag din blogg dagligen men är tyvärr så dålig på att kommentera. Ett STORT grattis till dig och Andy till er lilla bebis, jag blev så glad när jag läste det!:O) Kämpa på och lägg energin på denna underbara tid som du har framför dig nu och strunta i alla människor som ger dig skit som du inte är värd! STOR KRAM TILL DIG!

2010-06-13 | 18:26:38 | http://eranfigaro.blogspot.com
Anna

Hej! Hur går det på ditt sommarjobb? Skönt att ha det nära och slippa fara till sjukhuset?



Härligt att du är gravid, det kommer gå alla tiders! :-)

2010-06-13 | 20:27:54 |
Ellie

Linnea: jag är verkligen superglad att du läser min blogg!, tyvärr är det inte alltid lätt att bara strunta i folk speciellt under en sån här tid då man oftast är lite mer sårbar. Dock har jag lärt mig sedan innan att det finns elaka människor överallt. Jätteglad att du fortfarande är en trogen läsare!..massa kramar!



Anna: Jag har inte börjat sommarjobba ännu eftersom jag inte vet hur det blir. Jag mår så pass dåligt att jag ska försöka gå ner till iallafall 50% om det går gör det inte det så har jag ev ett annat jobb på lager så vi får se hur det utvecklar sig. Visst är det skönt och slippa pendla även om dagtid faktiskt är 100 gånger skönare än att jobba natt...kram

2010-06-13 | 22:44:37 |
Jonas

Hoppas att ditt illamående går över snart så du kan bli som vanligt.Bry dej inte om alla onda människor,dom är nog bara avundssjuka.Kör ditt eget race,må som du känner.

HADET

2010-06-14 | 18:31:11 |
Ellie

Jonas: Tack för dina varma ord! ska verkligen tänka på det du sagt..ha det!

2010-06-14 | 18:55:01 |
Nillan

Hej o ho! Vilken uppståndelse från alla håll. Unna dig all vila nu, för sedan är det nog full rulle dygnet runt. Sluta inte skriva i bloggen, utan välj vad du skriver om. Nu vet nu vad folk triggar igång på. Skit i alla knäppskallar. Det är många som gillar bloggen :) Kram på dig

2010-06-15 | 14:36:10 |
Ellie

Nillan: haha ja uppståndelse var bara förnamnet!. Jag känner precis som du säger, det är nu jag kan vila för sedan kommer det bli en hel del fosterrörelser som spökar på nätterna och mer sömnlöshet än jag redan har. Jag ska fundera mer på det där med bloggen men det är bra och veta att det fortfarande finns dom som gillar den:).

2010-06-15 | 18:44:45 |
Ewa

Vi är några som följer dig i alla väder. Även dåligt väder:). Ta livet i din egen takt, så länge du kan bestämma. Om 9 månader har du ingting att säga till om, det är bara att gilla läget. Vaken dygnet runt eller en trött nöjd en. Vem vet? Tur är väl det.

2010-06-16 | 05:54:52 |
Ellie

Ewa: Du har så rätt så. När väl bebisen kommer så finns det ingen återvändo så det är lika bra att ta saker i sin egen takt nu för det lär man ju inte få sedan :)..kram på dig!

2010-06-16 | 09:23:34 |
Jonas

Jag tycker att det är bra att du förbereder dej på det värsta,om det inte blir det värsta kanske graviditeten blir nåt positivt.En del kvinnor mår ju faktiskt kanon under tiden.

HADET

2010-06-16 | 18:17:04 |
Ellie

Jonas: Ja visst är det så!, bättre att förbereda sig och bli glatt överaskad än tvärtom!. Nu har jag iallafall bokat ett läkarbesök som ska utreda om jag behöver bli sjukskriven eller inte. Barnmorskan var jag också hos idag för första gången :). HA DET!

2010-06-16 | 21:11:33 |
Roger Häggström

Tycker de är jättehärligt att ni ska få en klimp.



klart att man mår lite rucko när man e på smällen.

de som inte fattar de och ska jäklas e de bara att strunta i.

som vanligt e jag facinerad över hur mycket du betyder för dessa glädjetjuvar eftersom deras största intresse verkar vara att hitta nåt att klaga på i de du skriver



ha de gott

//Ragwald den förskräcklige

2010-06-16 | 21:12:01 |
Mollie

Ser du inte själv att vissa kommentarer är enbart för att provocera? Sen blir du upprörd över folks kommentarer, men du bjuder ju faktiskt in till dem genom att både publicera/godkänna och besvara dem = vatten på hjulen = korkade människor tycker det är ännu roligare att skriva provocerande i din blogg! Om jag hade blogg skulle jag verkligen inte bemöta trams och folk som tror de vet hur jag mår/har det osv. Men visst.. upp till var och en, bara en tanke då jag läst din blogg till och från ett tag. Lycka till med bebis o familj :-)

2010-06-17 | 06:26:00 |
Lisa

Spontan reaktion, hur blir man sjukskriven när man inte har något jobb?

2010-06-17 | 12:00:45 |
Ellie

Roger: ja jag är nog lika fundersam som du vad gäller alla som verkar gilla att provicera. Visst jag har mig väll lite och skylla ibland men gillar man inte det jag skriver behöver man heller inte läsa. Och JA man mår DÅLIGT av att vara gravid punkt slut!. :) ha det!



Mollie: Jo visst ser jag det och jag vet att jag har problem med att ta bort kommentarer men blir man både sur och ledsen och själv vill ha något och säga i saken blir det lätt att man godkänner och skriver. dumt jag vet!. Tack för lyckönskningarna!



Lisa: Jag vet faktiskt inte riktigt men jag vet att man kan bli det. Jag är ju med i arbetsförmedlingen och har krav därifrån om jag ska ha pengar och kan man då inte jobba så är det ju dumt att söka jobb. Så visst går det att bli sjukskriven, det jag vet är att man går till en läkare och får sjukintyg som man sedan skickar till försäkringskassan för handläggning sedan vet jag inte mer.

2010-06-17 | 14:27:45 |
Anna

Då är det bara din syster i hela familjen Lilja som inte är sjukskriven om din också går igenom?

2010-06-17 | 15:45:51 |
Stina

Men du har väl ett jobb som du valt att inte börja på? Blir man inte utkastad från A-kassan då?

2010-06-17 | 16:26:25 |
Ellie

Anna: det är skillnad att vara förtidspensionär och sjukskriven!



Stina: Ja det är stor chans att jag blir straffad vilket jag så klart inte hoppas för de kan gå med på att inte dra in den om det finns hälsoskäl och det har jag ju så frågan är bara om det är tillräckligt. Det är dock många gravida som blir sjukskrivna så helt omöjligt är det ju inte. AMS vill att jag sjukskriver mig så vi får väll se.

2010-06-17 | 23:42:56 |
Stina

Orsakerna är väl desamma? Sjukdom, eller?

2010-06-18 | 08:44:38 |
Stina

Hmm, det låter ju som att du verkligen VILL bli sjukskriven? Är det inte bättre att prova jobba först och se om du klarar det? Känns märkligt att ha som mål att bli sjukskriven?

Det är väl inte den moralen du vill föra vidare till ditt barn?

2010-06-18 | 09:12:25 |
Ellie

Stina: självklart ska jag försöka jobba! har aldrig sagt något annat MEN arbetsförmedlingen vill att jag ska sjukskriva mig egentligen men självkalrt är det inget dom kan bestämma över. Jag vill till läkaren i första hand för att bli bättre, sedan skiter jag i ifall läkaren säger att jag behöver sjukskriva mig tycker han det så får han väll göra det. Självklart vill jag i första hand bli bättre och det kommer jag sträva emot. Sedan tycker jag det är fel av dig att säga att jag för vidare den moralen om att bli sjukskriven till mina barn. Du är helt fel ute, OM jag blir sjukskriven är för att läkaren anser att jag är så pass dålig att jag behöver ta hand om mig själv så i slutänden bryr sig inte mina barn om jag blev sjukskriven under graviditeten så länge dom själva lever och mår bra.



Dessutom tycker har inte du med och göra varför mina föräldrar är förtidspensionerade eller egentligen inte varaför jag blir det heller. Det finns skäl till det varför.

2010-06-18 | 16:00:47 |
Stina

Barn gör inte som du säger, de gör som du gör. Det är ingen slump att barn till rökare oftare själv blir rökare osv osv.

2010-06-18 | 16:42:42 |
Ellie

Stina: Fast du känner inte mig och det är skillnanden. Jag har aldrig varit sjukskriven i hela mitt liv och hade inte tänkt bli det nu heller så du ska inte komma och säga vad man borde och inte. Fast det är klart du har säkert inga barn själv och då är det lätt och snacka.

2010-06-18 | 22:05:24 |
Nillan

Vad gör du om dagarna? Orkar du vara social eller sitter du bara hemma själv? När ska du till läkare? Svara inte på allt skit som skrivs, grunna på vad folk retar sig på. Sortera själv vad du skriver. Jag hoppas jag får läsa mer om dig och följa din väg genom graviditeten.

2010-06-19 | 18:35:48 |
Ellie

Nillan: ja för det mesta sitter jag hemma när andy jobbar men när han kommer hem försöker vi åka bort till folk eller åka iväg någonstans. Som sagt jag gör det jag brukar. Ibland är jag på tomten och fixar eller liknande. Jag lovar jag ska bli bättre på att ta bort kommentarer det lovar jag!. Jag är fortfarande tveksam till bloggen men jag skulle bli glad om du kunde få din mail?. Kram

2010-06-19 | 23:19:50 |
Katrin

Jag tycker du har en jättefin och mysig blogg, så jag hoppas verkligen att du har lust och ork att fortsätta skriva :)



Stort grattis till graviditeten!

2010-06-21 | 12:50:01 |
sofie

Nej, sluta inte blogga. Det verkar som vi är en hel som följer dig som inte är negativa. Kanske bara dåliga på att kommentera. Du måste ju ha en hel del läsare som tycker det är roligt att följa dig. Skit i de negativa sakerna och lägg inte energi på dem-



kram från sofie

2010-06-21 | 23:42:13 |
Ellie

Karin: Tack tjejen! jag tror dock att jag behöver ett litet uppehåll ett tag men håll utkik det är det bästa.



Sofie: Tack gumman! det känns skönt och veta att det trotsallt finns lite folk som fortfarande gillar bloggen (på ett positivt sätt). Håll utkik! massa kramar till er båda!

2010-06-22 | 11:40:25 |
Nillan

Skickar över min mail adress. Hoppas allt är bra med magen.

2010-06-23 | 17:33:40 |
Nillan

Hoppas du fick min mailadress :) Hör av dig annars.

2010-06-23 | 23:44:56 |
Ellie

Nillan: Tack för mailadressen!

2010-06-24 | 20:44:00 |
Nathalie

Strunta verkligen i vad alla säger. Du vet bäst hur din kropp mår, det är ingen som vet hur du mår än du själv och vet vad du orkar och inte. Jag har känt dig ett tag (när vi gick i skolan) och jag vet att du tar hand om din kropp och vet vad den behöver och inte och vad den orkar med.



Hoppas också på att få läsa bloggen mer och att du inte slutar upp med den helt.



Hoppas allt är bra annars med magen och allt.



Kram på dig och ta hand om dig och den lille.

2010-06-28 | 15:17:38 |
Linnea

Nu är vi ju nyfikna! Hur går det för dig? Mår du bättre? Blev du sjukskriven?



Hoppas allt är bra!



Stora kramar

Linnea

2010-06-29 | 12:51:17 |
Ellie

Natalie: Hej gumman!, kul och höra från dig!. Jo jag har lärt mig att lyssna på kroppen och jag lyssnar faktiskt mer på barnmorskan än på andra som inte har en aning om hur min kropp fungerar. vi hörs! p.s Har sett min lilla bebis nu:).



Linnea: Jag ska skriva ett inlägg strax så håll ut!

2010-06-29 | 15:50:40 |



Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:



Trackback



Namn: Elinor Lilja
Bor: Skärblacka
Ålder: 25

Övrigt: Välkommna till min blogg!. Elinor heter jag och är 25 år och bor i ett litet samhälle som heter Skärblacka utanför Norrköping med min man och min dotter Heiley född 110123.Här kan ni läsa om mitt intresse för inredning, familjeliv, och allt annat som händer i i min vardag med småbarn. Varmt välkommna in!.






RSS 2.0