Företaget går framåt!

God morgon i stugorna!
Vad skönt det är när företaget tuffar på framåt. Det har stått still ett bra tag nu och det är skönt när det iallafall rör på sig lite!. Vi gjorde ju klart affärplanen igår och nu är det sista men absolut viktigaste vi ska göra innan vi vet om vi får starta eller inte, gå till banken!. Vi tänkte gå till ett mindre kontor här i norrköping vilket vi fått tipset av killen på Ny företagarcentrum eftersom dessa kan vara lite mindre hårda eftersom det är just mindre, de har heller inte riktigt lika mycket att göra så de kan sätta sig ner och "hinna vara lite trevligare" vilket vi haft problemet att vissa inte varit som vi kommit till.

Ha ha kommer och tänka på när vi var hos Nordea. Vi kom inte alls bra överens med dom (eller det var dom som typ hatade oss trots att vi är stora kunder hos dom). Så vi är så trötta på dom så om vi får lån hos någon av bankerna kommer vi att flytta över allt vi har från Nordea till den andra baken vilket betyder att de kommer få oss som kunder och Nordea tappar oss, men vi kanske kan få bättre deal med den nya banken då om vi flyttar över, vi ska nog förhandla hehe.

Vi har varit med om lite motgångar redan men det tillhör, på så sätt kan man man slåss för det man tror på och det tror jag är viktigt. Att inte ge upp sin dröm/sina planer bara för att det går lite trögt. Jag har haft dålig motivation flera gånger under denna resa med företaget och det har oftast berott på att det bara stått still men så fort det rör sig lite så på något sätt får man ny energi och kommer ett steg närmare sitt mål med starten. Jag har tidigare viljat starta eget företag men kommit så långt som till vilka planer jag har (dvs knappt startat alls) och så har det hamnat på is. Nu är det verkligen inte långt kvar och man blir sååå stark av det!

Jag tänkte berätta för er vad det är för företag så fort vi vet om vi får veta om vi får lån på banken, det är ju som sagt det som är det viktigast. Kontakt med VD'n har vi och han vet precis våra planer så nu jävlar måste vi impa på bakerna!.

Jag ska därför sätta mig ner typ nu och ringa och boka ett möte med SEB till senare i veckan så får vi hoppas på goda resultat. De ska vara mycket för småföretagare vad vi hört av NFC och andra också så hoppas hoppas hoppas!. Sedan ska jag fortsätta plugga på företagsekonomi och börja lite smått på min presentation i engelska som jag tjatat massor om hehe. Det är det mina planer är idag, senare idag blir det träning och då är det rygg och vader.

Måste kila, ha en bra dag!



Ragwald

Trist att nordea inte tror på pepparkaksbakning Hehe

Jag väntar trots allt med stor förväntan på mina kakor.

tänkte specialbeställa en stor kaka som ser ut som ett lok (jag e ju lokförare vettu)

hehe nä allvarligt så e de kul att de går framåt för er.

Förstår att motivationen kan tryta när de känns som ni går i djupsnö men bit ihop.

ha de gott

//Ragwald

2009-02-16 | 10:07:41 |
Kalle

Stora företag = stora kunder för banken

Ni äger en mindre bostadsrätt i en mindre svensk stad = små (relativt obetydliga) kunder för banken



De bryr sig inte om ni är kvar eller väljer en annan bank.

2009-02-16 | 10:57:35 |
Janpeter Sangborn

Lite funderingar:



1. Varför ber du om ursäkt för att du inte hunnit skriva på några timmar? Är du bunden av något kontrakt med vissa läsare?

2.Du skrev så här: Här sitter man och funderar fram och tillbaka om man ska ha en kolhydratladdning (vilket man ska ha ca 24-36 timmar 1 gång i veckan om man styrketränar). Varifrån har du fått det? Vem har bestämt det? Vilka fakta bygger det på?

3. Du skriver gång på gång: "om vi får starta vårt företag...". Det är ju bara ni själva som avgör det! Om bank eller andra finansiärer deltar är en helt annan sak. Vill de inte vara med, vilket de troligen inte vill utifrån nuläget som ni kan visa upp, är det ju bara att tänka i andra banor: Hur kan ni kommma igång utan extern finansiering, hur kan ni visa att ni levererar och inte bara gör en massa skojiga planer på ett papper (jag lovar att de sett det tusen gånger förrut).

4. Än en gång: Du verkar otroligt tyngd av vardagliga saker som de flesta andra inte ens tar med i sin dagssummering. Inget bra tecken om man ska starta företag, då dagen snabbt fylls av sånt man inte ens kan backa på utan att få problem med diverse myndigheter. Dina nuvarande dagar kommer att te sig som en semester med all inclusive och stranden vid balkongen i jämförelse. Hur ska du orka? Och blogga lär inte hinnas med...

5. Varför ska nästan alla tjejer inklusive dig härma Kajsa Anka på alla bilder nuförtiden? Har det blivit modernt med näbb?

2009-02-16 | 11:19:12 |
Ellie:

1: Nej jag har inget avtal med vare sig mig själv eller andra.

2: Jag har läst om ketogen diet att det är bra om man gör detom man styrketränar hårt för att minska risken att tappa styrkan under dieten+ att man håller energin uppe lättare om man kolhydratladdar.

3:Ja självkalrt är det vi som bestämmer men har man inget riskkapital blir det svårt, man måste ha pengar till det och har man det inte kontant måste man ta ett lån det är inte svårare än så. Vi har mycket vi kan visa upp som styrker att vår ide funkar och eftersom ingen vet vad det är kan ingen heller säga annat (spciellt inte på bloggen).

4: Ingen vet något om våra liv mer än så behöver jag inte säga, jag kanske inte berättar precis allt i bloggen vilket jag hoppas du förstår. Jag försöker göra så mycket saker jag kan när jag är arbetslös eftersom jag vet att jag kanske inte kommer ha tid med sånt senare när företaget sätter igång.Det är tungt rent psyksikt att vara arbetslös vilket jag tror att de som har jobb inte tänker på utan ser det bara som en dans på rosor vilket det absolut inte är när man mer än någonsin vill jobba!.

5: bilden är relativt gammal.

2009-02-16 | 12:28:44 |
Ellie

Ragwald: Ja ha är det så det är!! då ska jag se till att fixa en lokkaka åt dig :P (asg). Jo det går framåt och vi ger oss inte!!

2009-02-16 | 12:33:21 |
Janpeter Sangborn

Ok. du har ju din fulla rätt att intre besvara frågorna fullt ut. Cred dock för att du, till skillnad från andra, tar in även de som ifrågasätter!



Självklart finns inte "hela livspusslet" med i en blogg, men om merparten av inläggen andas att dagliga sysslor är betungande så blir det den bild vi får. Kanske något att tänka på. Inte minst om någon finansiär eller samarbetspartner skulle googla på ditt namn.



Och ja, jag vet att arbetslöshet är något av det mest stressande som en människa kan drabbas av. Inte så mycket av egen erfarenhet, då jag lyckats komma ur arbetslöshet inom väldigt kort tid de gånger det hänt, men väl via mina klienter som beskrivit stressen som enorm.



Det där med ketogen diet och ladda med kolhydrater är knappast rätt uppfattat. Det finns inget som helst täck i vetenskapen att det skyulle fungera på det viset eller att det på något vis skulle vara vare sig viktigt eller påverka prestationsförmågan i någon nämnvärd omfattning. Hur du själv upplever det är en helt annan femma.

Det kanske är viktigt att tänka på vad du för vidare till andra, mindre insatta. Speciellt med titeln "expert" som du fått tilldelad.



Bilden är relativt gammal...ok...allt är ju relativt ja...







2009-02-16 | 13:00:17 |
Ellie

Janpeter: Självklart försöker jag även lyssna på de som ger kritik om jag anser att det är värt att lägga energi på, viss kritik är bara onödig och därför finns ingen anledningatt gnata emot.



betungande tycker jag absolut inte att är!, jag gör det här för att det är något jag älskar både vad gäller företaget etc, jag får ursäkta om det kommit fram på ett dåligt sett. Ska tänka på det!. Självklart gör man inte saker som man inte gillar, men självklart är visssa saker mindre roliga än andra men det hör väll till?:).



Om vi sk prata leddning etc så ansåg jag att det kan vara bra och testa för jag kan ju inte veta hur det känns att inte ladda respektive inte ladda. Jag är van med riktiga ätardagar och därför ville jag bara testa på att kolhydratladda respektive att inte ha någon ätardag eller laddning alls för att komma fram till vad som är bäst för mig.

2009-02-16 | 13:45:05 |



Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:



Trackback



Namn: Elinor Lilja
Bor: Skärblacka
Ålder: 25

Övrigt: Välkommna till min blogg!. Elinor heter jag och är 25 år och bor i ett litet samhälle som heter Skärblacka utanför Norrköping med min man och min dotter Heiley född 110123.Här kan ni läsa om mitt intresse för inredning, familjeliv, och allt annat som händer i i min vardag med småbarn. Varmt välkommna in!.






RSS 2.0