Barnmorskebesök avklarat!

Ja hopp då var barnmorskebesöket avklarat och det går väldigt snabbt nu på varje besök. Skulle inte jag ha några direkta frågor så skulle det nog max ta 15 min. Idag blev det inte mycket prover tagna, blodtryck, SF mått (magmåttet som ett bevis på att bebisen växer som den ska) och så kände hon om bebisen hade fixerat sig vilket den tyvärr inte hade gjort ännu. Jag frågade om när det sker ungefär och hon menade att vissa bebisar fixerar sig inte färrän precis innan förlossningen så då var det ju inget större problem att hon inte gjort det ännu:). Blodtrycket låg jättebra 110/65 och magen (livmodern) hade växt ca 2 cm sedan sist (ca 3 veckor sedan) så nu var det på 32 cm (från blygdbenet till toppen av livmodern). Hon växer med andra ord som hon ska och det är ju alltid bra och veta. Dessutom så lyssnade vi på hennes hjärta och det var lite svårt och få ett bra ljud eftersom doplern lät massor och det lät väldigt skrapigt+ att BM trodde hon hade en mobil där inne för det pep som om någon tryckte på mobilknappar haha. Till slut fick hon ett bra hjärtresultat och det hamnade på 136 slag/min vilket också är bra:).

Nu är det bara 2 BM besök kvar och kanske blir det bara ett till? allt beror ju på när hon tänkt komma:). Nästa gång är den 22/12 och den sista den 3/1. Dock har vi även bokat in en sen kontroll den 17/1 ifall hon inte kommit innan dess men det hoppas vi verkligen att hon gjort!.

Som sagt så trycker hon väldigt mycket neråt nu. BM sa att trots att hon inte hade fixerat sig så låg hon ganska långt ner endå så kanske kommer hon göra det snart?.

Innan jag åkte till barnmorskan var jag en sväng förbi jobbet och hälsade på och Vivian blev jätteglad att se mig!. Det blev en liten fika innan jag åkte vidare till sjukhuset för kontrollen.


En bild från när jag fikade på jobbet

Nu är det dags att lägga sig och sova för det finns ju en dag imorn också:)



Michaela - I Väntan På Lillfisen

Skönt att allt såg bra ut!

emelie

ja det blir nog dags att skaffa mammabrallor för mig nu också :D hur fick du sånna fina snöflingor på din blogg ? va skönt o inte ha så långt kvar nu:)

2010-12-08 | 23:35:11 | http://minbebis.com/blogg/emeliecabezos
Malene

Jag var hos bm igår morse och min lille kille hade gjort ett extra skutt till 32 på SF-måttet (min vikt +1 kg senaste 3 veckorna)! Så det är skönt att han växer! Först var BF 3 febr, sen 9:e, sen 13:e. Killar brukar väl ha mindre bråttom ut, fast jag tror han kommer komma tidigt (Jag tror på 7:e). Hur går det med ryggen, bättre med gördeln du köpte? Min rygg har aldrig varit så bra som sen jag köpte gravidbältet (3 veckor sen)!!!



Kram

2010-12-09 | 08:21:48 | http://fitnesslifestyle.blogg.se/
Lene

Hej! Hamnade inne hos dig genom olika bebisbloggar. Är själv gravid och väntar barn, är i V 32 så snart är det dax. Vill lämna efter mig en hälsning när jag är här inne. Vet själv hur det var när jag bloggade när man såg en himla massa läsare men att man inte fick ngn respons på sin text så därför hejar jag lite på dig nu innan jag far vidare! Återkommer gärna in hit igen!

/ Lene.

2010-12-09 | 08:39:29 |
Torleif

Hej,



Har i det tysta följt din blogg länge. Funderade på det här med din trötthet. Har en teori om vad det kanske kan vara. Eftersom du trots mycket träning periodvis aldrig får någon vidare kondition kanske det är så att du har dålig lungkapacitet pga sjukdom? Har du kollat det någon gång? Kan bero på flera olika saker så som inflammation i luftrören eller andra relaterade symptom/sjukdomar. Har man dålig lungkapacitet syresätts inte kroppen korrekt och då blir man även trött när man inte tränar, alltså i vardagen.

2010-12-09 | 11:10:16 |
Ellie

Lene: Hej och varm välkommen! och grattis till graviditeten och att du snart får hålla din lilla bebis:). Tack för att du tittade in och du är alltid välkommen tillbaka hit:)...kram på dig och bebisen

2010-12-09 | 12:18:56 |
Ellie

Torleif: Hej på dig!. Jag hade Astma när jag var liten pga av möggel i en lägenhet vi bodde i men det växte bort och har inte känt av det alls sedan dess. Både min syster och min mamma har Astma så jag har det som sagt i familjen. Dock har jag ju vid olika tillfällen kollat syresättningen vid olika kontroller och då har det varit bra. Testat lungkapaciteten har jag inte gjort sedan då jag hade Astma men har varit och träffat läkare pga av tröttheten för inte så länge sedan och han kunde inte hitta något då.

Tack för ditt tips! jag ska absolut tänka på det!.

2010-12-09 | 12:23:20 |
Ellie

Malene: Jaså det var väldigt många ändringar av BF datumet!. Jag har inte blivit flyttad en enda gång trots att det vid ett tillfälle låg 6 dagar framåt i graviditeten enligt ultraljud men av någon anledning så ändrades endå inget. Jag tror min kommer tidigare också. Min gravidgördel har jag faktiskt inte behövt på senaste tid eftersom jag blev bättre av att bli mammaledig (i ryggen) men nu börjar jag känna mer i höfter/bäcken märke jag idag när jag var ute så det har väll dragit sig neråt haha!. Dock inget jag klagar på ännu så vi får se om det blir värre. Skönt dock att ditt gravidbälte hjälpte dig!, jag hade hoppats att det fanns något mot sömnlösheten men det gör det ju tyvärr inte:)..kram på dig

2010-12-09 | 12:28:56 |
Ellie

Emelie: hehe ja när man blir stor som ett hus har man nog tyvärr inte så mycket annat val än att helt enekelt köpa mammabyxor men precis som jag sa så tycker jag bara dt är skönt men jag lovar att du kommer vänja dig. Snöflingorna fick jag med designen som jag snyltade mig åt på bloggdesign.nu där det både finns gratis bloggdesigner och de man kan köpa. Det enda man gör är att bli medlem helt gratis och laddar ner designen till sin dator. Kopierar koden och klistrar in i bloggen. Dock vet jag inte om det funkar så på min bebis men funkar på blogg.se iallafall. kram på dig

2010-12-09 | 12:32:39 |
Michaela - I Väntan På Lillfisen

Det blir spännande o se när din lilla väljer att titta ut! :) Vad ska ni göra nyår då?

Ellie

Michaela: ja det ska bli riktigt spännande!. I nyår blir det nog lugnt men vi kommer se nyåret som en ny start i våra liv med en bebis och att nästa år kommer bli det roligaste och mest intressanta året någonsin. Så det kommer firas till bebisens ankomst helt enkelt och så blir det väll att skåla i pommac eller Trokadero haha...kram

2010-12-09 | 12:58:06 |
Malene

Min mamma sa till mig att ta bm:s datum med en nypa salt då datumen inte stämde med mensen för henne någon utav hennes tre förlossningar (vi kom tidigt). Det är samma för mig. Bm:s datum stämmer inte alls med min ägglossning.. Så vi får väl se.. Bra att du är bättre i ryggen! Jag sover bra, dock enstaka nätter ligger jag helt vaken, drygt, men det är bara ibland än så länge så jag får väl vara nöjd =) KRAM

2010-12-09 | 14:29:05 | http://fitnesslifestyle.blogg.se/
Ellie

Malene: Jaså är det så pass?. Hur vet du att det inte stämmer med din ägglossning?. Jag skulle vilja veta om det datumet jag fått stämmer överens med vad BM sagt. Enligt Internet så skulle hon komma den 10 januari men sedan när jag gick på första ultraljudet sa dom 12 januari var det så du menade?. Jag och min syster kom också tidigare än beräknat. Jag skulle kommit i april enligt BM men jag kom 13 mars :). Ja visst är det jobbigt att vara gravid men snart får vi våra små bebisar så vi får bita ihop ett tag till:). Vilken vecka är du i?. kram

2010-12-09 | 21:07:53 |
Malene

Jag hade min ägglossning 10 dagar före bm säger att jag blev befruktad. Men viss kroppen är underlig och kan hitta på saker så vem vet. Jag går in i vecka 32 på måndag. Kram

2010-12-10 | 10:20:28 | http://fitnesslifestyle.blogg.se/
Ellie

Malene: Oj 10 dagar är väldigt mycket!. Enligt då när jag hade min sista mens första dag så borde hon komma den 10 januari men som sagt kroppen gör ju som den vill endå så det är väll bara att inse att sista månaden så kan vad som helst hända:). kram

2010-12-10 | 11:45:50 |



Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:



Trackback



Namn: Elinor Lilja
Bor: Skärblacka
Ålder: 25

Övrigt: Välkommna till min blogg!. Elinor heter jag och är 25 år och bor i ett litet samhälle som heter Skärblacka utanför Norrköping med min man och min dotter Heiley född 110123.Här kan ni läsa om mitt intresse för inredning, familjeliv, och allt annat som händer i i min vardag med småbarn. Varmt välkommna in!.






RSS 2.0