Något irriterar mig!!


Nytagen, måste säga att jag ser lite rosig ut om kinderna.

Även idag är det strålande solsken och man vill inget annat än att vara ute. Tyvärr har jag blivit värre, jag har grymt ont i halsen och irriterar i halsen samtidigt som jag hostar. Känns som jag bara vill krypa ner i sängen och sova bort dagen. Det ska jag dock inte göra, jag har ätit multivitamin, c-vitamin och vitlökskapslar så får vi se vad det kommer göra för gott. Det roliga är att folk påstår att man inte kan bli sjuk om man är fysiskt och psykisk balans. Jag har då aldrig hört något värre!!. Självklart kan man bli sjuk endå genom att bara ta i ett handtag kan göra att man får flera miljader bakterier på händerna och personen som tagit i handtaget innan kanske nös i händerna och tar sedan i hantaget och så lätt kan man bli sjuk. Har man dessutom ett mindre bra immunförsvar för tillfället som jag så är det klart man lätt blir sjuk. 

Sedan finns det personer som säger att jag tror jag kan allt. Det har jag aldrig sagt men det ni glömmer bort är att jag läst vård 3 år som undersöterska och just smitta smittspridning är ett rätt stort kapitel då detta är A och O inom vården därför vet jag hur jag ska göra för att inte bli smittd, självklart hjälper det inte alltid. 


Igår var jag på föreläsningen som författaren till "hemlige kocken" höll och det var grymt intressant och riktigt trevligt. Jag och Malin börjar känna varandra ganska bra redan och det är ju jättebra då vi kommer jobba tillsammans och det hjälper ju alltid om man går bra överens:). Vi pratade om allt mellan himmel och jord och alla som jobbar i både restaurangen och bageriet är grymt snälla. Visserligen är det bara 4 st + chefen som jobbar där men det gör det verkligen jättemysigt och man känner sig redan som en i familjen :). Nästa vecka har jag bokat in ett möte med företaget som ska göra deras hemsida och jag har även redovisat till Malin och Susanne färger jag vill ha på hemsidan och jag tror de gillade dom :) . Ska bli kul och se det färdiga resultatet sedan.


Hann bara ta en bild av föreläsningen och den blev rätt suddig.


Nu ska jag se till att fixa lite här hemma, så grymt dammigt att man nästan får astma bara man tänker på det haha.


/Ellie

OBS: Jag har valt att lägga till en liten kommentar om detta inlägg och det är att jag vet att jag kommer bli mindre sjuk etc när jag väl jobbar och får en tryggare livssituation vilket jag inte haft sedan jag tog studenten 2006. Har man inte ett stabilt jobb så är det lätt att man oroar sig för framtiden etc. Nu har jag dock hittat en väldigt bra jobb och jag trivs grymt bra med mina arbetskamrater så jag mår väldigt bra just nu trots min lilla sjukdom :). Hoppas ni förstår vad jag menar och att det inte kommer bli några missförstånd.



sid

Astma kommer framförallt från att ha för rent som barn. Utöver det sen när blev Danne = Folk? Om du har problem med just EN person kanske du ska säga det istället för att säga folk.



Kram

2009-03-18 | 17:14:02 | http://www.fitnessguru.se
Ellie

Sid: Nja det kan jag inte påstå. Astma har många orsaker. Min syster har astma och även min mamma, jag själv hade det när jag var liten men det växte bort på mig. Jag fick astma pga att vi bodde i en lägenhet med möggel. Astma kan bla orsakas av allergies mot olika ämnen men dock inte alla. Många får astma utan att veta varför några andra faktorer kan annars vara dålig inomhusmiljö, rökning aktiv eller passiv, eller ärftlighet så att säga att det beror på att man har haft för rent hemma när man var barn är väll inte riktigt sant

2009-03-18 | 18:05:48 |
Jonas

Hepp! Det är ju ett rent elände att du ska ha åkt på en infektion igen.Jag skulle dock kanske hålla det för mig själv när jag är på gång att börja en ny anställning,klart osmart att skriva att man har dåligt immunförsvar när man ska jobba i ett bageri,folk kan ju tro att du är en smitthärd.En liten fråga hur kollar man vilket sorts immunförsvar man har?

Krya på dig,

2009-03-18 | 19:29:34 |
Ellie

Jonas: haha!! jag förstår vad du menar men självklart så skulle jag bli sjuk när jag jobbar så är det väll självklart att jag är hemma om jag anser att det skulle påverka på ett sånt sätt, självklart. Nu är jag ju sällan så extremt sjuk och oftast blir jag sjuk just när jag fått jobb konstigt nog. Ja det stämmer faktiskt, det har hänt iallafall 2 gånger tidigare att jag blivit sjuk precis i samband med att jag börjat en anställning. Nu däremot har jag inte börjat jobba ännu och på så sätt är det ju riktigt bra eftersom jag då hinner bli frisk tills jag börjar. När jag sedan får bättre ekonomiskt kommer jag göra allt jag kan för att hålla mig frisk då jag redan nu älskar detta jobb. Hur man kollar hur stort immunförsvar man har? ärligt talat vet jag inte det men blir man sjuk ofta kan man väll anta att man har ganska dåligt immunförsvar eller mindre bra iallafall.

2009-03-18 | 21:55:14 |
camilla

Det är så roligt att läsa kommentarer från folk som inte vet ett skit om astma. Det är ju ni som skriver kommentarerna som tror att ni vet allt inte Elinor. Ni kanske skulle ta och ransaka er själva.

2009-03-19 | 08:59:15 |
sid

camilla, Om du syftar till mig så kan du va tyst. Astma är som Elinor säger osäkert vad det kan komma ifrån då det kan uppstå från väldigt mycket samt mest troligen även saker vi inte vet om idag.



Jag försökte bara påpeka att astma mest troligen kommer ifrån att ha kliniskt rent än att ha dam. Jag trodde inte Elinor hade astma och därav mitt skrivsätt. Dam utlöser astma hos folk med astma men det skapar inte astma det är två TOTALT skilda saker.



Nu har jag rannsakat mig själv och insätt att du är ute och cyklar. Kram



PS. Krya på dig Elli

2009-03-19 | 14:48:44 | http://www.fitnessguru.se
Ellie

Sid: jag är fortfarande väldigt tveksam till dit argument om att astma skulle kunna skapas pga av kliniskt rent. Astma kan utlösas om man har en ev allergi och damm är ett ämne man kan vara allergisk mot så som många andra ämnen som tex parfym, pollen etc. Astma kan man få i väldigt tidig ålder och därför handlar det inte om att ha kliniskt rent hemma då ett litet barn knappast varit med om så mykcket under sina levnadsår. Jag har som sagt inte astma nu men som sagt både min mamma och min syster (camilla) har svår astma och jag har växt upp i en familj med detta+ att jag har en utbildning inom vård och är som sagt väldigt skeptisk till att kliniskt rent skulle kunna framkalla astma. Självklart finns det säkert sånna fall med men absolut inte lika vanligt som andra orsaker som finns.

2009-03-19 | 16:18:19 |
Fredde

Kul blogg! Blir du provanställd? En kompis till mig råkade vara borta flera ggr pga sjukdom under en provanställning, han fick inte vara kvar. Hoppas du håller dig frisk efter den här infektionen.

2009-03-19 | 16:46:28 |
Emil

Måste få lägga mig i en snabbis, Sid skriver ju faktiskt att det är det man kan få astma utav. Medan både du och camilla pratar om vad som kan framkalla astma. Två vitt skilda saker..

2009-03-19 | 19:33:07 | http://body4future.wordpress.com
Ellie

Emil: Nja det han menar är att den stora faktorn till astma är att man har kliniskt rent i sitt hus/lägenhet. Det jag menar är att så är det sällan utan man kan framkalla en allergi genom att vistas i dammiga miljöer tex en lägenhet etc och på så sätt få astma. Den absolut största faktorn till astma är ärftlighet. Alltså så är det störts sanorlikhet att få astma om man visstas i smutsiga miljöer än i rena om man säger så.

2009-03-19 | 22:17:46 |
Ellie

Fredde: Tack! jag jag är provanställd 6 månader till en början vilket är vanligt. Jag har pratat med min chef och hon är inte orolig och det är inte jag heller, jag har som sagt haft jobb tidigare och har sällan varit sjuk då och som jag brukar säga, alla har vi våra dåliga perioder

2009-03-19 | 22:18:36 |



Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:



Trackback



Namn: Elinor Lilja
Bor: Skärblacka
Ålder: 25

Övrigt: Välkommna till min blogg!. Elinor heter jag och är 25 år och bor i ett litet samhälle som heter Skärblacka utanför Norrköping med min man och min dotter Heiley född 110123.Här kan ni läsa om mitt intresse för inredning, familjeliv, och allt annat som händer i i min vardag med småbarn. Varmt välkommna in!.






RSS 2.0