Mellan liv och död

God morgon

Usch vilket hemsktväder det varit i Norrköping de senaste dagarna!, regn regn regn är bara förnamnet, tydligen hade det även åskat. Kanske beror regnet på att vi köpte trädgårdsmöbler och grill?, jag vill så ärna använda det men det är ju inte så mysigt med skitväder.


Gårdagens pass gick ganska hyfsat, dock märkte jag att jag börjat jobba och står hela dagarna för när det var dags för marklyft (rygg och mage) så kände jag att ryggen var ansträngd och då speciellt i korsryggen. Därför blev det inget tungt marklyftpass utan mest för att underhålla. 60kg var det jag orkade igår! Och jag blev så sur på mig själv att jag inte orkade köra tyngre, nåja alla kan ju inte vara på topp jämtJ. Första övningen blev i alla fall lats både framför och bakom nacken och det blev sammanlagt 5 set. Hantelrodden gick inte heller fläckfritt då jag även där kände mig svag och körde bara på 21 kg hantlarna. Min sista övning för rygg blev stående rodd med viktstång och denna körde jag mest för att köra slut på musklerna ordentligt och verkligen trycka till i slutet av övningen.


Efter passet var jag både trött och kände mig lite sliten men trots det blev det 10 min intervaller på löparbandet. Körde spurter på 30 sek och vilade helt i 30 sekunder. Det hemskaste var att jag tänkte köra på Hastighet 11 på bandet för det har jag gjort tidigare så jag står på sidan om löparbandet och trycker upp bandet till 11,0 och hoppar på. De var helt omöjligt att springa i den hastigheten!, det måste varit något fel på bandet för det gick så snabbt att jag knappt kunde hålla mig kvar. Jag insåg att det kunde gått riktigt illa och sänkte hastigheten till 10 men det hade knappt hänt något med farten så jag hamnade på 9 när jag äntligen kunde SPRINGA ordentligt och även då var det väldigt snabbt men det ska ju vara en spurt men man behöver ju inte vara på gränsen mellan liv och död haha!.


När jag kom hem efter passet var jag så grymt trött att jag bara kollade på rent hus, Kissade Kiwi och gick och la mig. Självklart så ska man då heller inte kunna sova, bara för att jag var sååå trött så låg jag och hundsov nästan hela natten och somnar djupare fram mot morgonen när jag ska upp. Är det inte typiskt!.


Nu ska jag strax till jobbet och kl är nu 07,33, jag börjar kl 9 idag eftersom vi ska till fotografica och snacka hemsida. Snart är den klar så det ska bli kul och få upp den en gång för alla.


Nu måste jag gå, ha det super!



Anders

Du borde verkligen köra mer konditionsträning om du ruschar på 11 normalt. Du borde ligga runt 17-18 om det är rusch/intervaller. Otränade människor jag börjat träna (soffpotatisar) kan utan problem jogga 15-20 min på level 11 oavsett märke på löpbandet. Kanske dags att fokusera mindre på vikterna och mer på att din viktigaste muskel hjärtat också ska få jobba? Din kroniska trötthet blir lättare att förklara när du har så dålig kondition.

2009-05-07 | 08:53:14 |
Anonym

Det är ofta som löpbanden på World class går mycket fortare än det man ställer in. Man börjar undra varför, man plötsligt inte orkar springa lika fort som sist, men det har hänt så många gånger nu att jag insett att det är banden som strular. Fruktansvärt irriterande!

2009-05-07 | 12:27:28 |
Ellie

Anders: Vem säger att jag har dålig kondition bara för att jag springer på 11?, det har väll inget med saken att göra?. Anledningen till det är helt enkelt för att jag har för korta sten dvs jag har för korta ben (med tanke på att jag bara är 158 cm) vilket gör att jag knappt kan hålla mig kvar på bandet om jag springer fortare. Dessutom är det inte meningen att jag ska bli någon maratonlöpare eller liknande och därav inte måste bli bättre på att springa fortare. Allt handlar bara om att hålla konditionen och då klarar jag mig bra där jag är nu.



Varför ska jag fokusera mer på konditionsträning?, jag hatar och löpa och har aldrig varit en person som gjort det heller och varför skulle jag börja med det nu? bara för att jag "måste"? nej kondition får jag endå och det är jag nöjd med. Vill så småningom börja simma men det är det jag skulle kunna tänka mig, springa är verkligen det värsta jag vet. Du får mig dessutom som att låta som att jag är en gammal tant på 80år och det är jag inte!, jag har en bra grund kondition och det räcker som sagt för mig.

2009-05-07 | 22:03:57 |
Ellie

Anonym: Ja jo jag har verkligen märkt det, ibland tror man att det är en själv det är fel på men då vet jag att det inte är det haha. Irriterade är det verkligen för när man knappt kan gå på 5,0 utan att nästan halvspringa så är det nog lite konstigt haha. Vi får helt enkelt ta tag i det!..

2009-05-07 | 22:06:35 |
bitte

Hej vill tipsa dig om min nya tävling

Du kan vinna en fin väska och ett presentkort på 500 kr

Anna

Nej marathonlöpare är det väl ingen som tror att du ska bli efetersom du bara springer 10min.

Vill du bli av med fett så är det väl bra att springa både intervaller och lång i minst 20min.

Tycker som föegående skrivar att du ska satsa mer på fettförbränning för att få fram musklerna du har. Det blir roligare och roligare ju mer man kör cardi. Kämpa Nu

Leg Styrketräningsinstruktör samt fd långdistanslöpare.

2009-05-08 | 13:38:22 |
Anders

Klart vilken nivå du springer på indikerar vilken kondition du har. Var samma sak för ett tag sen när du körde intervaller som cardioträning. Du har utifrån de uppgifter du skrivit i bloggen senaste året dålig kondition och det är förmodligen förklarningen till att du alltid är trött osv.

2009-05-08 | 13:49:19 |
Ellie

Anders: NEJ det har inget med kondition och göra!. En person som är 2 meter lång kan fan springa bra mycket snabbare än en som är 150cm lång det säger sig ju fan själv. Senaste året? det märks att du inte känner mig över huvudtaget!, jag har varit kroniskt trött sedan jag gick i 9:an och har absolut inget med kondition att göra. Jag har faktiskt haft bättre kondition än det jag har idag då jag tränade på friskis och svettis flera pass i veckan+ styrketränade och jag var precis lika trött då så säg inget du inte vet NÅGOT om är du snäll.

2009-05-08 | 19:39:11 |
Ellie

Anna: jo det är möjligt att jag behöver köra mer förbränning men jag valde att träna styrketräning, hade jag viljat ha grym kondition eller tävla i något lopp hade jag lagt mer träning på just konditionen men just nu känner jag att jag inte behöver den så mycket. Visst det är en sak om jag ska tävla för att skala av fettet då men just nu ser jag ingen anledning att göra det. Jag vill ha en bra grundkondition och det har jag och trivs med det. Jag vill bygga så mycket jag kan just nu och sedan får vi se vad som händer sedan.

2009-05-08 | 19:46:14 |
Anders

Längden på steget är av mindre betydelse för en löpare. Det jämnar ut sig med belastningen per steg. En längre löpare är tyngre och en kort lättare. Ber om ursäkt för jag försökte tipsa om en enkel lösning på ett av dina problem. När jag skrev ett år syftade jag på dina träningsrapporter, inte hur länge du haft dina trötthetsproblem. Lovar dig att om du ger dig fan på träna upp din kondition kommer problemet försvinna eller iaf bli bättre.

2009-05-08 | 20:47:58 |
Ellie

Anders: Jag vet att min trötthet INTE beror på dålig kondition, tro mig. Jag gjorde faktiskt en test 2007 på min kondition av min dåvarande coach och då hade jag på en skala mellan 1-5 för medelsvensson i kondition så hade jag en skarp 5:a (hade cyklat i en viss hastighet i x antal minuter för att sedan läsa pulsen). Jämförde man sedan med en elitidrottare hade jag en 4:a så helt kass kanske min kondition inte är endå:)

2009-05-08 | 23:58:45 |



Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:



Trackback



Namn: Elinor Lilja
Bor: Skärblacka
Ålder: 25

Övrigt: Välkommna till min blogg!. Elinor heter jag och är 25 år och bor i ett litet samhälle som heter Skärblacka utanför Norrköping med min man och min dotter Heiley född 110123.Här kan ni läsa om mitt intresse för inredning, familjeliv, och allt annat som händer i i min vardag med småbarn. Varmt välkommna in!.






RSS 2.0